Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Torbjorn2000

Hur veta om batteri (gel) är stukat?

Rekommendera Poster

Vi har tre Gel-batterier à 100Ah på vår förbrukningsbank som är ganska nya. Förra säsongen hade vi dock en incident där motorrummet vattenfylldes och det mesta eldrivna på motorn fick bytas. Verkstaden sa då att två av de tre batterierna hade blivit dåliga, men bytte dem inte. Språkförbistring ledde till att vi inte förstod vad det innebar.

Nu undrar jag hur man vet att de är dåliga? När de är fulla har de en vilospänning på 13.1-13.3v (bara det är konstigt i och för sig). Vid användning går det bra till en viss punkt då spänningen sjunker drastiskt och de ger upp. Det kan handla om bara efter ett dygn med en ganska hungrig kyl. Dock 300Ah batterier kontra kyl som drar 5A max.

Är det ett symptom på skadade gelbatterier, att de har bra vilospänning men tar slut snabbt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Batterierna vart under vatten vid din "incident"?

Då blir de kortslutna genom vatten och även om vatten inte är som en startkabel så leder det rätt bra? Kortslutning är inte bra för batterier… 

Sedan vet jag inte vad du menar med "ge upp" men antar att du menar att spänningen droppar dramatiskt, typ från en spänning ( med kylens kompressor på ) ungefär 12,6-12,7 omedelbart ner till 12,0 eller klart lägre? 

Tycker nog att 24 timmar är för lite för din bank med tre bamsiga batterier. De förefaller skadade. Sorry. Knepigt att mäta batterier - konstigt nog men det är kemi och knepigt… ! Belastningsmätning kan ge bättre svar men jag skulle vilja säga att det är ett typiskt beteende för batterier som tappat 50% av sin kapacitet.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju kommit in sjövatten i cellerna också, oavsett hur täta dom sägs vara. Jag hade bytt hela gänget bara för att vara säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batterierna låg inte i sig under vatten, men däremot en del kablar till den så det blev säkert kortslutning. Vad jag har hört då är att de ska visa mindre spänning fulladdade, t ex om några celler har gått sönder.

Japp jag menar ge upp som att spänningen droppar dramatiskt. Men först efter en stund. Ungefär som att de tar slut mycket tidigare än vad man kunde hoppats.

Det blir nog nya batterier ändå! Känns bara som man vill ha mer på fötterna innan man slungar ut med pengarna! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...