dspj 7 Postad 16 Juli , 2016 Dieselmotorn i båten har börjat svaja vid marchfart, runt 3300-3400 rpm. Slår man av lite, ner mot 3100, går det bättre. Verkar bli värre om man trycker ner trimplanen lite för mycket, så motståndet ökar. Känns lite som om den tappar "flåset". Dippar 50-100rpm cirka varannan sekund. Problem med bränsletillförseln, typ skit i bränslefiltret? Kan det vara något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 16 Juli , 2016 Jo, det kan vara något annat. Men börja med att byta filter, samtliga, samt tömma ev. vattenavskiljare. Hjälper inte det så får vi fundera vidare med lite utökad felbeskrivning. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 20 Juli , 2016 Jahapp. Har nu bytt och rensat förfiltret. Bränslefiltret på motorn bytte jag i april. (Det nya var dock mindre och utan avtappningskran i botten. Kan jag fått fel underdimensionerad modell?) Felet kvarstår nämligen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 Juli , 2016 Uppstod felet direkt efter det att du satt dit filtret som inte riktigt passade? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 21 Juli , 2016 r svårt att avgöra det. Filtret byttes i våras och vi har inte kört några längre turer på marshfart förrän nu på semestern. Igår gick den fortfarande lite oroligt, idag på vägen hem gick den bra. Jag får nog avvakta och se om förbättringen håller i sig. Återkommer med rapport! g Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 10 Juni , 2018 Nähä. Det här felet spökar fortfarande. Varvtalet svajar till c:a var 5-10:e sekund. Svajet inträffar när varvtalet närmar sig 3,400v. "Dippen" är oftast 100-200 varv och varar bara någon sekund, men ibland blir det en längre/djupare dipp på bortemot 500 varv. Kommer man förbi det problematiska varvtalsområdet går den jämt igen, och det går att marscha på 3,500 och toppa på 4,000 med "plattan i mattan." Men pga dippen kommer men nu aldrig förbi 3,400. Det märkliga är att den emellanåt gått bra. Var på Läsö för en månad sedan och då gick den upp i som den ska både på vägen dit i hygglig bris emot. Och på vägen hem gick den som en dröm i bleke. Har bytt och rensat ur både Racor-förfiltret och finfiltret samt även bytt luftfilter. Någon som har någon briljant analys - eller ska jag bara bita i det sura äpplet och uppsöka verkstaden? I så fall; gärna förslag på någon riktigt duktig mek i närheten av Långedrag!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 13 Juli , 2019 Favorit i repris: Problemet med svajande varvtal kvarstår trots rensad tank och genomblåsta bränsleledningar. Tycker även att motorn har tappat lite ork. Fick ett tips om att det kan vara turbon som är sliten. Teorin var att glipor runt turbinhjulet (eller vad det heter) läcker ut tycket "baklänges" när det når en viss nivå. Vilket skulle förklara dipparna i varvtal. Men hur kan man avgöra att turbo är sliten? Går det att se? Kan man mäta trycket? Under drift? Eller är det bara att lämna in på renovering- och efteråt se om det hjälpte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ElisJ 0 Postad 16 Juli , 2019 Hej! Jag tror vi har samma problem med en av våra två kad44:or. Samma svajande varvtal runt 3000 rpm på babords motor. Turbon är bortplockad och kollad på verkstad som sade att den ser bra ut (?). Problemet kvarstår dock tyvärr... Kanske varannan/var tredje gång... Spännande om det dyker upp något förslag på vad det kan vara. /Elis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 16 Juli , 2019 (redigerade) 39 minuter sedan skrev ElisJ: Hej! Jag tror vi har samma problem med en av våra två kad44:or. Samma svajande varvtal runt 3000 rpm på babords motor. Turbon är bortplockad och kollad på verkstad som sade att den ser bra ut (?). Problemet kvarstår dock tyvärr... Kanske varannan/var tredje gång... Spännande om det dyker upp något förslag på vad det kan vara. /Elis Har du kalibrerat efc n? Redigerad 16 Juli , 2019 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 Juli , 2019 2019-07-13 vid 06:30 skrev dspj: Favorit i repris: Problemet med svajande varvtal kvarstår trots rensad tank och genomblåsta bränsleledningar. Tycker även att motorn har tappat lite ork. Fick ett tips om att det kan vara turbon som är sliten. Teorin var att glipor runt turbinhjulet (eller vad det heter) läcker ut tycket "baklänges" när det når en viss nivå. Vilket skulle förklara dipparna i varvtal. Men hur kan man avgöra att turbo är sliten? Går det att se? Kan man mäta trycket? Under drift? Eller är det bara att lämna in på renovering- och efteråt se om det hjälpte? När jag sitter och läser här i din tråd får jag också turbofunderingar. Jag är ingen dieselmotorexpert, men har haft några dieselmotorer i båtar och i bilar. Har även haft turboproblem i några av dessa motorer. Det första man märker är en effektförlust i det varvtalsområdet där turbon normalt jobbar. Sedan mer eller mindre svart och sotig rök i avgaserna särskilt vid acceleration. Man kan mäta turbotrycket under gång, det brukar finnas en skruvplugg med hål för insexnyckel högst upp på turbons avgasdel, turbinen, här ansluts en manometer som man kanske kan låna. Men kan även skruva loss luftfiltret eller intagsröret och känna på axeln (avstängd och helst kall motor), det skall inte finnas något glapp över huvud taget, varesig axiellt eller radiellt, men det kan vara svårt att känna om nu inte turbon är totalt utsliten, vilket din inte är... det är väldigt snäva toleranser, på hundradels millimeter. "Fläkthjulet" skall rotera väldigt lätt, det är lätt att tro i ditt fall att lagringarna håller på att ta slut så att det kärvar här. Ja det finns flera turboverkstäder, det brukar vara billigare att renovera än att köpa Volvo-Pentas utbytesturbo. Jag har anlitat två olika turbospecialister på Hisingen... om det inte är semestertider lämnar man turbon på förmiddagen och hämtar den renoverad och klar (ej målad) på eftermiddagen. Men nu under semestertiderna kan det kanske ta längre tid. Turbon är i allmänhet inga problem att skruva bort i alla fall inte i båten, det brukar vara gått om plats där högst upp på motorn (värre i bilen) det kan vara svårt att komma åt de nedersta fästskruvarna på huvudflänsen, men ledade spärrnycklar kan vara bra. Sedan är det anslutningar för oljan, och vissa modeller har även kylvatten, dock inte V-P,s (?). Turboaggregat är standardprylar, tillverkade av annan firma än V-P, så det är aldrig några problem med reparationer eller reservdelar, å andra sidan inget man mekar med själv (annat än demontering och återmontering på motorn) då det krävs specialverktyg och är så snäva toleranser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Juli , 2019 Det kan säkert vara problem med turbon och att man tappar kraft pga "partiell turbinsallad". Men varvtalet styrs till 100% på en diesel av varvtalsregulatorn. Ett elverk håller ett absolut konstant varvtal oavsett belastning och oftast är det bara en standard varvtalsregulator som sköter detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 20 Juli , 2019 Hmm. Menar du att varvtalet absolut inte KAN svaja så länge varvtalsregulatorn är OK? Annars verkar det rimligt att turbon är sliten efter c:a 700 driftstimmar? Ska se om jag kan få tag på en manometer och mäta (som är att veta, åtminstone för en Stockholmare!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Juli , 2019 Ett turboaggregat skall absolut hålla mycket längre än 750 timmar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 20 Juli , 2019 Georg skrev att det finns en plugg med insexfattning på turbons avgasdel där man kan mäta turbotrycket. Det ska mätas från ett utag på insugningsröret istället. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Juli , 2019 16 timmar sedan skrev dspj: Hmm. Menar du att varvtalet absolut inte KAN svaja så länge varvtalsregulatorn är OK? Absolut och absolut, troligen är ett bättre ord. Så länge inte man tar ut maxeffekt så ska varvtalsregulatorn se till att varvtalet är konstant. Men skulle tex bränslepumpen vara dålig så kan varvtalet svaja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 23 Juli , 2019 Har fått kontakt med en turbomek som bekräftade att "svajet" skulle kunna bero på turbon. Fick isär aggregatet så mycket att jag kunde snurra på turbinen, som mycket riktigt gick lite kärvt. Mek'en sa också dem gamla sanningen att fritidsbåts-dieslar oftast inte går sönder. De står sönder. Och att det därför inte var ovanligt med gistna turbos vid 700 timmar. Jag kommer i alla fall att prova om renovera hjälper (när jag fått tid och självförtroende nog att ge mig på att demontera och sätta dit en utbytes. Ska försöka återrapportera utfallet därefter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippelina 0 Postad 12 September , 2019 Hejsan! Fick du ordning på problemet? Jag har precis köpt en båt med en KAD 44 i som beter sig så som du beskriver,det händer när jag ligger på 3000 RPM och undrar om du kom fram till någon lösning. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 12 September , 2019 Hjälpte nyligen en bekant att byta turbo på hans KAD44 som efter 550 timmar hade börjat med kamelgång. Efter bytet lyser kamelen med sin frånvaro. Planerna är att tas isär turbon för att försöka se vad som hänt. Turbon snurrade hur lätt som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser