Mystah 0 Postad 14 Juli , 2016 Hej, Motorn klipper vid mer gas... Idag körde jag i ca 2 timmar och första timmen kunde jag ligga på 4200rpm felfritt men låg jag över det börja motorn klippa / spotta eller hur man nu ska förklara. Men sedan den andra timmen påvågen hem så kunde jag ligga stabilt i 4400rpm oh testade desutom att maxa 4900rpm och det gick bra i 1min men sen började det igen men kunde i iallafall hålla 4400rpm igen. Förgasare är rengjord, soppafilter bytt och tankat upp båten fullt 2ggr sen sjösättning. Vad kan felet vara? Är det skit i tanken? Får den för lite eller för mkt soppa? Börjar det rätta till sig ju mer jag kör iom att jag kunde hålla högre hatighet i slutet? (Vid nästa tillfälle jag kör ska jag testa vilket varvtal jag kan hålla direkt) //Mvh Marco Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mystah 0 Postad 29 Juli , 2016 Hej igen, Jag har märkt att när detta händer så är blåsan tom, kan det vara bensinpumpen som är lite dålig eller så har jag hört något om membranen, vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mystah 0 Postad 29 Juli , 2016 Den kan nämligen också börja "klippa" och gå dåligt när man kör sakta en stund och tillslut dör maskin men såfort man går bak och pumpar så startar den bra igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 29 Juli , 2016 Det låter som pumpen eller blåsan som felar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 29 Juli , 2016 Precis som Mange249 skriver så lider den med stor sannolikhet brist på mat En annan sak du bör överväga. Om du normalt bara varvar 4 900 rpm på max är du felproppad. Yamaha anger WOT-range till 4 500 - 5 500 rpm vilket betyder att motorn ska varva minst 4 500 rpm med absolut högsta tänkbara last och max 5 500 rpm vid lättaste lasten. Man ska vid normal last befinna sej väl inne i övre halvan av WOT-range. Har en hel del erfarenhet av Yamaha 90 och den blir dröning om den inte får varva minst 5 200 rpm med normal last. Trevligast blir den faktiskt om den underproppas något och varvar runt 5 500 - 5 600 vid lätt last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mystah 0 Postad 30 Juli , 2016 (redigerade) Hej och tackar för informationen, jag har två frågor till isåfall Kan den suga luft någonstans så den går såhär? Sen vet jag att mätarna inte är exakt till denna maskin då t.ex man får i dubbelt så mycket bensin än vad tankmätarn visar, kan den då visa fel RPM? /Marco Redigerad 30 Juli , 2016 av Mystah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Juli , 2016 (redigerade) Visst kan den suga luft. Ditt problem finns med stor sannolikhet mellan tanken och förgasarnas flottörhus. Sugsil i tanken, slangar, pumpblåsa, filter, kopplingar, bränslepump, nånstans där har du troligen din felkälla. Sällan varvräknare visar fel så visar den 4 900 rpm är det troligen det du varvar. Vill du dubbelkolla kan man mäta frekvensen på varvtalssignalen. Den tas nämligen från generatorn före likriktaren och med lite matematik och generatorns poltal, tror det är 12 men det är lätt googla, så får man fram varvet. Jag har skrivit utförligt i tidigare inlägg exakt hur man gör. Sök på "multimeter" och "frekvens" så kommer du hitta inläggen.. Redigerad 30 Juli , 2016 av jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mystah 0 Postad 31 Juli , 2016 (redigerade) Okej, tackar för detta! En sista fråga, vad betyder felproppad eller underproppas? Redigerad 31 Juli , 2016 av Mystah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 31 Juli , 2016 Felproppad kan du tolka som att den propeller du har är olämplig. Du är överproppad vilket betyder att stigningen är för stor. Detta är väldigt olämpligt då motorn går med onödigt hög termisk belastning, du kapar på säkerhetsmarginalerna och motorns livslängd kan i värsta fall förkortas. Underproppa betyder att man satsar på ett varvtal ovanför WOT-range, alltså något mindre stigning. Detta är inte farligt inom rimliga gränser och det är bara att ge tusan i att hålla fullt längre perioder med lätt last. Du bör ner 2-4 tum i stigning. När det gäller standard aluminiumproppar går en Yamaha 90 nästan alltid bäst med de vita orginalpropellrarna så länge vi pratar toppfarter runt 25-35 knop. Så satsa på en sådan. De extra hundralappar den kostar jämfört med pirat tjänar du igen på en trevligare båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser