RBack 93 Postad 13 Juli , 2016 Det må väl vara liknande frågeställningar som passerar revy i all oändlighet här på forumet. Men nu tänker jag ändå starta ny tråd och fråga upp om det där med bottenfärg. Jag söker egentligen en grön färg. Tycker det vore oerhört kul att få använda den rödas komplementfärg grön som bottenfärg - kanske med en vit snobbrand också. Men det verkar ju vara gravt ovanligt med färdiga gröna bottenfärger hos tillverkarna/handlarna. Eller har jag varit totalt blind när jag sökt? Nu är detta inget som jag tänker fixa den här sommaren. Förhoppningsvis dyker det upp en ny sommarsäsong nästa år också. För nu måste båtskrället helt enkelt bara ner i plurret - oberoende hur det ser ut under vattenlinjen. Förra ägaren har bättrat på den röda lite godtyckligt, så vattenlinjen är ordentligt svajig. Men sådant lider jag inte nämnvärt av. Den dagen jag tar hand om saken ska det väl bli rakt och skarpt, men det är den dagen det. Kan tillägga att båten ska glida omkring i Kvarken - ifall det har någon betydelse vad färgutbud beträffar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 Juli , 2016 Är det mer miljövänligt med grön bottenfärg!? Sämt åsido. I de favattnen du befinner dig får du väl inte ha nån giftfärg ändå. Ett alternativ är ju att slipa ner botten till ren gelcoat. Det finns ju många uppfattningar om vilken metod som är bäst för det jobbet. Jag föredrar att slipa med en exenterslip kopplad till en dammsugare och köra med ett grovt slippapper - K40. Då får man upp slipdammet med den gamla bottenfärgen i damsugarpåsarna. Sen lägger du på ett valfritt antal lager Gelshield. Epoxygrundfärgen finns i två nyanser. Grått och grönt och man brukar växla mwellan färgerna för att garanterat att man får lika täckning över hela ytan. I ditt fall kunde du ju avsluta med den gröna färgen. http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/bottenfarger/grundfarger-bottenfarg/gelshield-gron-bashardre-25liter Nu kommer "vän av ordningen" att säga att epoxy inte tål UV-ljus, men så farligt är det iinte. Skulle ytskicktet krakelera, får du väl matta ner ytskicktet och dra på ett nytt lager grön Gelshield nån gång vart 5 år eller så, eller när du tycker att färgen är för ful. Sen är kanske inte nyansen den som du eftersträvar!? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 93 Postad 14 Juli , 2016 Tackar för tipset! Låter som ett bra alternativ. Nej, giftfärg är inte på tapeten (eller båten) - och även om det skulle vara tillåtet är det inget jag bryr mig om. Tvätta, matta ner och stryka nytt vartefter respektive åtgärd behövs är mera min tekopp. Excenter och industridammsugare - ja tack. Skulle jag få betalt för att göra reklam så skulle jag propagera för en slipmaskin som tillverkas av ett företag med säte bara 2 mil från mitt hem. Liten, lätt och oerhört effektiv. Jag har bara nyttjat den på diverse småfläckar hittills men den är så härlig att använda att jag... nja... nog hinner man väl tröttna där under båten till slut trots allt. Det är ju några kvadratmetrar. Men den tröttheten får uppstå ett annat år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 14 Juli , 2016 Hej! Det dubbelgröna alternativet är grön kulör utan gift. Håller i princip med Thallatha, men jag lät blästra botten för 5 000:- kronor. Lägg några lager epoxigrund. Lägg en tvåkomponent färg i önskad kulör. Lägg två lager klar/genomskinlig laminerinsepoxi från exvis Nils Malmsten. Jag har beskrivit mer om hur jag gick tillväga i en tråd som jag inte hittar nu. Seglar mu, men kan söka upp tråden senare om du inte hittat den. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 14 Juli , 2016 Nils Malmgren och inget annat. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 93 Postad 14 Juli , 2016 Tackar! Ingen brådska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 Juli , 2016 ... nja... nog hinner man väl tröttna där under båten till slut trots allt. Det är ju några kvadratmetrar. Men den tröttheten får uppstå ett annat år. Det finns ju en del exentriska människor. Slipade ner botten på min motorseglare i höstas. 22 m2. Tog 30 timmar. njöt varje minut och fick en timpeng på styvt 150 kr i timmen mot om det hade fått en blästrare som gjort det nästan gratis - som Mackey. Här säger de som jobbar i båtbranchen att det med all sannolikhet hade kostat 15000 här ute i väst. Fast det innebär ju att jag tjänade styvt 450 kr i timmen. Förutom en bra timpeng fick jag en hel del stretching. Var i det närmaste krypling pga ryggproblem när jag började. Ryggbroblemen var nästan borta 14 dar och 30 timmars slipning senare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 93 Postad 14 Juli , 2016 Fantastiskt! Så med tiden tjänar båten liksom ihop sig själv vartefter man arbetar på den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Juli , 2016 Fantastiskt! Så med tiden tjänar båten liksom ihop sig själv vartefter man arbetar på den. Knappast. På träbåtstiden var det nån som myntade uttrycket; "En båt är ett hål i havet, invändigt fodrat med trä, som man öser ner pengar i" Det har definitivt inte blivit bättre sen plastbåtarna kom - och alla tillbehörskjedjor. Båtar är inget intresse - det är en sjukdom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 93 Postad 15 Juli , 2016 Fantastiskt! Så med tiden tjänar båten liksom ihop sig själv vartefter man arbetar på den. Knappast. På träbåtstiden var det nån som myntade uttrycket; "En båt är ett hål i havet, invändigt fodrat med trä, som man öser ner pengar i" Det har definitivt inte blivit bättre sen plastbåtarna kom - och alla tillbehörskjedjor. Båtar är inget intresse - det är en sjukdom. Man kan säga som så att jag var gravt ironisk - baserat på din timpeng Sjukdom och sjukdom. För min del är det själva havet i sig som utgör besattheten (sjukdomen / drogen) - och det har alltid varit så. Båten är bara medlet som hjälper till att samtidigt lindra och fördjupa detta beroende. Men båten ska förstås inte vara vilken båt som helst. Den har den centrala uppgiften att på exakt rätt sätt skapa den totala upplevelsen, vara den sista pusselbiten i helheten. Det finns ett flertal olika orsaker till att en förbindelsebåt vid gamla (finska) lots och fyrväsendet blivit mitt självklara val av flytetyg. Allra helst skulle jag gärna vara ägare av en lotskutter - men det vore en fatal överdos på alla sätt och vis. Tack och lov har jag ännu ett uns av självbevarelsedrift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser