nmop 0 Postad 9 Maj , 2005 Är det någon som vet ett bra sätt att få bort gammal dålig nåt för omnåtning? Något verktyg? Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 9 Maj , 2005 Jag körde med baksidan på en fil som vässades med en slip samt en brytbladskniv. Skär ett snitt på var sida om nåtsträngen med kliven och dra sedan ut strängen med filen. Först provade jag att köra med en Fein Multimaster med specialblad för att riva nåtmassor, men jag tyckte inte det blev bra. Ett blad räckte till c:a 40 m nåtmassa, sedan var det slut, kostnad runt 150 kr/st... Har du raka nåtspår kan du köra med en handöverfräs. Ett anhåll tillverkas av en bräda som anpassas i bredd så att du kan spika/skruva det i nåtspåret bredvid. Tid för att nåta om däcket på min 24-fotare med c:a 200 meter nåtspår beräknas till 100-150 timmar, jag vågade inte kolla så noggrannt, bara få att du har en uppfattning om vad du ger dig in på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nmop 0 Postad 9 Maj , 2005 Tack för konstruktiva svar. Hur mycket av totaltiden tog det att ta bort gammal nåt? Var finns verktyget du nämner? Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 9 Maj , 2005 Jag skulle säga att 80% av tiden var att riva nåten. Vilket av verktygen menar du? - Filverktyget tillverkade jag själv - Multimastern hyrde jag hos Maskinpoolen i Nacka. Även blanden kunde beställas där. - Handöverfräs kan du köpa lite varstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nmop 0 Postad 9 Maj , 2005 Menade Multimastern. Tack/NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst tomas Postad 3 Juni , 2005 Har prövat alla verktygen själv när jag nåta om min comfortina 36. Mitt bästa och effektivaste var också det billigaste. Min arbetskamrat kom med ide´n när jag dryftade problemet med nåt upptagningen. Tog en gammal skruvmejsel och satt den i skruvstycket. Sedan skars den som en gaffel med en kaptrissa på vinkelslip. Båda gafflarna slipades sedan skarpa och anpassades till rätt bredd och djup i förhållande till nåtspåret. Sedan skär du båda sidorna av nåten i spåret lösa med ett drag. är sedan nåten bottnad med tejp är det bara att ta loss nåten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 3 Juni , 2005 Hej! Att ta bort gammal nåt måste anses vara terapi. För det är ingen person med vettet i behåll som frivilligt ger sig in på det. Jag använde/slipade till miniatyrfilar så att dessa passade in i den gamla nåten. Sedan var det bara att lugnt och metodiskt dra igenom nåt för nåt. När arbetet var klart räknade jag efter hur många meter nåt jag hade lagt om, dividerat med tiden arbetet tagit. Fick jag den hissnande summan 1 meter nåt/8 timmar. Inte vet jag ifall jag var för petig men den nya nåten är inne på sitt 10:e år?/ta det lugnt/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisE 0 Postad 3 Juni , 2005 Hej! Jag använde handöverfräs på alla ställen där det funkade. De gamla nåtspåren var i smalaste laget. De måste ha en viss bredd i förhållande till plank-bredden annars kan inte fogen röra sig tillräckligt. Visst går det åt en del pinnfräsar, som tur var hade vi en verktygsmakare till kompis :-) Glöm inte att lägga tejp eller garn i botten på spåren. Många timmar blir det! / Chris Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser