pfroven 0 Postad 11 Juli , 2016 Har en EP-solar 1024 (b?) som jag tycker beter sig knepigt. Den är kopplad mot 2 50w tunnfilmspaneler som är parallellkopplade. Mäter jag tomgångsspänningen på varje panel för sig är den över 18 volt mellan solcellsplus och solcellsminus. Liknande värden vid panelen som nere vid inkopplingsplinten i regulatorn. Håller jag ihop bägge pluskablarna och mäter mellan dem och minus är det fortfarande över 18 volt. Det knepiga inträffar när jag skruvar fast pluskablarna i plinten, då får jag ca 12,5 v mellan plintskruvarna. Där skall väl inte regulatorn hunnit reglera något än? Deltat mellan inkommande spänning och batteriladdningen är ca 0,05v. Allt mätt på plintskruvarna. Finns det något vedertaget skäl att spänningen in i regulatorn droppar ca 6v beroende på om pluskabeln är lös eller fastskruvad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 912 Postad 11 Juli , 2016 18V är tomgångsspänningen på solcellerna, dvs utan belastning. När du kopplar in solcellerna till regulatorn så lägger du en belastning över solcellerna och då sjunker spänningen. Är belastningsspänningen mätt med eller utan ordentlig solbelysning på solcellerna? Med fullt solsken så borde spänningen över solcellernas kablar vid inkopplad regulator vara högre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pfroven 0 Postad 12 Juli , 2016 18V är tomgångsspänningen på solcellerna, dvs utan belastning. När du kopplar in solcellerna till regulatorn så lägger du en belastning över solcellerna och då sjunker spänningen. Är belastningsspänningen mätt med eller utan ordentlig solbelysning på solcellerna? Med fullt solsken så borde spänningen över solcellernas kablar vid inkopplad regulator vara högre... Mätte igår på västkusten så visst vart det inte mkt solinstrålning på panelerna. Som jag tolkar ditt svar så sjunker spänningen såfort man försöker ta ut effekt från panelen, vilket innebär att min frågeställning besvarades. Hade ca 1amp i ström i ledningen från panelen, och ungefär detsamma ut från regulatorn när jag mätte igår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 Juli , 2016 Detta är en del av Ohms lag. Om stömmen ökar sjunker spänningen, och vice versa. Som redan skrivits utgör regulatorn en belastning då den vill ladda anslutna batterier, det flyter ström genom denna belastning och då sjunker spänningen, om du haft mer solinstrålning hade spännigen sjunkit mindre. Ett spänningsfall här är ju en bekräftelse på att det fungerar. Iofs är spänningen inte så intressant, det är hur mycket mer intressant att veta hur mycket ström paneler och regulatorn tillsammans levererar, koppla en amperemeter på plussidan mellan regulatorn och batteriplus, så vet du! -Älskling, smörj in dig ordentligt med solskyddskrämen, idag lyser solen med tre ampere! (Fast det var inte igår, inte idag heller...) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Juli , 2016 Det är en PWM-regulator, den drar ner spänningen till strax över batteriets spänning, helt normalt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schackmatt 1 Postad 18 Augusti , 2016 Köp en MPPT, den låter panelerna jobba på optimal spänning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 19 Augusti , 2016 Har jag missuppfattat men "pulserar" inte en PWM-regulator in strömmen i batteriet för att kompensera den högre spänningen som en solcell alstrar? Men en MPPT omvandlar överspänningen till ström? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Augusti , 2016 Har jag missuppfattat men "pulserar" inte en PWM-regulator in strömmen i batteriet för att kompensera den högre spänningen som en solcell alstrar? Men en MPPT omvandlar överspänningen till ström? Nej du har inte missuppfattat. Men PWM pulsar spänningen så att den praktiska utgående spänningen blir rätt för batteriet. MPPT gör om överspänning till ström och försöker hitta rätt belastning av solpanterna för att ge dem optimal belastning. Den praktiska effekten blir att MPPT ger 10-15% mer energi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser