Drabbo 0 Postad 11 Juli , 2016 Hej Jag har ovanlig högt oljetryck när jag varvar upp mot 3000-4000 varv, då det trycker ut olja ifrån påfyllings locket. Sen trycker det ut även vid vevhusutsuget. Tillomed att det kan skvätta upp olja ifrån oljestickan! Detta kan ske när jag har åkt i några minuter. Oljestickan liksom hoppar nästan av ifrån sist läge när jag kör runt 4000, detta hände mig inte förra året då jag använde båten.. Jag har renoverat nästan hela motorn sen i vintras. Bytt bla oljepump och gjort rent det mesta. Vad är det som kan orsaka ett högt tryck ifall det mesta är åtgärdat? Kom jättegärna med era idéer osv för jag är en amatör /Drabbo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 11 Juli , 2016 (redigerade) det är inte oljetryck, det är vevhuskompression, som tyder på seriöst dåliga kolvringar. Har du under renoveringen haft ur kolvarna? Byttes ringar? Vändes ringarna rätt? Honades loppen? Redigerad 11 Juli , 2016 av ziggemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 Juli , 2016 Ja och mättes kolvringsgapet på dom ev nya ringarna, Det vill till att man mäter in gapet och justerar efter behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Drabbo 0 Postad 12 Juli , 2016 det är inte oljetryck, det är vevhuskompression, som tyder på seriöst dåliga kolvringar. Har du under renoveringen haft ur kolvarna? Byttes ringar? Vändes ringarna rätt? Honades loppen? Japp jag har bytt vevaxel, nya kolvringar lagt ringarna rätt. Honat loppen mm by the book. I år har jag Ardeca PRO-tex 20-50 olja racing istället för Biltemas 10-40 som jag har haft tidigare år. Det kan väl inte ha någon betydelse? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Drabbo 0 Postad 12 Juli , 2016 Ja och mättes kolvringsgapet på dom ev nya ringarna, Det vill till att man mäter in gapet och justerar efter behov. Hur menar du med att mäta in gapet? Och justerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 12 Juli , 2016 Man sätter kolvringen i den honade cylindern och mäter avstängt mellan kolvringarna ändar med bladmått. Om det är för litet filar eller slipar man bort tills det blir rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 Juli , 2016 Ringarna ska ha ett visst specificerat min-max mått på gapet mellan ändarna när dessa sitter i cylindrarna. Detta är inte alls säkert att det stämmer på nya ringar. Det är viktigt att gapet inte blir för litet, justeringen görs med en finhuggen fil. Man trycker alltså ner en lös ring i cylinderloppet och mäter gapet mellan ändarna med ett bladmått. Är det för litet så plockar man bort ringen och filar på ringändarna tills man uppnår rätt gap. Är gapet för stort pga ett slitet cylinderlopp så kan man fulåtgärda och skaffa ringar i en överdimension och fila upp gapet till rätt mått. Det här är många amatörrenoverare som missar utan man bara smackar ihop dom nya prylarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 12 Juli , 2016 Kolla så det inte är vevhusventilationen som korkat igen. På sidan av blocket sitter en liten "burk" med stålull om jag minns rätt. Är det stopp här måste det tryck som attlid finns ta vägen någon annanstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 12 Juli , 2016 (redigerade) Kolla så det inte är vevhusventilationen som korkat igen. På sidan av blocket sitter en liten "burk" med stålull om jag minns rätt. Är det stopp här måste det tryck som attlid finns ta vägen någon annanstans.Fast det där låter lite mycket lite väl plötsligt för att vara igensatt ventilation. Dessutom skriver han att det kommer ur "vevhusutsuget", vilket jag antar är ventilationen.Nä, låter som att det är storm där inne, nåt måste ha gått galet vid renoveringen. Men, att kolla ventilationen är ju enkelt, så att börja där är ju smart. Kan ju vara så enkelt. Redigerad 12 Juli , 2016 av ralle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Drabbo 0 Postad 13 Juli , 2016 Tack för idéerna! En sak jag inte inte tänkte på var att rensa oljekanalerna när jag renovera motorn? Men eftersom jag inte hade detta problemet förra året så borde det väl inte sätta igen sig under en renovering? Igår så har jag tätat och efter dragit topp och annat så jag åker ut idag och trycker på ordentligt o se vad som händer? Återkommer gärna igen ifall något annat konstigt dyker upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 13 Juli , 2016 Problemet är att detta har inget med igensatta oljekanaler eller motorns oljetryck att göra, utan att kompression läcker ut i vevhuset. Men prova lite, hade jag också gjort, att riva hela motorn igen är ju inte så lockande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 13 Juli , 2016 Göra ett kompressionsprov kanske? Gärna med varmkörd motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 13 Juli , 2016 Göra ett kompressionsprov kanske? Gärna med varmkörd motor. Det är ju en riktigt bra idé att börja med, enkelt och säger väldigt mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Drabbo 0 Postad 13 Juli , 2016 Göra ett kompressionsprov kanske? Gärna med varmkörd motor.Det är ju en riktigt bra idé att börja med, enkelt och säger väldigt mycket. Det skall jag göra.. Här ser ni på bilden hur det sakta rinner ut olja då efter jag kört en liten stund på ca 3000-4200 varv. Märkligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Drabbo 0 Postad 13 Juli , 2016 Göra ett kompressionsprov kanske? Gärna med varmkörd motor.Det är ju en riktigt bra idé att börja med, enkelt och säger väldigt mycket. Det skall jag göra.. Här ser ni på bilden hur det sakta rinner ut olja då efter jag kört en liten stund på ca 3000-4200 varv. Märkligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 13 Juli , 2016 Du kan få samma symptom med för mycket olja i motorn, är du säker på att oljenivån är rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Drabbo 0 Postad 13 Juli , 2016 Du kan få samma symptom med för mycket olja i motorn, är du säker på att oljenivån är rätt? Det borde det vara då jag hällde i enligt anvisningar och sen litar jag på att oljestickan inte skojar med mig? : ) Jag har alltså bytt till ny oljepump, nya ringar och slipat dess öppning så att det är inte för trångt ( kom inte ihåg exakt mm ) sen har jag ny kam osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Drabbo 0 Postad 13 Juli , 2016 Det gick tydligen inte att ladda upp bilen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange81 1 Postad 14 Juli , 2016 Kan det vara så att ringarna inte tätar riktigt ännu? Jag bara fick den tanken för jag har precis gjort liknande operation på en VW-motor från 1964. Där kan det finnas en liten ovalitet i cylindrar/kolvar och de nya ringarna tätade inte helt till en början och motorn andades rejält ur vevhusventilationen kan jag säga. Men nu efter en liten tids körning är det fenomenet borta och den går jättebra.. Vet ju som sagt inte om fallet kan vara liknande i en B20 men det känns ju lite bekant. Hoppas det löser sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Drabbo 0 Postad 15 Juli , 2016 Kan det vara så att ringarna inte tätar riktigt ännu? Jag bara fick den tanken för jag har precis gjort liknande operation på en VW-motor från 1964. Där kan det finnas en liten ovalitet i cylindrar/kolvar och de nya ringarna tätade inte helt till en början och motorn andades rejält ur vevhusventilationen kan jag säga. Men nu efter en liten tids körning är det fenomenet borta och den går jättebra.. Vet ju som sagt inte om fallet kan vara liknande i en B20 men det känns ju lite bekant. Hoppas det löser sig! Låter Vettigt.. Jag får helt enkelt åka ut några ggr och se vad som händer. Jag var nere med grannen igår som är mekaniker o han tyckte att ventilationen fungerade perfekt? Men som du beskriver så låter det som styrde nya ringarna o annat har inte riktigt fått chansen att slittas in! Tack igen för idén Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Juli , 2016 Jag skulle inte rekomendera någon att bara byta kolvringar, utan at borra om motorblocket med nya öd. kolvar. Att hona och tro att man får bort vändkant är inte det optimala, Man honar för att få "repor" i cylinderväggarna för att de ska hålla kvar en oljefilm där. Förr fanns det ett verktyg att montera i cylinderloppet för att fräsa bort vändkanter med, ett skärande stål. Nu säger säkert någon att översta ringen har en avfasning just för vändkanten, och det är ju riktigt, men varken tillverkaren av kolvringar eller ringen själv vet hur stor vändkanten är, och det händer att den blir förstörd vid första startförsöket. Nu hoppas vi att det inte är så illa för TS, utan att det hela sliter in sig, och att han blir nöjd med sin renovering. Lite OT men berör ämnet, när jag var ung hade vi en speciell slipmaskin där man lade i kolvringen och slipade av ändarna, man kunde då justera vinklarna i två ledder på kolvringarna, för att uppnå rätt spel mellan ändarna. Så se detta som ett allmänt svammel om renovering. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser