Gäst Anders Postad 9 Maj , 2005 Vi har problem med en Mercury 150hk Blue års 1999. i har precis installerat med alla reglage och kablage. Powertrim funkar startmotor funkar. Men den tänder inte. När vi satte lite tryck på bensinslang rann det ut lite soppa ur nedre förgasare. Är det någon som har lite tips till felsökning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 9 Maj , 2005 Hej, en löjlig fråga kanske, men har du kopplat bort säkerhetsstoppet eller vad det kallas, de finns de som missat det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 9 Maj , 2005 Säkerhetsstopp (dödmansgrepp) är det du menar? Om ja så har vi den isatt troligen som den skall sitta. Under nyckel. Men det kan ju vara en tanke att vi har missat något rörande detta. Är det möjligt att köra startmotor om dödmansgrepp är aktiverat Kom gärna med mer synpunkter alla..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 9 Maj , 2005 Hej igen, ja startmotor mm fungerar även om dödmansgrepp är brutet, det är väl en knapp som ska vara ställs upp under tändnyckeln på din modell. Fråga två, fungerade motorn sist innan montering. Fråga tre, hur vet du att inte tändningen fungerar. Är det separatoljesmörjning och fungerar den eller finns förregling som hindrar start om något är knas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 9 Maj , 2005 Hej, kom att tänka på en sak till, hur fugerar choken, är det en prime start dvs bensin tas från de övre förgasarnas flotörhus till de undre när startnyckeln hålls in. Om det är så trimma ut motorn så besinen rinner in i förgasarna och inte ut, motorn kan vara mycket svårstatrd utan chok, spciellt om det är gammal bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 9 Maj , 2005 Jag har faktiskt inte tittat ordentligt vid dödmansgreppet det skall jag göra. Separat oljesmörjning har det varit från början. Men USA gubbe har skruvat bort behållare samt pump och körde på oljeblandat de pep för mycket från motor! Ja maskinen fungerade innan på den andra båten. Det känns som det är något simpelt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 9 Maj , 2005 Fråga tre glömde jag besvara Hur jag vet att tändning fungerar eller ej det kan jag inte svara på. Men jag skall kolla gnista. Har ni fler ideér så tas det tacksamt emot. Ex kan det bli knas om oljesmörjningen är borttagen är det något jag kan göra kanske återställa eller något.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 20 Maj , 2005 rinner det ut soppa när du pumpar på blåsan då har du otät förgasare gör rent alla förgasarna noga så startar den nog mvhtutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 20 Maj , 2005 och otäta nålventiler byt dessa ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 20 Maj , 2005 Att kolla gnista är inte alltid så lätt. Här några tips om du vill försöka med annat. Om du inte tömmde flottörhusen i höstas så är det definitivt dags att göra det nu. Det sitter en mässingsplugg på flottörhusen för detta ändamål. Din motor har en prime istället för choke. En elektriskt manövrerad ventil hämtar bensin ut det översta flottörhuset och sprutar in denna i de två undre dubbelportsförgasarna. Det finns en knapp på primeventilen (vänster sida framifrån) för att manövrera denna manuellt. Om du är osäker på om primeventilen funkar kan du hålla knappen några sekunder pss som du annars trycker in nyckel några sekunder inna start. Om du vill vara helt säker på att dödmansgreppet är urkopplat kan du lossa den svart/gula ledningen som kommer från reglaget. Den finns på motorns västra sida framifrån sett. Men obserera att du måste sätta ihop kontakten igen för att kunna stoppa motorn med nyckel. När du har hållit på en stund jka du ta ur stiften. Om dessa fortfarande är torra har du sannolikt ett bränsleproblem. Är de våta av bensin bör man i första hand misstänka tändningen. Att det blir fel på nålventilerna tillhör ovanligheterna. Vänta med att riva förgasarna tills du vet mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anders Postad 23 Maj , 2005 Tack för all hjälp! flotören hade hängt sig där av bränsleläcka. Körde motorn torr och då släppte flotören. Mycket riktigt jag hade missat den lilla vipströmbrytaren den satt åt felhåll fast snodden satt kvar tack återigen för hjälpen!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser