Caribic410 757 Postad 13 Juli , 2016 VP 3000t Laddar illa främst på höga varv. På tomgång och upp till ca 1500 varv laddar den. Vad kan det bero på? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 13 Juli , 2016 ...att batterierna är fulladdade...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 13 Juli , 2016 Nej. Spelar ingen roll. Beter sig lika oavsett. När jag varvar ner ger den 13.5v Varvar upp så slutar den ladda. Har inte mätit på gen utan endast noterat i plotterskärmen och solcellregulator att spänningen går upp på låga, ner på höga varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Juli , 2016 (redigerade) Kolla remmen så den inte är sliten eller för dåligt spänd... I andra hand generatorns elektronik ( gammal båt? Elektronik gillar inte att jobba i 50-70 graders värme? Med gammal avser jag driftstimmar inte kalenderår...) Redigerad 13 Juli , 2016 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 13 Juli , 2016 Remmen kan det såklart vara fast den känns ok... kollar. Vad i elektroniken kan ha gett sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Juli , 2016 Utan felsökningsschema är det rätt slumpartat att hitta komponentfel... Jag börjar nog med kondensatorer men om du inte kan se en bränd komponent utifrån är det rätt svårt (dvs omöjligt ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 13 Juli , 2016 Jag skulle kolla kolen och om kollektorn är rund. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 13 Juli , 2016 Hittar ingen marindiesel Volvo Penta 3000t men antar att den är relativt modern och har en växelströmsgenerator (som inte har kol och kollektor) och som då borde ladda med mer än 13,5 V om du inte har en speciell laddningsregulator. Det är nog bäst att mäta spänningen direkt på generatorns utgångskablar, alternativt mät laddningsströmmen med en tång-amperemeter t ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 13 Juli , 2016 Hittar ingen marindiesel Volvo Penta 3000t men antar att den är relativt modern och har en växelströmsgenerator (som inte har kol och kollektor) och som då borde ladda med mer än 13,5 V om du inte har en speciell laddningsregulator. Det är nog bäst att mäta spänningen direkt på generatorns utgångskablar, alternativt mät laddningsströmmen med en tång-amperemeter t ex. Sorry. Motorn heter 2003t Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 551 Postad 13 Juli , 2016 Visst har generatorn kol och släpringar. Förmodligen är det kolen som är utslitna. Förmodligen är släpringarna dåliga också. Det är inte mycket mening med att reparera, då en ny kostar ca 1300:-, om man inte köper den från Penta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 13 Juli , 2016 Bytte kol i min generator (växelström) för 3 veckor sen på en firma inklusive koll i bänk för 200:- /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 551 Postad 13 Juli , 2016 Bytte kol i min generator (växelström) för 3 veckor sen på en firma inklusive koll i bänk för 200:- /Claes Inklusive moms, skatt och sociala avgifter, blir det väl en 25:- kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 13 Juli , 2016 (redigerade) Bytte kol i min generator (växelström) för 3 veckor sen på en firma inklusive koll i bänk för 200:- /Claes Inklusive moms, skatt och sociala avgifter, blir det väl en 25:- kvar. Du glömde att dom har köpt in kolen också! Men han fick betalt vad han begärde så varför skulle jag klaga. Vad tror du han som bygger din generator för 1300:- tjänar i timmen? /Claes Redigerad 13 Juli , 2016 av Rascal 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 13 Juli , 2016 Sorry, jag tänkte på kollektorn med många olika segment som likströmsgeneratorn har, visst har växelgeneratorn släta släpringar och kontaktkol. Dessa håller dock oftast betydligt längre än liksströms d:o men kan så klart vara boven i dramat. De gånger jag haft problem med laddningen har det oftast varit diodbryggorna som pajat eller en trasig regulator, men det är ju inte varvtalsrelaterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser