Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
JoacimWall

Nyköpt begagnad båt slutar att fungera på höga varv. När jag gasat på så går varvtalet upp men båten sätter inte fart.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej har en 4 takts Honda 50hk. 98 à. Har precis köpt båten och kört fyra gånger med den utan större problem men idag när jag skulle dra på för att ta upp den i planing så händer inget motorn varvar upp men båten sätter inte fart. Det går bra att köra i cirka 2-6knop. Har provar att lägga i växel och försökt snurra proppelern för hand och den blir motstånd alltså det känns att den inte slirar runt. Provade att dra åt muttern den satt lite löst cirka ett 1/4 varv kunde jag dra åt. Är rätt ny på detta med båtmotorer vad bör man kolla mer.

 

Vore tacksam för hjälp.

 

Med vänlig hälsning, Joacim Wall

post-109395-42305_thumb.jpeg

Redigerad av JoacimWall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort propell och kolla så du inte har fått fiskelina bakom propell.

 

M.v.h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern har troligtvis släppt i vulkningen, i regel känns det som navet är ok när man känner på proppen för hand, men när motorn trycker på med båtens motstånd så slirar det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig, så ska man inte kunna vrida runt propellern med växeln i. Du måste nog ta i av bara den, iom att du samtidigt vrider runt hela motorn.

 

Om du mot all förmodan lyckas dra runt propellern med växeln i, så kommer det att gå "stötvis" iom att kolvarna "komprimerar" när axeln går runt. Lite som att sakta dra i startsnöret på en manuell startad motor. 

 

Tror nog att propellern halkat av sin spline/lås istället.

 

Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag känner att jag drar runt kovlvarna(känner att de rör sig orkar inte dra runt helt). Där emot så går det att snurra propellern åt motsats håll när växeln är i fram utan motstånd är detta normalt? Testa aldrig med back i om det blev tvärt om. Skulle du kunna förtydliga detta med splint lås. Räcker det med de lilla jag lyckades dra åt muttern för proppelern eller är det något annat. Kan man dra denna hur hårt som helst?

//joacim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. om den släppt i vulkningen är detta något som syns tydligt när man monterar loss propellern.

//joacim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fel på propellern,vuilkningen släppt,skaffa en propeller med utbytbara nav,finns att köpa till din motor,mercúrys proppar finns till alla utombordare,bara sätta in ett nav som passar din motor,kostar max 2000kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Muttern har inget att göra med ditt problem. Propellernavet har splines vilka passar på axelns splines och kan således inte slira mot varandra. Dessa splines är grova och slits inte ut.

 

Ett otroligt scenario finns ju att någon monterat en propeller som inte passar, för stort nav, då snurrar det helt klart på axeln. 

 

Det är nästan omöjligt att se om vulkningen släppt. Hör med en propellerfirma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det går att snurra propellern baklänges med växel i är normalt. (Beroende på växelns konstruktion.) Ett sätt att upptäcka om vulkning/nav släppt är att märka nav och propeller. Efter provkörning tittar man efter om märkningarna har flyttat sig i förhållande till varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta verkar mkt skumt. Om du som du säger, har kört med båten ett par gånger och allt var frid och fröjd, och sedan helt plötligt bara får upp båten i 4-6 knop, måste uppenbarligen något hänt.

 

Växeln verkar ju ligga i om du drar runt motorn när du snurrar på propellern. Du ska kunna snurra runt propellern i motsatt riktning när växeln är i.

 

Jag förmodar att du provat att accelerera mkt långsamt för att minimera risked för propeller slip?

Vid kraftig acceleration finns ju alltid risken att propellern börjar kavitera och inte få grepp.

 

Förutsätter med att det är original prop, men det spelar mindre roll iom att den funkat bra tidigare.

 

Kvar återstår bara att ta av propellern och kolla hur det ser ut med vulkning och "splines". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte prop på klubbens rib. Det var splinsen på propen som var utslitna. På den fanns ingen vulkanisering utan det var bara ihopklämt. Men lite skumt är det för du verkar varken ha kört ner bladen i sand eller fått några kavitationsskador. Men gissar ändå på splinesen eller "vulkningen".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och tack för alla svar. Har nu varit med min propeller på en båtverkstad de kunde inte se något visuellt fel men sa att det inte alltid syns. Så jag köpte ny propeller och nu går den som det ska igen. Nedan har ni lite bilder på gamla propellern mm. En ny fråga bara gällande proppelerstorlek jag var ute och provade båten med mina två barn typ totalt 120 kg. När jag gasar Max kommer den upp i 6500varv betyder detta att propellern är lagom stor?

En extra fråga som ni ser på bilden av propellern så är fenan under/framför trasig är detta en stor riskfaktor då propellern får mindre skydd. Måsta man byta hela underdelen på motor för att ersätta denna?

 

Med vänlig hälsning, Joacim Wall

post-109395-402461_thumb.jpeg

post-109395-98394_thumb.jpeg

Redigerad av JoacimWall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trasig kan man lugnt säga om din skedda. Du kan köpa en ersättningsskedda här: https://www.blocket.se/kronoberg/Skydda_reparera_din_skadda_kostnadseffektivt_65249752.htm?ca=14&w=3

 

Det är en skedda i rostfritt som du bultar eller nitar på. Har själv en sådan och den funkar utmärkt.

 

Med en skadad skedda förlorar du inte bara skydd mot propellern utan även stabilitet i styrningen och båten vid planing. 

 

Vad gäller varvtal så får någon annan uttala sig. Är inte så kunnig på just varvtal och utombordare, men det låter högt. Det är kanske en 2-takt så då är det nog normalt. 5500-6000 rpm är nog vanligare. 

 

Man brukar säga att 1" upp eller ner i stigning motsvarar ca 150-200 rpm. 

 

Skönt att du fick rätt på ekipaget iaf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6500 varv låter onödigt högt. Men det bror på motor. Vad är det för motor? Honda? Tror du skulle kunna ha en propeller med två tum högre stigning och komma ner 500 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skeddan går att svetsa, det brukar en duktig propellerfirma (Tex propellertrim) kunna fixa. Köpa nytt underhus är overkill och kostar nog mer än det smakar.

 

Ersättnings skedda i rostfritt är nog bra, men man ska tänka på att alu och rosfritt inte går så bra ihop i vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta vara på den gamla propellern! Den kan du ha i reserv.

En gång lagade jag en havererad vulkning med superlim. Jag drev ut centrum ur vulkningen med ett bra skruvstycke och lite hylsor. Därefter tvättade jag rent ordenligt med lösningsmedel. Sedan smetade jag in gummit och propellerinsidan (tror jag, kommer inte riktigt ihåg var det hade släppt) med limmet och lokaliserade grejerna i skruvstycket. Sedan skruvade jag fort utavbarahellvette med skruvstycket och nådde hela vägen "hem".

Det funkade så länge jag hade båten, två somrar eller nått. Sedan stal någon båten.

Det var en 50-hästars Suzuki tvåtaktare på en styrpulpetare, 5 meter.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du fick fart på båten. Enligt Hondas egna specar ska den varva 5000-6000 rpm på fullt spett. Nu hittade jag inget för -98-orna men det är rimligt att anta att det är samma. Så lite väl högt varvtal. Så du får välja: varva bara till 6000, byt prop eller gå upp i vikt (mycket). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...