Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
tibbling

B20 som dör

Rekommendera Poster

Min B20 stannar med en suck efter ca:3-4 min. sedan startar den igen och går i 1 min.

Den får bensin, det är gnista på t-stiften. Brytare, tändstift, kondensator, bensinfilter är bytta.Tändspole bytt förra året.

Har tidigare haft brytarlöst system.

Hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glapp i tändningslås kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glapp i tändningslås kanske.

Tack Amiral. Alla förslag tas med tacksamhet emot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om motorn plödsligt stannar utan förvarning är det till 90% ett elfel.

Som sagts, kolla tändningslås, tändspolen med anslutningar, särskillt om du bytt tillbaka till brytarspetsar. Kolla kondensatorn och dess anslutningar.

Kolla så att den lilla jordflätan som sitter på plattan under brytarspetsarna sitter fast i sin punktsvets och sedan även är ansluten i fördelarns gods.

"Nollans" tändkabel, den från tändspolen till fördelaren kan vara glappig.

Kondensatorer och tändspolar är förbrukningsvara i båtar med varma motorrum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt pekar på tändning. Jag hade dock uteslutit resten genom att testa med startgas(bör alltid finnas till hands med en b20). Går den inte då är det tändning och iom att den går några minuter i stöten hade jag trott kondensator eller spole.

Om dessa är nya tror jag som de andra på kontaktfel till prylarna... Pröva att rucka lite på kontakter när motorn går och se om det händer något(ha gärna handske, så slipper du kittlandet:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att utesluta glapp i tändlås med mera, kan en sladd tillfälligt kopplas mellan + (på startmotorn) och tändspolen. Tändningen är då på hela tiden. Starta sedan motorn normalt och kör och se om felet är borta. motorn måste naturligtvis stannas genom att ta koppla bort sladden.

Var försiktig med sladden så det inte blir kortslutning.

Kvarstår felet så rekommenderar jag att byta kondensator en gång till, och prova med en annan tändspole.

Som nästa skulle jag nog kolla att det säkert kommer bensin, kanske genom att mer eller mindre tillfälligt koppla in en bränsletrycksmätare nära förgasarna. Det finns nog billiga mätare på nån affär som säljer delar till Amerikanska bilar, de har gott om såna prylar (Hansen Racing,Lövén, Persåker speedshop etc)

Jag har aldrig tänkt på att ha startgas till min B20. Den har alltid startat. Behöver man startgas till båt motorn, skall man nog stanna kvar i hamnen.

Startgas har jag trott är en nödlösning till en diesel som glödstiften är sönder på 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska smart med startgas föratt avgöra om det är bränslerelaterat stopp eller på tändningssidan!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske du har tändkablar som består av kol som ledare (för att minska störningarna), det blir lätt avbrott i dem,  byt till vanliga kopparkablar eller skaffa nya kolkablar om så önskas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...