Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
PiratEH

Problem med volvo penta EVC reglage

Rekommendera Poster

Hej,

Jag upptäckte i år att jag har ett "glapp" i mitt gasreglage. Pentas elektroniska EVC reglage. När jag ökar varvtalet går det fint upp till 1500 rpm. Sen kan jag trycka gasen framåt några grader,det händer ingenting, kan dra den fram och tillbaka utan att varvtalet påverkas. Sen när jag kommer tillräckligt långt, pang så ökar det från 1500 till 2000 rpm. När jag Sedan sänker varvtalet, kan jag lägga mig vartsom däremellan...... så det fungerar på nervägen men inte på uppvägen.:(

Någon som har en aning om vad det kan bero på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av alla här finns ingen som kan någonting om det här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade ett likadant fel på min D3-160-04!

Den gick på tomgång och några hundra varv till eller efter mycket trixande med reglaget på fullt varv, inget däremellan, det visade sig vara potensiometern i den svarta lådan som omvandlar signalen till elektronisk signal, kostar ca 1000kr hos penta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återkoppla gärna angående felet och om du avhjälpt osv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för svar,

Jag får se om jag bryr mig om att göra något åt det, får prata med en verkstad.

Stör mig inte jättemycket och skapar Inga problem. Hade det varit något jag kunde fixa själv hade jag försökt men tror jag behöver hjälp med detta.

Ska dock kolla ställdonet imon, om det rör sig rätt är det ju efter elektroniken, så att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har också samma problem med min båt kan bara "gasa" från tomgång upp till 1200varv ( med växel i )efter det så händer inget fast att jag fortfarande för reglaget för mer gas.. efter några cm så gasar den upp till 2300varv o stannar där fast att jag för reglaget några cm till mot full gas!!

Det verkar som om det är potensiometen skall jag köpa en sådan o chansa på det?

Det är första turen i år  ja ja Jag vet jag har kort båtsäsong... men då skall det funka

D4-300 -08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har också samma problem med min båt kan bara "gasa" från tomgång upp till 1200varv ( med växel i )efter det så händer inget fast att jag fortfarande för reglaget för mer gas.. efter några cm så gasar den upp till 2300varv o stannar där fast att jag för reglaget några cm till mot full gas!!

Det verkar som om det är potensiometen skall jag köpa en sådan o chansa på det?

Det är första turen i år ja ja Jag vet jag har kort båtsäsong... men då skall det funka

D4-300 -08

Jag beskrev mitt problem för min lokala pentaåterförsäljare(verkstadskille) och han tipsade om potensiometern ganska omgående så jag chansade och det visade sig vara den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar oftast vara elektroniken som ställer till det och då potentiometern.

Nu vet jag inte om det är en "speciell" potentiometer men kan rekommendera att se över att inhandla den på annat håll än hos tillverkaren (återförsäljaren). Istället för 1000kr hos Penta så kan det kosta ca 200-300kr max. Har sålt många sådana genom åren ;-)

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tjoho nu kan semestern börja. Turbotrycksgivaren var felet för mig.

Redigerad av David---

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjoho nu kan semestern börja. Turbotrycksgivaren var felet för mig.

Gött att drt fixade sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...