Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
GenRLee

Problem med Suzuki df 140

Rekommendera Poster

Hej forumet,

Det verkar inte vilja bli båtsemester i år med "nya" båten. Nu har vi problem med motorn som är en Suzuki df 140 från 2010 med c:à 120 gångtimmar.

Efter fått förnämlig hjälp på forumet ang min eldragning och fått till det bra så sjösatte vi i onsdags. Hade då testat att starta upp motorn med spolmuff på land och det gick galant.

Väl när vi skall iväg går med den med sikte på skärgården så startar den utan problem och larmar ingenting. Går perfekt upp till c:à 3000varv. Sedan börjar problemet.

Vid fullgas för att komma upp i planing så dör motorn efter 5-30 sekunder. Efter det går den relativt lätt att starta igen. Håller vi oss under 3000 varv så går allt bra men så fort vi vill upp i plan så dör motorn. Inga larm från instrumenten.

Jag har bytt det externa bränslefilter som är av Volvo penta typ samt rengjort filtret i motorn. Verkade som det fanns spår av vatten i gamla filtret så jag köpte även en tillsats mot sådant och slog i tanken. Kan nämna att tanken som är av rostfri modell på 100- liter var tom och jag fyllt den med 95- oktanigt från landmack. I det interna filtret rann det ut en del mörkbruna flaggor när jag tömde den.

Efter detta testade vi igen och nu kom vi upp i plan och började nästan tro att det löst sig men sen händer samma sak igen....suck!

Tror ni tanken är slut och det är bara att byta, kan det vara andra problem i motorn eller har ni några tips? Har försökt få tid hos marinmekaniker men de har inte överdrivet med tid just nu.

Stort tack på förhand.

Mvh

GenRLee

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej .

När gjordes senaste full service med stift ?

Kan nästan garantera det är soppa relaterat men jag skulle gjort rent allt - gjort stor servicen sen kopplat på en extern tank och testat.

Gör du rent allt sen tar sås ifrån din gamla skitiga tank så har du gjort jobbet Ionödan .

Sitter det insprutning på den maskinen ska allt sådant oxå göras rent och se att det flödar rätt .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Vinor! Stort tack för ditt svar.

Enligt tidigare ägaren gick den förra året endast 6 timmar och fick året innan en stor service. Går såklart inte att garantera. Men kvitto finns på det för 2014.

Har kanske fått en tid på onsdag med en marinmekaniker som kan kolla på den. Håller tummarna!

Bra tips med att prova med extern tank. Kan göra det innan jag lämnar in den. Motorn har insprutning och det skall finnas ytterligare ett filter i motorn. Det vågar jag dock inte skruva med medan den ligger i vattnet,

Hoppas på soppaproblem och inget större!

Mvh GenRLee

Hej .

När gjordes senaste full service med stift ?

Kan nästan garantera det är soppa relaterat men jag skulle gjort rent allt - gjort stor servicen sen kopplat på en extern tank och testat.

Gör du rent allt sen tar sås ifrån din gamla skitiga tank så har du gjort jobbet Ionödan .

Sitter det insprutning på den maskinen ska allt sådant oxå göras rent och se att det flödar rätt .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla så inte soppa slangen har blivit klämd under högra kåpan . hände mig efter olje filter byte / service. fick slita av kåpan under stark vind för att ta mig i hamn. annars en bra motor./mvh magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för era tips!

Underbart med forum som dessa för att söka råd och tips.

Var idag ute och skulle testa med extern tank samt bytte bränsleblåsa samt dubbelkollade om tankslangarna kunde vara i kläm.

Inget hjälpte tyvärr och vad värre var så vägrade den att starta efter att ha betett sig som vanligt på höga varv. Denna gång så gick inte ens startmotorn igång så lite orolig börja jag bli.

Det blev till att ringa våra bästa vänner på sjön nämligen Sjöräddningssällskapet. Tips till alla som inte redan är med där är att bli medlemmar. Det är en fantastisk organisation där "våran" lilla station under dagen hade länsat upp en halvsjunken båt där ägaren vaknade upp med halva sjön i kabyssen och bogserat tre andra båthaverister till säker hamn.

Imorgon åker båteländet upp på landbacken och parkeras hos båtmekaniker som förhoppningsvis har tid att titta på motorn. Det är inte första gången man undrar vad f-n man håller på med som båtägare, har lärt mig med samtliga båtar jag ägt att det kostar på med tålamod och pengar. Har lovat mig själv och min fru (annars kan jag snart glömma båtägandet) att nästa båt vi äger skall vara ny eller så gott som ny med garantier.

Hör av mig med fortsättningen!

M.v.h.

GenRLee

Du bör ha ett bränslefilter inne i motorn. Byt det också.

kolla så inte soppa slangen har blivit klämd under högra kåpan . hände mig efter olje filter byte / service. fick slita av kåpan under stark vind för att ta mig i hamn. annars en bra motor./mvh magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Forumet!

De löste sig för en vecka sedan och nu njuter vi för fullt av båten ute i Stockholms skärgård.

Problemet var precis som jag fick tips om nämligen en klämd bensinslang inne i motorn. Det gjorde att motorn fick för lite bränsle när man översteg 3000 varv och ströp sig själv. Det var dock inte synligt men marinamekanikern löste det på 2 timmar efter att monterat bort vissa delar. Körde även diagnos som inte innehöll några felkoder.

Stort tack för hjälpen här.

Mvh

GenRLee

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det löste sig och kanonbra att du kom i håg att rapportera vad som orsakade felet så vi lär varandra  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mae222 visar vad som är oslagbart med bra forum på nätet!

Detta är ett fel man inte väntar sig, om man inte har erfarenhet av det själv:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...