raol 2 365 Postad 11 Juli , 2016 Jag var ute på en kort segeltur i söndags, och passerade då genom det bitvis mycket trånga Täresund, strax nordväst om Ulebergshamn. Som smalast är det 10-15 meter, lite beroende på hur djupgående man är. Även där det är öppnare är det så grunt på sidorna att många segelbåtar måste hålla sig strikt i den utprickade leden för att inte riskera bottenkänning. Även större motorbåtar får passa sig.Trots att det är så trångt, är det ingen formell fartbegränsning där. Jag trodde förr att det var max 5 knop, men jag misstog mig eftersom jag tolkade skylten för Ulebergshamn som gällande för passagen. Men 5 knop vore en rimlig gräns där. Svallet från större båtar kan orsaka stora problem för mindre båtar, och marginalerna är mycket små. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 11 Juli , 2016 Svaret är enkelt och står i sjöslagen, man ska anpassa farten efter rådande omständigheter och där är även svall inkluderat, samt även att de som seglar ska gå för motor om omständigheterna kräver så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 11 Juli , 2016 Fast så sker ju inte. Det ångas på i höga farter. Ibland drar nån igenom i 20-30 knop till och med.Några kilometer längre söderut finns Sotekanalen, med 5 knop begränsning, och där går de flesta i tillåten fart. Så uppenbarligen fyller en uttalad fartbegränsning ett syfte här. Jag undrar om många motorbåtsägare ens är medvetna om hur mycket deras svall påverkar andra. I just det här sundet är det bitvis så smalt att mindre båtar riskerar att ohjälpligt kastas in mot land i värsta fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Juli , 2016 (redigerade) Jag undrar om många motorbåtsägare ens är medvetna om hur mycket deras svall påverkar andra. I just det här sundet är det bitvis så smalt att mindre båtar riskerar att ohjälpligt kastas in mot land i värsta fall. Nej det har dom över huvud taget aldrig tänkt på. Bara dom kommer fort fram så spelar det ingen roll hur det går för alla andra. Jag har faktiskt varit med om att förare av stora motorbåtar saktat in så märkbart, för att inte förorsaka att störa mig av svall, tre gånger på över 50 år. Första gången var en av Kustbevakningens båtar, som saktade in till lite över min fart medan de passerade och sen drog de på och rev upp en fruktansvärd sjö. Strax syd Luleå 2004 Under helgens seglats till Kalvö - väst Havstensund - var det först en av SSRS båtar och sen en stor privat motorbåt som gjorde lika dant. Så det finns ju hopp. Nu hade det inte spelat nån roll om de blåst förbi mig med full sprut. Både jag och båten tål det, men det visar ju att en del motorbåtsförare besitter gott sjömanskap. Å andra sidan så har för min egen del, både kustbevakningen och SSRS minus på den sidan för min egen del. Privata motorbåtskörare skall vi bara inte tala om. Dagens bårtransport mellan Göteborg och Kungshamn, med en, av en bekants nyinköpta snipa, torde väl bli ganska lugnt. Det skall ju blåsa en syvästlig vind med maxvindar upp emot kulingstyrka och en del regn. Redigerad 12 Juli , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 12 Juli , 2016 Båtsäsongens värsta svall hittills stod faktiskt polisens patrullbåt för, på midsommardagen. Fören smällde så jag nästan trodde att inredningen skulle hoppa loss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 Juli , 2016 När båtar passerar mej ger dom upphov till minst svall ju fortare dom åker. Det borde ju isf vara min hastighet. Fast då kan ju långsamma inte åka. Ska väl till rejält svall om man ska surfa 5-10 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 Juli , 2016 Täresund är lurigt och lömskt, ofta är det mycket trafik, en del skrotsten ligger i kanterna. Svallet från båtar reflekteras i de fina stenläggnigarna i skoningarna tillbaka till sundet eller "kanalen" det är strömmt och vinden rikas mellan bergen till att oftas bli rent sydlig. Jag gick här häromdagen i tre knop, hade en grupp med kajaker framför mig. Bakom mig kommer det en (visade det sig sedan) en stor Princess på omkring 40 fot, som höll omkring 6-7 knop, jag girade bb och höll mitt i farleden, en mötande lokal fiskare i öppen båt såg vad som hände och höll sb mot stenskoningen, kajaktisterna fattade noll. Av princessens kurs att döma hade han tänkt att köra om mig, samtidigt som han mötte den öppna fiskebåten. Princessen saktade upp och slog antagligen back i maskin och höll sig bakom mig. En märklig våg kom ikapp oss bakifrån och slog kajakerna ur kurs, fiskaren vinkade åt mig och gjorde den fula "fingret upp" gesten åt Princessens skeppare. Någon timma senare i en av Hunnebos sjöbodar där det säljs böcker och leksaker, blir jag tilltalad av en kille i 50-årsåldern, han hade känt igen hunden, som under passagen genom Täresund befann sig på akterdäck, och nu stod bunden utanför butiken. -Ja ursäkta, det blev litet nervöst där borta med kajakerna, sade han. Han bade inte sett dessa. -Ja det var ju tur att du såg mig då, sa jag.... Msn det är inte mig, det är kajaktisterna du skall be om ursäkt, tyckte jag. Som tonåringar ofta gör, byter fokus när det blir jobbigt, bytte han ämne och pratade sedan om de "felplacerade" gröna prickarna längre norrut, där farleden bildar en svanhals hade han gått rakt fram, "då hade du en hilma tur" sade jag, "för där är bara typ noll sju djupt" sade jag, väl medveten om att det är en modifierad lögn, " klart att om du håller båten i planing så kommer du över, i deplacementfart går du på..." Sjöfartsverket lägger inte ut kringelkrokar i farlederna enbart för sitt stora nöjesskull... Lokalbefolkningen går rakt fram, så "det borde gå" men vem vill chansa, det är dyrbart att reparera propellrar och drev, även om man kör Princess... Men värst är mindre båtar, ribbar och vattenmopeder, som far omkring som karbidbitar i ett dagvattenavlopp, i dessa trånga farleder och av stenarbetare anordnde kanaler, alltför många har noll koll. Sedan har jag ju litet svårt att förstå varför det är mode bland kajakpaddlare att klä sig i mörka kläder, mörka flytvästar, och varför kajaker skall se ut som militära farkoster? För militärer var som inte, dom är (alla tjugofem) runt Gullmarn och Lysekil idag.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 12 Juli , 2016 Det finns en ränna längs berget väster om svanhalsen som är djupare. Där går jag oftast med segelbåten. Gissar att det är åtminstone över två meter djupt hela vägen. Ser ut att vara mjuk botten också. Motorbåtisten hade nog tur att pricka den rännan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 12 Juli , 2016 Täresund är lurigt och lömskt, ofta är det mycket trafik, en del skrotsten ligger i kanterna. Svallet från båtar reflekteras i de fina stenläggnigarna i skoningarna tillbaka till sundet eller "kanalen" det är strömmt och vinden rikas mellan bergen till att oftas bli rent sydlig. Jag gick här häromdagen i tre knop, hade en grupp med kajaker framför mig. Bakom mig kommer det en (visade det sig sedan) en stor Princess på omkring 40 fot, som höll omkring 6-7 knop, jag girade bb och höll mitt i farleden, en mötande lokal fiskare i öppen båt såg vad som hände och höll sb mot stenskoningen, kajaktisterna fattade noll. Av princessens kurs att döma hade han tänkt att köra om mig, samtidigt som han mötte den öppna fiskebåten. Princessen saktade upp och slog antagligen back i maskin och höll sig bakom mig. En märklig våg kom ikapp oss bakifrån och slog kajakerna ur kurs, fiskaren vinkade åt mig och gjorde den fula "fingret upp" gesten åt Princessens skeppare. Någon timma senare i en av Hunnebos sjöbodar där det säljs böcker och leksaker, blir jag tilltalad av en kille i 50-årsåldern, han hade känt igen hunden, som under passagen genom Täresund befann sig på akterdäck, och nu stod bunden utanför butiken. -Ja ursäkta, det blev litet nervöst där borta med kajakerna, sade han. Han bade inte sett dessa. -Ja det var ju tur att du såg mig då, sa jag.... Msn det är inte mig, det är kajaktisterna du skall be om ursäkt, tyckte jag. Som tonåringar ofta gör, byter fokus när det blir jobbigt, bytte han ämne och pratade sedan om de "felplacerade" gröna prickarna längre norrut, där farleden bildar en svanhals hade han gått rakt fram, "då hade du en hilma tur" sade jag, "för där är bara typ noll sju djupt" sade jag, väl medveten om att det är en modifierad lögn, " klart att om du håller båten i planing så kommer du över, i deplacementfart går du på..." Sjöfartsverket lägger inte ut kringelkrokar i farlederna enbart för sitt stora nöjesskull... Lokalbefolkningen går rakt fram, så "det borde gå" men vem vill chansa, det är dyrbart att reparera propellrar och drev, även om man kör Princess... Men värst är mindre båtar, ribbar och vattenmopeder, som far omkring som karbidbitar i ett dagvattenavlopp, i dessa trånga farleder och av stenarbetare anordnde kanaler, alltför många har noll koll. Sedan har jag ju litet svårt att förstå varför det är mode bland kajakpaddlare att klä sig i mörka kläder, mörka flytvästar, och varför kajaker skall se ut som militära farkoster? För militärer var som inte, dom är (alla tjugofem) runt Gullmarn och Lysekil idag.... Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 12 Juli , 2016 Täresund är lurigt och lömskt, ofta är det mycket trafik, en del skrotsten ligger i kanterna. Svallet från båtar reflekteras i de fina stenläggnigarna i skoningarna tillbaka till sundet eller "kanalen" det är strömmt och vinden rikas mellan bergen till att oftas bli rent sydlig. Jag gick här häromdagen i tre knop, hade en grupp med kajaker framför mig. Bakom mig kommer det en (visade det sig sedan) en stor Princess på omkring 40 fot, som höll omkring 6-7 knop, jag girade bb och höll mitt i farleden, en mötande lokal fiskare i öppen båt såg vad som hände och höll sb mot stenskoningen, kajaktisterna fattade noll. Av princessens kurs att döma hade han tänkt att köra om mig, samtidigt som han mötte den öppna fiskebåten. Princessen saktade upp och slog antagligen back i maskin och höll sig bakom mig. En märklig våg kom ikapp oss bakifrån och slog kajakerna ur kurs, fiskaren vinkade åt mig och gjorde den fula "fingret upp" gesten åt Princessens skeppare. Någon timma senare i en av Hunnebos sjöbodar där det säljs böcker och leksaker, blir jag tilltalad av en kille i 50-årsåldern, han hade känt igen hunden, som under passagen genom Täresund befann sig på akterdäck, och nu stod bunden utanför butiken. -Ja ursäkta, det blev litet nervöst där borta med kajakerna, sade han. Han bade inte sett dessa. -Ja det var ju tur att du såg mig då, sa jag.... Msn det är inte mig, det är kajaktisterna du skall be om ursäkt, tyckte jag. Som tonåringar ofta gör, byter fokus när det blir jobbigt, bytte han ämne och pratade sedan om de "felplacerade" gröna prickarna längre norrut, där farleden bildar en svanhals hade han gått rakt fram, "då hade du en hilma tur" sade jag, "för där är bara typ noll sju djupt" sade jag, väl medveten om att det är en modifierad lögn, " klart att om du håller båten i planing så kommer du över, i deplacementfart går du på..." Sjöfartsverket lägger inte ut kringelkrokar i farlederna enbart för sitt stora nöjesskull... Lokalbefolkningen går rakt fram, så "det borde gå" men vem vill chansa, det är dyrbart att reparera propellrar och drev, även om man kör Princess... Men värst är mindre båtar, ribbar och vattenmopeder, som far omkring som karbidbitar i ett dagvattenavlopp, i dessa trånga farleder och av stenarbetare anordnde kanaler, alltför många har noll koll. Sedan har jag ju litet svårt att förstå varför det är mode bland kajakpaddlare att klä sig i mörka kläder, mörka flytvästar, och varför kajaker skall se ut som militära farkoster? För militärer var som inte, dom är (alla tjugofem) runt Gullmarn och Lysekil idag.... Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder? Hur menar du nu, skulle dom inte få vara där eller? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 12 Juli , 2016 Täresund är lurigt och lömskt, ofta är det mycket trafik, en del skrotsten ligger i kanterna. Svallet från båtar reflekteras i de fina stenläggnigarna i skoningarna tillbaka till sundet eller "kanalen" det är strömmt och vinden rikas mellan bergen till att oftas bli rent sydlig. Jag gick här häromdagen i tre knop, hade en grupp med kajaker framför mig. Bakom mig kommer det en (visade det sig sedan) en stor Princess på omkring 40 fot, som höll omkring 6-7 knop, jag girade bb och höll mitt i farleden, en mötande lokal fiskare i öppen båt såg vad som hände och höll sb mot stenskoningen, kajaktisterna fattade noll. Av princessens kurs att döma hade han tänkt att köra om mig, samtidigt som han mötte den öppna fiskebåten. Princessen saktade upp och slog antagligen back i maskin och höll sig bakom mig. En märklig våg kom ikapp oss bakifrån och slog kajakerna ur kurs, fiskaren vinkade åt mig och gjorde den fula "fingret upp" gesten åt Princessens skeppare. Någon timma senare i en av Hunnebos sjöbodar där det säljs böcker och leksaker, blir jag tilltalad av en kille i 50-årsåldern, han hade känt igen hunden, som under passagen genom Täresund befann sig på akterdäck, och nu stod bunden utanför butiken. -Ja ursäkta, det blev litet nervöst där borta med kajakerna, sade han. Han bade inte sett dessa. -Ja det var ju tur att du såg mig då, sa jag.... Msn det är inte mig, det är kajaktisterna du skall be om ursäkt, tyckte jag. Som tonåringar ofta gör, byter fokus när det blir jobbigt, bytte han ämne och pratade sedan om de "felplacerade" gröna prickarna längre norrut, där farleden bildar en svanhals hade han gått rakt fram, "då hade du en hilma tur" sade jag, "för där är bara typ noll sju djupt" sade jag, väl medveten om att det är en modifierad lögn, " klart att om du håller båten i planing så kommer du över, i deplacementfart går du på..." Sjöfartsverket lägger inte ut kringelkrokar i farlederna enbart för sitt stora nöjesskull... Lokalbefolkningen går rakt fram, så "det borde gå" men vem vill chansa, det är dyrbart att reparera propellrar och drev, även om man kör Princess... Men värst är mindre båtar, ribbar och vattenmopeder, som far omkring som karbidbitar i ett dagvattenavlopp, i dessa trånga farleder och av stenarbetare anordnde kanaler, alltför många har noll koll. Sedan har jag ju litet svårt att förstå varför det är mode bland kajakpaddlare att klä sig i mörka kläder, mörka flytvästar, och varför kajaker skall se ut som militära farkoster? För militärer var som inte, dom är (alla tjugofem) runt Gullmarn och Lysekil idag.... Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder? Hur menar du nu, skulle dom inte få vara där eller? /B Ja det menar jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 12 Juli , 2016 Täresund är lurigt och lömskt, ofta är det mycket trafik, en del skrotsten ligger i kanterna. Svallet från båtar reflekteras i de fina stenläggnigarna i skoningarna tillbaka till sundet eller "kanalen" det är strömmt och vinden rikas mellan bergen till att oftas bli rent sydlig. Jag gick här häromdagen i tre knop, hade en grupp med kajaker framför mig. Bakom mig kommer det en (visade det sig sedan) en stor Princess på omkring 40 fot, som höll omkring 6-7 knop, jag girade bb och höll mitt i farleden, en mötande lokal fiskare i öppen båt såg vad som hände och höll sb mot stenskoningen, kajaktisterna fattade noll. Av princessens kurs att döma hade han tänkt att köra om mig, samtidigt som han mötte den öppna fiskebåten. Princessen saktade upp och slog antagligen back i maskin och höll sig bakom mig. En märklig våg kom ikapp oss bakifrån och slog kajakerna ur kurs, fiskaren vinkade åt mig och gjorde den fula "fingret upp" gesten åt Princessens skeppare. Någon timma senare i en av Hunnebos sjöbodar där det säljs böcker och leksaker, blir jag tilltalad av en kille i 50-årsåldern, han hade känt igen hunden, som under passagen genom Täresund befann sig på akterdäck, och nu stod bunden utanför butiken. -Ja ursäkta, det blev litet nervöst där borta med kajakerna, sade han. Han bade inte sett dessa. -Ja det var ju tur att du såg mig då, sa jag.... Msn det är inte mig, det är kajaktisterna du skall be om ursäkt, tyckte jag. Som tonåringar ofta gör, byter fokus när det blir jobbigt, bytte han ämne och pratade sedan om de "felplacerade" gröna prickarna längre norrut, där farleden bildar en svanhals hade han gått rakt fram, "då hade du en hilma tur" sade jag, "för där är bara typ noll sju djupt" sade jag, väl medveten om att det är en modifierad lögn, " klart att om du håller båten i planing så kommer du över, i deplacementfart går du på..." Sjöfartsverket lägger inte ut kringelkrokar i farlederna enbart för sitt stora nöjesskull... Lokalbefolkningen går rakt fram, så "det borde gå" men vem vill chansa, det är dyrbart att reparera propellrar och drev, även om man kör Princess... Men värst är mindre båtar, ribbar och vattenmopeder, som far omkring som karbidbitar i ett dagvattenavlopp, i dessa trånga farleder och av stenarbetare anordnde kanaler, alltför många har noll koll. Sedan har jag ju litet svårt att förstå varför det är mode bland kajakpaddlare att klä sig i mörka kläder, mörka flytvästar, och varför kajaker skall se ut som militära farkoster? För militärer var som inte, dom är (alla tjugofem) runt Gullmarn och Lysekil idag.... Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder?Hur menar du nu, skulle dom inte få vara där eller? /B Ja det menar jag Vad grundar du det på? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 12 Juli , 2016 Täresund är lurigt och lömskt, ofta är det mycket trafik, en del skrotsten ligger i kanterna. Svallet från båtar reflekteras i de fina stenläggnigarna i skoningarna tillbaka till sundet eller "kanalen" det är strömmt och vinden rikas mellan bergen till att oftas bli rent sydlig. Jag gick här häromdagen i tre knop, hade en grupp med kajaker framför mig. Bakom mig kommer det en (visade det sig sedan) en stor Princess på omkring 40 fot, som höll omkring 6-7 knop, jag girade bb och höll mitt i farleden, en mötande lokal fiskare i öppen båt såg vad som hände och höll sb mot stenskoningen, kajaktisterna fattade noll. Av princessens kurs att döma hade han tänkt att köra om mig, samtidigt som han mötte den öppna fiskebåten. Princessen saktade upp och slog antagligen back i maskin och höll sig bakom mig. En märklig våg kom ikapp oss bakifrån och slog kajakerna ur kurs, fiskaren vinkade åt mig och gjorde den fula "fingret upp" gesten åt Princessens skeppare. Någon timma senare i en av Hunnebos sjöbodar där det säljs böcker och leksaker, blir jag tilltalad av en kille i 50-årsåldern, han hade känt igen hunden, som under passagen genom Täresund befann sig på akterdäck, och nu stod bunden utanför butiken. -Ja ursäkta, det blev litet nervöst där borta med kajakerna, sade han. Han bade inte sett dessa. -Ja det var ju tur att du såg mig då, sa jag.... Msn det är inte mig, det är kajaktisterna du skall be om ursäkt, tyckte jag. Som tonåringar ofta gör, byter fokus när det blir jobbigt, bytte han ämne och pratade sedan om de "felplacerade" gröna prickarna längre norrut, där farleden bildar en svanhals hade han gått rakt fram, "då hade du en hilma tur" sade jag, "för där är bara typ noll sju djupt" sade jag, väl medveten om att det är en modifierad lögn, " klart att om du håller båten i planing så kommer du över, i deplacementfart går du på..." Sjöfartsverket lägger inte ut kringelkrokar i farlederna enbart för sitt stora nöjesskull... Lokalbefolkningen går rakt fram, så "det borde gå" men vem vill chansa, det är dyrbart att reparera propellrar och drev, även om man kör Princess... Men värst är mindre båtar, ribbar och vattenmopeder, som far omkring som karbidbitar i ett dagvattenavlopp, i dessa trånga farleder och av stenarbetare anordnde kanaler, alltför många har noll koll. Sedan har jag ju litet svårt att förstå varför det är mode bland kajakpaddlare att klä sig i mörka kläder, mörka flytvästar, och varför kajaker skall se ut som militära farkoster? För militärer var som inte, dom är (alla tjugofem) runt Gullmarn och Lysekil idag.... Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder?Hur menar du nu, skulle dom inte få vara där eller? /B Ja det menar jag Vad grundar du det på? /B Nu är jag inget regelryttare men visst ska väl mindre fartyg hålla undan för större fartyg som har svårt att manövrera säkert i en trång farled? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 12 Juli , 2016 Knappast problem att navigera för en större motorbåt. Det är snarare småbåtar som kan fara mest illa, och segelbåtar som måste hålla sig till den smala djuprännan. På eniros flygfoton ser man tydligt djupförhållandena på platsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 12 Juli , 2016 Täresund är lurigt och lömskt, ofta är det mycket trafik, en del skrotsten ligger i kanterna. Svallet från båtar reflekteras i de fina stenläggnigarna i skoningarna tillbaka till sundet eller "kanalen" det är strömmt och vinden rikas mellan bergen till att oftas bli rent sydlig. Jag gick här häromdagen i tre knop, hade en grupp med kajaker framför mig. Bakom mig kommer det en (visade det sig sedan) en stor Princess på omkring 40 fot, som höll omkring 6-7 knop, jag girade bb och höll mitt i farleden, en mötande lokal fiskare i öppen båt såg vad som hände och höll sb mot stenskoningen, kajaktisterna fattade noll. Av princessens kurs att döma hade han tänkt att köra om mig, samtidigt som han mötte den öppna fiskebåten. Princessen saktade upp och slog antagligen back i maskin och höll sig bakom mig. En märklig våg kom ikapp oss bakifrån och slog kajakerna ur kurs, fiskaren vinkade åt mig och gjorde den fula "fingret upp" gesten åt Princessens skeppare. Någon timma senare i en av Hunnebos sjöbodar där det säljs böcker och leksaker, blir jag tilltalad av en kille i 50-årsåldern, han hade känt igen hunden, som under passagen genom Täresund befann sig på akterdäck, och nu stod bunden utanför butiken. -Ja ursäkta, det blev litet nervöst där borta med kajakerna, sade han. Han bade inte sett dessa. -Ja det var ju tur att du såg mig då, sa jag.... Msn det är inte mig, det är kajaktisterna du skall be om ursäkt, tyckte jag. Som tonåringar ofta gör, byter fokus när det blir jobbigt, bytte han ämne och pratade sedan om de "felplacerade" gröna prickarna längre norrut, där farleden bildar en svanhals hade han gått rakt fram, "då hade du en hilma tur" sade jag, "för där är bara typ noll sju djupt" sade jag, väl medveten om att det är en modifierad lögn, " klart att om du håller båten i planing så kommer du över, i deplacementfart går du på..." Sjöfartsverket lägger inte ut kringelkrokar i farlederna enbart för sitt stora nöjesskull... Lokalbefolkningen går rakt fram, så "det borde gå" men vem vill chansa, det är dyrbart att reparera propellrar och drev, även om man kör Princess... Men värst är mindre båtar, ribbar och vattenmopeder, som far omkring som karbidbitar i ett dagvattenavlopp, i dessa trånga farleder och av stenarbetare anordnde kanaler, alltför många har noll koll. Sedan har jag ju litet svårt att förstå varför det är mode bland kajakpaddlare att klä sig i mörka kläder, mörka flytvästar, och varför kajaker skall se ut som militära farkoster? För militärer var som inte, dom är (alla tjugofem) runt Gullmarn och Lysekil idag.... Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder?Hur menar du nu, skulle dom inte få vara där eller? /B Ja det menar jag Vad grundar du det på? /B Nu är jag inget regelryttare men visst ska väl mindre fartyg hålla undan för större fartyg som har svårt att manövrera säkert i en trång farled? Oj, är vi inne på detta med "trång farled" nu igen, det skall bli skoj att se även denna tråd explodera. Men men, om nu någon av de andra båtarna markerade genom lanternor eller dagersignaler att dom påkallade trång farled så har du rätt, då skall andra båtar hålla undan. I annat fall är det kajakerna som har rätt till väg pga. sin bristande manöverförmåga (roddbåt). Dock bör dom hålla väl till sidan för att underlätta och för att hålla god ton. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 Juli , 2016 Nä, kajaker, kanoter, små båtar med små barn har ju hela Skagerack att vimsa runt på, varför i herrans namn skall dessa hållas i kustnära smala inofficiella farleder? Om man nu skall ta sig från exempelvis Buvall och Hunnebo och inte vill invänta veckans busstur, tar man sig lämpligen med kajak i den inre farleden. Den yttre farleden kan ju då vara upplåten till princesser, targor, najader Carl Barkser och andra motordivna supertankers. Där ute kan man ju säkrare färdas i 15-20 knop utan att riskera att bilda mystiska undervattensvågor och baksug mellan stenlagda stränder i jättetrånga farleder. Bland tomtar och troll är de provocerande och obstinata sjöormarna värst. Ja varför är det inte en fatrbegränsning i Täresund? Måhända av samma anledning som den är utmärkt med en bruten linje i båtsportskortet, andra farleder är utmärkta med en heldragen linje. Det finns några ställen där jag tycker det är märkligt att det inte finns hastighetsbegränsningar, Täresund är en, Snobbrännan en annan, och farleden under Donsöbron en tredje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Juli , 2016 Det finns en ränna längs berget väster om svanhalsen som är djupare. Där går jag oftast med segelbåten. Gissar att det är åtminstone över två meter djupt hela vägen. Ser ut att vara mjuk botten också. Motorbåtisten hade nog tur att pricka den rännan. Farleden gick tidigare efter berget på västra sidan. Det är betydligt djupare än två meter. På den tiden jag var engagaerad på skutan Elida II -Rita av Hamburgsund - gick farleden väster om grundet och vi gick alltid den vägen med Elida II Korta fakta Rigg: ketch Längd: 24,75 m (vattenlinje/lpp: 22 m) Bredd: 5,4 m Djupgående: 2,9 m Deplacement: 107 ton Segelarea: 180 m2 Masthöjd: 20 m Maskin: Volvo Penta, 196 kW Fart: 8 knop Kojplatser: 48 http://www.elida.se/viewNavMenu.do?menuID=188 Dock var det många av de då allt mer vanligt förekommande fritisbåtsägarna, som rände på grundet mitt i fladen. Tycker att det var ett väldigt bra val att dra farleden enligt den nya sträckningen - grönmarkerat på sjökortsklippet. Den gamla sträckningen är markerat med rött - där kunde en 25 meter lång och 5,4 meter bred skuta med ett djupgående på 2,9 meter gå utan minsta problem. Vi gick efter den röda sträckningen med Thallatha i Söndags.Det som man oroas för när man går sådana vägar är att det skall komma nån efter och blåsa rätt upp på grundet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Juli , 2016 Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder?Hur menar du nu, skulle dom inte få vara där eller? /B Ja det menar jag Vad grundar du det på? /B Nu är jag inget regelryttare men visst ska väl mindre fartyg hålla undan för större fartyg som har svårt att manövrera säkert i en trång farled? När jag läste ditt inlägg tänkte jag en tanke som definitivt inte är lämpligt delge i skrift på ett internetforum. Hur kan du skriva sånt trams, att kajaker inte kulle ha rätt att paddla genom Täre sund. Var det nån som inte skulle få lov att så är det stora båtar - i så fall. En 40 fots motorbåt kan väl gå förbi ute på havet. och så lägg ner det där tramset om "trång farled". Det var bättre att dom som hela tiden tjötar om trånga farleder lärde sig att hantera sina båtar. Hade dom som tjötar om trånga farleder varit kaptener på typ Finlandsfärjor, hadedet varit en sak, med et är alltid personer som har små sketna fritidsbåtar som håller på att tramsa sig med "trång farled". För fritidsbåtar finns det inga trånga farleder - det är bara okunniga båtkörare. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 12 Juli , 2016 (redigerade) Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder?Hur menar du nu, skulle dom inte få vara där eller? /B Ja det menar jag Vad grundar du det på? /B Nu är jag inget regelryttare men visst ska väl mindre fartyg hålla undan för större fartyg som har svårt att manövrera säkert i en trång farled? När jag läste ditt inlägg tänkte jag en tanke som definitivt inte är lämpligt delge i skrift på ett internetforum. Hur kan du skriva sånt trams, att kajaker inte kulle ha rätt att paddla genom Täre sund. Var det nån som inte skulle få lov att så är det stora båtar - i så fall. En 40 fots motorbåt kan väl gå förbi ute på havet. och så lägg ner det där tramset om "trång farled". Det var bättre att dom som hela tiden tjötar om trånga farleder lärde sig att hantera sina båtar. Hade dom som tjötar om trånga farleder varit kaptener på typ Finlandsfärjor, hadedet varit en sak, med et är alltid personer som har små sketna fritidsbåtar som håller på att tramsa sig med "trång farled". För fritidsbåtar finns det inga trånga farleder - det är bara okunniga båtkörare. Om det är någon som skriver trams så är det du. Jag har aldrig påstått att kajaker inte har rätt att paddla genom Täre sund. Edit: orkar inte bry mig Redigerad 12 Juli , 2016 av tompelompe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 Juli , 2016 Om det är någon som skriver trams så är det du. Jag har aldrig påstått att kajaker inte har rätt att paddla genom Täre sund. Edit: orkar inte bry mig Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder? Det är ju beklämmande att du inte ens vet vad du skrivit själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 13 Juli , 2016 Om det är någon som skriver trams så är det du. Jag har aldrig påstått att kajaker inte har rätt att paddla genom Täre sund. Edit: orkar inte bry mig Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder? Det är ju beklämmande att du inte ens vet vad du skrivit själv. Jag skrev "JAG VET INTE HUR DET SER UT PÅ PLATSEN" det är beklämmande att du inte förstår vad det betyder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 Juli , 2016 Om det är någon som skriver trams så är det du. Jag har aldrig påstått att kajaker inte har rätt att paddla genom Täre sund. Edit: orkar inte bry mig Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder? Det är ju beklämmande att du inte ens vet vad du skrivit själv. Jag skrev "JAG VET INTE HUR DET SER UT PÅ PLATSEN" det är beklämmande att du inte förstår vad det betyder. Det är beklämmande att att du ändå måste ha synpunkter på vilka som skall få uppehållas sig på vissa plaster när du inte har en aning hur det ser ut på platsen. Just den kommentaren var så urbota dum så det är skrämmande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 13 Juli , 2016 Om det är någon som skriver trams så är det du. Jag har aldrig påstått att kajaker inte har rätt att paddla genom Täre sund. Edit: orkar inte bry mig Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder?Det är ju beklämmande att du inte ens vet vad du skrivit själv.Jag skrev "JAG VET INTE HUR DET SER UT PÅ PLATSEN" det är beklämmande att du inte förstår vad det betyder. Det är beklämmande att att du ändå måste ha synpunkter på vilka som skall få uppehållas sig på vissa plaster när du inte har en aning hur det ser ut på platsen. Just den kommentaren var så urbota dum så det är skrämmande. Jag föreslår att du sätter mig på din "ignore" lista så slipper jag dina tråkiga kommentarer på mina inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 Juli , 2016 Om det är någon som skriver trams så är det du. Jag har aldrig påstått att kajaker inte har rätt att paddla genom Täre sund. Edit: orkar inte bry mig Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder?Det är ju beklämmande att du inte ens vet vad du skrivit själv.Jag skrev "JAG VET INTE HUR DET SER UT PÅ PLATSEN" det är beklämmande att du inte förstår vad det betyder. Det är beklämmande att att du ändå måste ha synpunkter på vilka som skall få uppehållas sig på vissa plaster när du inte har en aning hur det ser ut på platsen. Just den kommentaren var så urbota dum så det är skrämmande. Jag föreslår att du sätter mig på din "ignore" lista så slipper jag dina tråkiga kommentarer på mina inlägg. Tompelompe, ibland är det smartare att bara ta av sig hatten och säga: Hoppsan, där trampade jag visst i klaveret, jag är ledsen för och skall försöka att inte göra om det. /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 Juli , 2016 Om det är någon som skriver trams så är det du. Jag har aldrig påstått att kajaker inte har rätt att paddla genom Täre sund. Edit: orkar inte bry mig Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder?Det är ju beklämmande att du inte ens vet vad du skrivit själv.Jag skrev "JAG VET INTE HUR DET SER UT PÅ PLATSEN" det är beklämmande att du inte förstår vad det betyder. Det är beklämmande att att du ändå måste ha synpunkter på vilka som skall få uppehållas sig på vissa plaster när du inte har en aning hur det ser ut på platsen. Just den kommentaren var så urbota dum så det är skrämmande. Jag föreslår att du sätter mig på din "ignore" lista så slipper jag dina tråkiga kommentarer på mina inlägg. Den moderna företeelsen är inget som ligger för mig. Det var bättre att du tänkte dig för innan du skriver dumheter. Det finns ett uttryck som säger;"Ju mer man rör i skiten - desto mer luktar det" och det är din skit du rör i. Vi lever i ett fritt land och man får göra praktiskt taget vad som helst - med några få undantag. Sen finns det lagar och regler som reglerar även reglerar det som man får lov att göra. Sen tolkar ju en del människor dessa regler - "som dom blinda slåss". I sin yttersta konsekvens är det ju domstolarna som bestämmer hur dessa regler skulle ha tolkats. Men då är det ju för sent. I vägtrafiksammanhang användes ju förr en liten devis. "Ansvar, Omdöme, Hänsyn" Inte så dumt i någon mellanmänsklig relation. Mer behövs det egentligen inte Täresund är en alldeles utmärkt paddelled. Och inte bara Täre sund. Hela området runt Huöarna, Alvö Persholmen är ett fint naturområde. Det är även ett alldeles ut utmärkt område för båtlivet i sin helhet. Problemet med kanoter är att de är lite svåra att upptäcka i vissa lägen. Har man då bara den tanken att det är lite kortare att köra den vägen än runt och man skall passera så fort det bara går, så kan ju praktiskt taget vad som helst hända. Kör man genom Täre sund, så är passagen i sin helhet 1,12 distansminuter och kör man runt, så blir det 1,67 distansminuter - mätt mellan samma punkter. Kan man då bränna igenom med 40 knop, så sparar man några sekunder. Sen kan man ju släcka ett antal människoliv - om man inte ser sig för. Tur att det ofta ligger bromsklossar och hindrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 13 Juli , 2016 Om det är någon som skriver trams så är det du. Jag har aldrig påstått att kajaker inte har rätt att paddla genom Täre sund. Edit: orkar inte bry mig Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder?Det är ju beklämmande att du inte ens vet vad du skrivit själv.Jag skrev "JAG VET INTE HUR DET SER UT PÅ PLATSEN" det är beklämmande att du inte förstår vad det betyder. Det är beklämmande att att du ändå måste ha synpunkter på vilka som skall få uppehållas sig på vissa plaster när du inte har en aning hur det ser ut på platsen. Just den kommentaren var så urbota dum så det är skrämmande. Jag föreslår att du sätter mig på din "ignore" lista så slipper jag dina tråkiga kommentarer på mina inlägg. Tompelompe, ibland är det smartare att bara ta av sig hatten och säga: Hoppsan, där trampade jag visst i klaveret, jag är ledsen för och skall försöka att inte göra om det. /B Visst är det så, speciellt om man som du, för en konversation på ett sansat sätt, utan tråkiga kommentarer och påhopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 Juli , 2016 Om det är någon som skriver trams så är det du. Jag har aldrig påstått att kajaker inte har rätt att paddla genom Täre sund. Edit: orkar inte bry mig Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen men vad har kajaker att göra i trånga farleder?Det är ju beklämmande att du inte ens vet vad du skrivit själv.Jag skrev "JAG VET INTE HUR DET SER UT PÅ PLATSEN" det är beklämmande att du inte förstår vad det betyder. Det är beklämmande att att du ändå måste ha synpunkter på vilka som skall få uppehållas sig på vissa plaster när du inte har en aning hur det ser ut på platsen. Just den kommentaren var så urbota dum så det är skrämmande. Jag föreslår att du sätter mig på din "ignore" lista så slipper jag dina tråkiga kommentarer på mina inlägg. Tompelompe, ibland är det smartare att bara ta av sig hatten och säga: Hoppsan, där trampade jag visst i klaveret, jag är ledsen för och skall försöka att inte göra om det. /B Visst är det så, speciellt om man som du, för en konversation på ett sansat sätt, utan tråkiga kommentarer och påhopp. Nåja, det är väl inte den saken jag är mest känd för här på forumet. Och din ursprungliga kommentar var faktiskt ganska korkad och förtjänade att bli rejält påhoppad. Men jag är ganska bra på att släppa och gå vidare, vilket jag kommer att göra nu. Inga mer kommentar i detta ämne från mig alltså. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 Juli , 2016 Over and out! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 Juli , 2016 Farleden från Järnskärs fyr upp mot Gullholmen är en jäkla sträcka. En och annan trång passage, ingen fartbegränsning förrän 5 knop strax innan Gullholmen, som oftast ignoreras. En del av denna sträcka heter "Gullholme halsar". Här kör man fullständigt vettlöst. Jag mötte idag tre halvstora motorbåtar med fören mot stjärnorna på det trängsta stället, två utav dessa kom dessutom i bredd, dessutum en välplanande däjkruser i 23 knop enligt min radrar. Själv höll jag mellan 10 och 15 knop södreut, då jag var ensam i farleden, eller mötte större motorbåtar, men saktade ned för seglare och mindre båtar och andra upphunna. Men det var jag ensam om, att sakta ned alltså. Till saken hör att detta är ett "övergångsställe" för kajaker, det finns ett äventyrscenter inne i Stocken där man hyr ut kajaker till vem som helst. Det var för en eller två veckor sedan en incident där SSRS fick plocka upp ett tjog unga oerfarna paddlare just här. Här sitter idioterna högt uppsatta på sina flybrigtar och tittar ned på mindre båtar, man tittar aldrig bakåt och kollar sitt svall, man fattar inte vad man skall använda powertrim eller trimplan till. Vad fan, sälj båten, köp en bil, sommarsuga eller åtminstånde en hammock istället, den gungar också. Dessutom skymmer ljushuvudena sina egna topplanternor, faktiskt var en del tända idag, sedan har man strålningen från sin radar direkt i bakloben av sin hjärna...det kanske är en förklaring, å andra sidan brukar personlighetstörningarna orsakas av skador i frontalloben. Obligatoriska körkort till sjöss och fler fartbegränsningar i trånga farleder, de som vill åka fort kan gå på utsidan av Hermanö. Jag har funderat på om man kan sända en elektronisk puls, en kraftig EMK mot större motorbåtar som beter sig vettlöst, något som slår ut elektroniken till common rail, kontrollsystem, navigatorer och internetbaserade plattformar ombord. Hur konstruerar man en sådan, utan att egna båten drabbas? Eller är en traditionell torped bättre? Sedan är det farlederna södre om och norr om Skärhamn, där står de röda och gröna prickarna väldigt tätt, idag var det seglarna som ställde till det, varför skall man ligga på tvären för att reva segel just här? Men, det är bättre nuförtiden, det förefaller som de flesta som köper båtar och ger sig ut på sjön vet vad dom gör, det är ett fåtal som agerar vettlöst, men dom märks nu desto mer. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 14 Juli , 2016 Det finns idioter i alla läger, det har inget att göra med om de sitter i en kajak eller en supertanker. För bara några veckor sedan höll jag på att klippa en kajak som i riktigt tät dimma skulle korsa en skapligt trafikerad farled, klart olämpligt beteende. Igår fick jag nästan en segelbåt i sidan eftersom han inte begrep att han skulle väja (jag bogserade) och idag var det KBV som gjorde snudd på samma sak. 30 minuter senare kom SSRS och svallade ner både mig och den motorbåt jag hade på släp (och nej, de var inte ute på något larm, jag har kollat). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser