Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Ares

Batterimonitor visar inte samma som voltmätare

Rekommendera Poster

När jag mäter spänningen på min förbrukarbank med mina voltmätare (två olika) får jag högre värden än det som visas i batterimonitorn. Ex vis, om monitorn visar 12,4V visar bägge voltmätarna 12,62. När jag mäter laddningen med tångamp-mätare får jag oxså olika värden.

Har tre förbrukarbatt och ett start, separerade med en avskiljare (diod, tror jag). Har även testat med NASA BM-1 och får samma resultat.

Har installerat enligt bruksanvisningar, men vilka värden kan man lita på? Det är ju stor skillnad på 12,2V och 12,4V. Har jag 12,4V kan jag lugnt ligga en dag till (345Ah i förbrukarbank), men vid 12,2 vill jag ladda ganska omgående.

Nån som kan förklara mysteriet för mig, känns som pengarna för monitorn bokstavligen är kastade i sjön. Vet inte vilket värde som jag kan lita på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du mäter på samma punkt i elsystemet som monitoren?

Erfarehenhetsmässigt vet jag att man får ett lägre spänningsvärde genom att använda multimetrarnas mätkablar med sådana där "mätpinnar" eller glappa krokodilklämmor på, än vad en riktig mer permanent anslutning med kabelsko eller skruvplint ger. Billiga mätinstrument är också synnerligen enkla i sina anslutningar till mätkablarna, här kan någon tiondels volt gå förlorad, vrid på banankontakterna regelbundet! Sedan skall ju mätinstrumentens mätkablar helst kortslutas mot varandra för nollställning mellan varje mättilfälle, vem gör det? och i vilka bruksanvisningar står det?

Sedan kan det vara så att vissa billigare multimetrar visar fel om dess batteri håller på att bli dåligt, några har en varningssymbol i displayen, men inte alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du säger att voltmätarna visar andra värden än monitorn, mäter du på på samma ställe?

Sen att instrument visar olika är fullt normalt, att instrument som kostar mindre än en kväll på krogen har en felmarginal på några tiondelar skulle jag inte se som konstigt.

Det handlar om att mäta rätt, och med ett kalibrerat instrument om man vill vara helt säker. Nu vet jag ju inte vilken typ av instrument du har, men i ditt fall skulle jag nog lita monitorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Erfarehenhetsmässigt vet jag att man får ett lägre spänningsvärde genom att använda multimetrarnas mätkablar med sådana där "mätpinnar" eller glappa krokodilklämmor på, än vad en riktig mer permanent anslutning med kabelsko eller skruvplint ger. Billiga mätinstrument är också synnerligen enkla i sina anslutningar till mätkablarna, här kan någon tiondels volt gå förlorad, vrid på banankontakterna regelbundet! Sedan skall ju mätinstrumentens mätkablar helst kortslutas mot varandra för nollställning mellan varje mättilfälle, vem gör det? och i vilka bruksanvisningar står det?

Sedan kan det vara så att vissa billigare multimetrar visar fel om dess batteri håller på att bli dåligt, några har en varningssymbol i displayen, men inte alla.

Jag fick ju HÖGRE värde på bägge voltmätarna. Bägge visar spänningen med två decimaler, som i exemplet 12,62, och batterimonitorn visade 12,40.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick ju HÖGRE värde på bägge voltmätarna. Bägge visar spänningen med två decimaler, som i exemplet 12,62, och batterimonitorn visade 12,40.
Glömde säga att jag mätte spänningen direkt på batteripolerna, men det gör väl också monitorn? Fet kabel från minus på batter i till shunt och från shunt i tunn röd kabel till pluspolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde säga att jag mätte spänningen direkt på batteripolerna, men det gör väl också monitorn? Fet kabel från minus på batter i till shunt och från shunt i tunn röd kabel till pluspolen.
Blev nog fel där, röd kommer från kabelhärvan! Såg just på ett foto jag tog, så det kanske är förklaringen! Ska kolla om det går att mäta på samma punkter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror ju lite på vad man använder för mätare också. När jag felsöker på jobbet använder jag alltid samma mätare, en rätt billig liten Amprobe som ryms i fickan. I det läget är jag mer intresserad av förändringar i spänningen efter olika åtgärder. Ett stort misstag under en sådan felsökningsprocess är att byta mätare under arbetets gång. Olika mätare visar helt enkelt olika mätresultat i samma situation. Hemmavid har jag en uppsättning mätare så jag gjorde nyss en liten o-empirisk undersökning, bara av rent intresse och för att få tiden att gå medan jag väntar på lite sällskap för dagens utflykt. Som spänningskälla använde jag ett bilbatteri. Så här ser det ut:

1 Fluke 113: 12,97V

2 Billig skitmätare som ligger i bilens verktygslåda, märket går inte att läsa längre..: 12,74V

3 Amprobe PM53A: 12,93V

4 Kaise SK-6592: 12,85V

5 King tångamperemätere (Biltema-klass) 12,68V

Inget vidare konsensus där alltså. Lustigt nog så anges mätnoggrannheten på Flukes universalinstrument till +- 2 - 4 % på DC-området medan Biltema anger +- 0,8 % för sin DMM-1000. Är alltså Biltemas mätare som kostar mindre än hälften av av vad Fluken kostar en mycket bättre mätare? Knappast, marknadsföring heter det när man anger bästa möjliga resultat på mätarens bästa mätintervallområde. Men det var inte det jag ville peka på, bara att olika mätare är olika noggranna i på vissa spänningsområden och att man inte skall ta en differens på 0,2V som något att oroas över utan snarare att jag anser att TS skall ta det lite lugnt och lita på NASA'n och inte förstöra sommaren med att oroas över 0,2 Volt :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med Faderullan; vad man anger som noggrannhet beror på 

t ex konfidensintervallet, dvs hur stor är sannolikheten att ett instrument (vilket som helst ur tillverkningsserien) visar värden inom specifikationen. Med 3 standardavvikelser kommer 99 % att ligga inom spec, med 1 standardavvikelse så är det bara 67%.

t ex åldring, dvs när uppfyller instrumentet specfikationen? när det lämnar fabriken eller under de kommande 5 åren

t ex temperatur. är det rumstemp eller är det inom hela temperaturintervallet.

t ex mätt spänning; är det noggrannheten när man mäter max spänning eller är det inom hela spänningsintervallet

Följ Faderullans råd: Använd ett och samma instrument och notera variationer. Att göra absolutmätningar är svårt och kräver utrustning i en helt annan prisklass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...