Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
auxvoice

Motorn ryker vitt

Rekommendera Poster

Hej på er i regnet.

Har införskaffat mig en Yamaha 40hk 2-takt som ryker väldigt mycket vitt (tror jag, kanske lite blått)

Hittade idag avsaknaden av en skruv på "avgashuset", det droppar ut vatten från detta ställe, kan detta vara anledningen till att det ryker så mycket? Packningen är inte i gott skick heller och ramlar sönder när man tar på kanterna. 

Se bild:

post-105330-0-25276500-1468686333_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara en skada på avgasplåten bakom kåpan på bilden, eller att packningen inte tätar. Ta bort kåpan och titta. Har för mig att packningen är svindyr vad vi kunde läsa i en annan tråd. Köp pack material på Biltema och knacka en packning själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kan vara en skada på avgasplåten bakom kåpan på bilden, eller att packningen inte tätar. Ta bort kåpan och titta. Har för mig att packningen är svindyr vad vi kunde läsa i en annan tråd. Köp pack material på Biltema och knacka en packning själv.

Tack för ditt svar.

Du har rätt, marinshopen tar över 500 för en packning, sinnessjukt, de verkar ta 3 gånger priserna på det mesta... man kan hitta på ebay bla. Beställde dock precis båda packningarna som finns där bakom för 180kr med frakt på annat ställe.

Testade att ta bulten från höger o testa med, ingen gängpajj iaf.

Men kan det vara anledningen till att det ryker tro? Det ryker från avgashålen baksidan motorn.

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara, om vattnet kommer i kontakt med avgaserna för tidigt så bildas vattenånga dvs vitt. Men om det är mer blåaktigt så är det olja som bränns.

Är det separat smörjning eller blandar du i soppan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara, om vattnet kommer i kontakt med avgaserna för tidigt så bildas vattenånga dvs vitt. Men om det är mer blåaktigt så är det olja som bränns.

Är det separat smörjning eller blandar du i soppan?

Hoppas på detta, ska skruva dit en bult i morgon och se om den håller tätt.

Alla jag frågat om de ryker blått eller vitt har sagt vitt, tycker det främst är vitt men svårt att se. 

- Komptestat, alla har jämn komp.

- Skvallerstråle finns, tillräckligt bra.

- Testade att koppla ur separata smörjningen idag och köra med 1%, lite mindre rök men fortfarande för mycket.

- Tändstiften indikerar inte på vatten i cylindrarna men det nedersta tändstiftet har mer olja än de andra på sig.

- Startar direkt och går bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det var inte saknaden av bulten som gjorde det.

Några fler tips?

Någon packning någonstans som kan vara trasig?

Ryker alltså varm som kall...

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bakom mantelkåpan som du visar i din bild sitter en avskiljarplåt (avgasplåt) som skiljer vatten o avgaser åt direkt efter cylindrarnas avgasportar. Om den plåten har en liten rostskada så vatten kommer i kontakt med dom heta avgaserna på fel ställe så kan det bildas ånga.

Om plåten är dålig på ogynnsamt ställe så brukar motorn gå dåligt för att den får i sig vattnet genom avgasportarna.

Vatten strömmar alltså mellan mantelkåpan och avgasplåten, heta avgaser strömmar på andra sidan plåten.

Vattnet och avgaserna blandas sedan längre ner i avgassystemet och där har avgaserna svalnat så pass att det bildas lite eller ingen ånga.

Nu är det inte säkert att det är felet men kan vara värt att kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Drar den in vattnet bonkar den lite då och då under gång, vatten kan ju inte komprimeras, drar den bara in mycket lite vatten så syns det ändå tydligt på stiften som blir helt rena.

Köpte för många år sen min av en lurifax på blocket som startade upp den på land gick ok men direkt när den sen satt på båten bonkade den och rök, det vissade sig att säljaren hade bytt avgasplåt men troligen inte hittat felet utan överlätt detta till blocket.    Eftersom jag ändå höll på att svetsa om båten alubåt  fick svetsen även fylla i lite gods i vattenmantlen bakom avgasplåten som vissade sig var sönderfrätt. Motorn funkar än idag felfritt en gissning är att även någon form av zinklödning eller kemiskmetal hade kunnat laga frätskadan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...