Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Gäst

Vilka appar använder ni för att hitta hamnar?

Rekommendera Poster

Gäst

I Sverige använder jag appen Gästhamnsguiden men undrar om det finns någon annan. De senaste recensionerna i appen är många gånger flera år gamla så det känns som den är omsprungen av någon annan.

I Danmark använder jag Sejlnet för att hitta hamnar.

Någon som vet vad motsvarande app för tyska hamnar heter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev nyfiken och laddade ner Gästhamnsguiden. Men blev inte imponerad av det som fanns på västkusten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja.......alltså...??

Tycker att frågan är lite felställd. Jag tittar vart jag vill på sjökortet eller vet om den å den ön eller mostv. sedan kollar jag om hamnen/viken ligger bra till. En vik med tanke på vinden osv. Sedan seglar jag dit. Å nästa dag kollar jag vädret å vindarna å strömmarna å söker ett nytt mål om jag inte har gjort det redan.

Appar? Det behövs inte. Sjökort? Ja!

Ev kan man ha de hamnspecial som X-klubben har. Lösa blad med "flygfoton". Bra om man skall in in en naturhamn i mörkret som vi gjorde härom natten till St Flatön på Västkusten. Vi letade platser med dubbar i berget.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

På västkusten finns appen SXK-V över naturhamnar från Onsala till Koster. Appen är gratis och då får man text och plats för naturhamnar som SXK har lodat och dubbat, man får också bilder på två hamnar, Altarholmen och Gluppö tror jag det är, För att få bilder på alla hamnar måste man ha köpt något av de större verken och betala för licens eller uppdatering årligen.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder sjökortet för att hitta hamnar.

På Västkusten har ju Kryssarklubben Väst hamn och farledsbeskrivningar i pärmar.

Under högsäsongen använder jag pärmarna för att förstå vilka naturhamnar jag inte skall gå till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apparna är ju ett jättebra komplement till sjökortet, blir ju lätt att man åker till samma hamnar. Med teknologin kan man ju dela med sig av sina upplevelser. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Apparna är ju ett jättebra komplement till sjökortet, blir ju lätt att man åker till samma hamnar. Med teknologin kan man ju dela med sig av sina upplevelser. :)

Jag håller helt med dig. De ger information som du inte kan få på sjökortet. Mycket lättare också att hitta hamnarna. Men det verkar som att det finns ett skifte här. Från de fysiska hjälpmedel till den nya tekniken. Många fnyser åt teknik på sjön. Jag älskar den. Ger väldigt mycket och är ett fantastisk komplement till sjökorten och andra analog hjälpmedel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Appen Gästhamnsguiden funkar ju bra och delen med omdömen kan vara användbar men det finns ju en del trevliga småhamnar som inte finns med där, varför vet jag inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan en app va ett komplement till sjökortet. Man har väl annat att göra än att titta i telefonen när man seglar eller kör en motorbåt. Dessutom är det inte mobiltäckning över allt där man seglar.

All information som du behöver för att färdas på sjön finns på sjökortet. Är du inte känd i farvatten, så finns det ett ord - planering - som inte är fel att kunna.

Den där apphysterin är bara tramsigt.

Det är bättre att man lär sig navigation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hur kan en app va ett komplement till sjökortet. Man har väl annat att göra än att titta i telefonen när man seglar eller kör en motorbåt. Dessutom är det inte mobiltäckning över allt där man seglar.

All information som du behöver för att färdas på sjön finns på sjökortet. Är du inte känd i farvatten, så finns det ett ord - planering - som inte är fel att kunna.

Men nu blandar du nog ihop saker. Vi talar inte om navigering här.

Jag sitter hemma i min favoritsoffa med min käresta och vi snackar om var vi ska segla nästa gång. Kanske hitta nya hamnar. Varför ska vi då inte kunna sitta och titta på appar eller nätet om nya farvatten och hamnar? Är det bara sjökort som gäller där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker apparna t.ex Gästhamnsguiden) är ett bra komplement när man ligger i hamn på kvällen och planerar morgondagens färd och då tänker jag på apparna som visar gästhamnar och även när vi kör kan den av oss som inte håller i rodret kolla efter en hamn för natten. Men, Mooringo är ju en ganska ny app som bygger på att ägare av fasta båtplatser hyr ut sin egen och hyr plats av andra i vanliga hamnar och därmed inte är betjänta av de ordinarie apparna och kartorna/tidningarna över gästhamnar och då använder man ju istället det vanliga sjökortet för att navigera till sin natthamn tillsammans med deras app som visar platsens position. Det kan vara det Mooringo_moments avsåg med sitt inlägg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thallatha,

tiderna förändras, och med dem vanorna. En gammal stöt som du (fast jag är visst äldre) får väl försöka hänga med eller har du fortfarande svartvit tv med en kanal?

Papperskorten har jag inte haft framme i år, men har dem alltid med. Men inte har jag någon mobilapp för att hitta hamnar. Skulle ju vara något om den kunde ta hänsyn till väderprognos, djupgående, trängsel och naturskönhet och sedan föreslå lämplig ö.

Och när det gäller gästhamnar åker jag oftast söderut och då blir det mest Nynäshamn eller Arkösund, och om inte vinden räcker ända fram så  får man ta någon ö som råkar ligga på vägen eller svaja.

Planering? Har inte förstått varför, när vinden tar slut eller man ledsnar börjar man tiltta efter någonstans att ankra, men det är ju svårt att förutse. Planering skulle då snarast vara en begränsning.

Fast det kanske är annorlunda på västkusten. Jag har av MG (och bekanta) förstått att man där måste komma till en nästan full hamn före lunch, gärna bokat plats via en app, och sedan är det busliv och fylla och icke fungerande toaletter till nästa morgon. Nä, dit tar jag kajakerna på biltaket och bor på hotell (Som jag hittar med en app, ajaj)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thallatha,

tiderna förändras, och med dem vanorna. En gammal stöt som du (fast jag är visst äldre) får väl försöka hänga med eller har du fortfarande svartvit tv med en kanal?

Papperskorten har jag inte haft framme i år, men har dem alltid med. Men inte har jag någon mobilapp för att hitta hamnar. Skulle ju vara något om den kunde ta hänsyn till väderprognos, djupgående, trängsel och naturskönhet och sedan föreslå lämplig ö.

Och när det gäller gästhamnar åker jag oftast söderut och då blir det mest Nynäshamn eller Arkösund, och om inte vinden räcker ända fram så  får man ta någon ö som råkar ligga på vägen eller svaja.

Planering? Har inte förstått varför, när vinden tar slut eller man ledsnar börjar man tiltta efter någonstans att ankra, men det är ju svårt att förutse. Planering skulle då snarast vara en begränsning.

Fast det kanske är annorlunda på västkusten. Jag har av MG (och bekanta) förstått att man där måste komma till en nästan full hamn före lunch, gärna bokat plats via en app, och sedan är det busliv och fylla och icke fungerande toaletter till nästa morgon. Nä, dit tar jag kajakerna på biltaket och bor på hotell (Som jag hittar med en app, ajaj)

Jag "jobbar" nog lite liknande. Ibland har det gått bra, har kommit iväg tidigt, inte tröttnat och bara seglat på långt. När det, av någon anledning, börjar bli dags att stanna börjar vi kolla vad som finns där och då och som är lämpligt ur olika aspekter och beroende på hur länge vi tror vi stannar. Ibland har vi knappt hissat segel när vi ser en plats som ser fantastisk ut.... wow. I somras stannade vi på ön, en simtur bort från föregående natt, i två dygn..

Marinwiki kollade jag på vid två tillfällen i somras, en gång på väg mot Åland och en gång på väg från densamme. båda gångerna visade det sig att nyttan jag hade var att kolla vilka tänkbara nattplatser som INTE var med. Det inte pågrund av folkskygghet utan för att jag ville ligga på svaj. Lämpliga, bra, marinwiki-platser var knökfulla med landankrade där det blev trångt att ligga på svaj. Både till att hitta ställen dit "alla" åker och till motsatsen funkar den appen väldigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skäll inte på Thallatha, å han är visserligen en gammal stöt men en av de mest erfarna jag träffat. Å stöt som stöt. De unga stötarna som gapar  har oftast inte så mycket bakom sina påståenden å gapar just därför. Vem är mest "stöt"?

Sen så är jag ju ännu gamlare stöt....(okej äldre typ då....)

Å jag är datorfreak, jag programerar datorer, kör en massa elektronik, inte bara använder utan även tillverkar å mekar med osv. Just nu programmerar jag en Raspberry Pie dator.

Så snacka inte om stötar för att man är gammal. Eller att man inte har å hanterar en "aj"fån , vi är många som "fånar" oss med dem.

Nä ser ni, jag tror inte det är en genareationsfråga utan en fråga mellan folk som trivs på sjön å folk som bor i stan å blivit med båt å skall ut i naturen. Ursäkta generaliseringen men det är lättare att förklara.

Den senare kategorin folk använder apparna å det underlättar å jag skulle åsså göra så om det tillförde mig någon nytta. Men se, vi som har seglat ett tag å hittar å har inga navigationsproblem å kan hantera våra båtar, vi seglar dit vi vill å stannar i naturhamnar, å nästan enda anledningen att gå in till en marina/hamn är för att tömma tanken numera. Diesel har vi med oss så vi får inte soppa torsk. Å vatten å käk ombord finns, samt även förbandslådan å både sjökort å kanske t.o.m två olika navigatorer eller som jag, en laptop. Den har jag haft nytta av längst Frisiska öarna till Borkum tex . Å jag vet att Thallatha har ofta två navigator ombord.  Vet det för jag har seglat med honom.

Kort sagt, den info man kan få fram av appar, dem har vi inte glädje/nytta av eller behöver dem. Å varför boka plats å trängas när man kan ha det skönt utan massa larm å stök ute i naturviken. Å var de ligger, nä se det vill inte jag tala om. Är så pass stort ego så det vill jag behålla för mig själv.

:):ph34r:

Ni talar väl inte om era kantarell ställen heller eller hur? Men om någon navigerar dit så är det okey. Men inte brumma in med full gas å tvärnita när "appen" har styrt färdig genom infot till navigatorn. Senast vi hade nytta av, å hade inte nytta av navigatorn, var det i närheten av...när, ....nä...jag säger inte det.... men en smal muddrad ränna som vi trots allt fick lite bottekänning i utanför ....hm...hm.... på Västkusten. Den observanta kan nog räkna ut vad jag syftar på, bara blädra lite bakåt här på sajten.

Tja, det var väl vad jag anser om appar, å kalla mig inte för stöt bara för det. Den som inte gillar min uppfattning kan göra som den vill. Fritt land ni vet.... Fast jag förespråkar att folk lär sig å övar å tar till sig upplevelserna istället för att förlita sig på apparater. å glo på en skärm å bli helt ställda om de lägger av.  Lär er navigera på "känn" ungdomar å nybörjare, så det sitter i ryggmärgen, man vet då hela tiden var man är å kan koncentrera sig på seglingen å ha ork över att leva med å i naturen, inte åka ut till den.Om ni nu förstod tanken.

När jag är riktigt elak  brukar jag t.o.m tänka att det borde vara böter på att få soppa torsk istället för att ringa Sjöräddningen. Men okej, alla kan ju missa. Men se soppa torsk på sjön har jag aldrig haft. ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...