Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Dilba

Tömma septitank

Rekommendera Poster

Vi har precis en ny (begagnad) båt med toalett och septitank. Hur gör jag för tömma tanken, det finns förbjuden kran uti sjön och en däckstömning. Är det något jag ska tänka på när jag tömmer vid en tömningsstation?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis en liknandeanläggning, med en 19 mm luftare.

Bottenkranen för tömning till havet är alltid stängd - (när jag inte tömmer i havet förstås)

Sen sätter jag munstycket i utagget på däcket. Det brukar finnas en kran på munstycket som jag därefter öppnar. Sen trycker jag på knappen. Är tömningstationen handpumpad för man pumpa ur med handpumpen. Vissa tömningstationer har ett munstycke som inte har en lång pip. Då skulle man egentligen behöva va två man.

När skiten är urpumpad stänger man kranen på munstycket, så att så lite av skiten och skitvattnet rinner ut och på båten. Sen får man hänga upp slangen på härför avsedd plats och vid behov spola av båten med vatten.

En bra pyts är väl en självklarhet ombord - eller!?

http://www.vikingyachting.se/Webshop/F%C3%A4rg--amp-b%C3%A5tv%C3%A5rd/%C3%96vrigt/Hink-spann-pyts-kraftig-modell--7-liter.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett viktigt tillägg:

Innan slangen hängs upp ska man öppna kranen på nytt och sänka ner munstycket i vattnet i ca 10 sekunder och sedan stänga kranen. Där efter är det klart att hänga upp slangen. På så sätt slipper nästa båt börja tömningen med att få oönskat kladd på däck från föregående båt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett viktigt tillägg:

Innan slangen hängs upp ska man öppna kranen på nytt och sänka ner munstycket i vattnet i ca 10 sekunder och sedan stänga kranen. Där efter är det klart att hänga upp slangen. På så sätt slipper nästa båt börja tömningen med att få oönskat kladd på däck från föregående båt.

Inte så dumt - men  - man får ju inte släppa ut skit i havet!?  :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis det det handlar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt, hela inlägget kom inte med.

Principen är att pumpen ska avsluta med att suga in en skvätt sjövatten. På så sätt hamnar ingen skit vare sig i vattnet eller på nästa båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla tråden "Rapport från sugtömningsstationer i Bohuslän" som jag skapade, även om du seglar annorstädes så får du en inblick hur det kan vara i det verkliga livet.

Nej, det är inte svårt, skitenkelt, att tömma, om nu anläggningen funkar som den skall.

Det finns några olika varianter av sugmunstycken, de med en konisk pip, en stos att sätta foten på och ett rör innan ventilen och tjocka slangen är de bästa varianterna,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...