varg909 0 Postad 17 Juli , 2016 Hej! Har ett problem med "låsningen" av motorn i nedfällt läge. Den låser nämligen inte "bakåt", så när man backar "reser sig" motorn av propellerkraften. Jag har tittat lite på mekanismen och den låsplatta som ska gå ner med fjädring hamnar för långt upp. Den stoppas liksom av en pigg/pinne enligt bilden. Min fundering är: Kan man justera piggen/pinnen neråt så att haspen liksom flyttar sig till låsbulten och låser? Hur i så fall? Har försökt röra på den med en tång, men det verkar inte var rätt sätt. Kanske bara ska kapa den med en trissa?Bifogar en bild, så att ni förstår vad jag menar.Tacksam för hjälp!Mvh/Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varg909 0 Postad 17 Juli , 2016 Lägger med en bild till på "pinnen". Har kollat igen. Antar att det bara är att ta fram trissan å kapa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 17 Juli , 2016 Utan att veta hur det fungerar på din motor, så är detta en del av "grundsmygsfunktionen" som det heter på andra motorer, det är meningen att det skall vara så här om man fällt en liten spärr eller liknande, så att motorn kan slå upp om du kör på en sten på grunt vatten. Så kapa inte den pinnen, det finns alltså en anledning till att den sitter där, men som sagts jag vet inte hur det är på Yamaha, men har sett liknande funktioner på andra motorer, senast min lilla Honda, där det finns en liten "flärp" man fäller med, eller om det är åt sidan (herregud, känner ju inte ens min egen motor...) för att få denna funktion, biverkan blir ju då att motorn slår upp vid back. Så trots okunskap, säger jag, kapa inte! Se om du kan finna en bruksanvisning hemma eller på Internet, och man kan behöva ge de här grejerna litet vattenfast fett emellanåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varg909 0 Postad 17 Juli , 2016 Tack för svar Georg! Problemet är bara att jag knappt kan backa med den, för då åker motorn upp av propellertrycket. Det håller sig alltså inte under vattenytan. Lite obehagligt, för det flyger liksom upp när man gasar. Borde ju kunna backa utan att det händer. Det känns som det är något fel, att någon spärr som bör slå till och hålla motorn på plats/under vatten när man backar inte fungerar. Och om inte den där pinnen vore så lång skulle den spärren snäppa på plats och hålla motorn kvar under vattenytan när man backar. Hm. Klurigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varg909 0 Postad 17 Juli , 2016 Problemet har löst sig. Det var nåt tjall med den där pinnen, så den rörde sig inte när man lade in backen med växelspaken. Smörjde lite. Nu funkar det! :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varg909 0 Postad 17 Juli , 2016 Hahaha Ja, en jäkla tur! Tack Georg för att du avrådde bestämt från kapning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 17 Juli , 2016 Vad bra då, bra att du inte hann ta fram vinkleslipen! Jo, liknande lösningar finns på de flesta utombordare, och faktiskt på många drev också, även om det ser annorlunda ut där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser