Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Alvik

Mercrusier 350 Mag Mpi

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Mercrusier 350 Mag Mpi från 2001 media 550 timmars gångtid. Har fått problem vid kallstart då den börjar vandra och vill lägga av om jag inte ger den en knuff med gas varje gång den ska lägga av. Den startar perfekt men så fort laddningen går upp på 13-14 volt så börjar varvet gå upp och ner. När den kommer upp i normal temperatur upphör problemet sen går motorn perfekt. Har bytt alla huvudkablar, fördelare, rotor, IAC-ventil, generator samt tändspole.

Så fort den börjar vandra öppnar IAC fullt och låter som en hårtork på Max, detta tystnar direkt när allt kommer i ordning vid uppnådd temp på motorn.

Tacksam för tips om det finns något som har med kallstart att göra, bränsle, någon ventil som bör bytas osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att en kompis hade liknande problem med sin 5.0, då visade det sig vara en tomgångsventil, vet inte hur den ser ut men han bytte den på 10 min och sedan funkade allt kanon!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack men frågan är vad den heter och om det är samma på 5,7 liters. IAC:n har jag bytt men finns säkert någon annan luring som styr kallstart...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomgångsventil/IAC är detsamma..
Skulle börja med att kolla upp MAP sensorn! Har du tillgång till diagnostik, så du kunde logga värdena så hade det vart bra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för bra tips. Har hittat två tempgivare som jag ska prova att byta, kan va en enkel lösning om det är detta. En sitter på termostathuset och en på blocket, skulle ju kunna vara att någon av dessa som är trasig så den ger impuls av varm motor?? Dessa ger väl värde till data-boxen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för bra tips. Har hittat två tempgivare som jag ska prova att byta, kan va en enkel lösning om det är detta. En sitter på termostathuset och en på blocket, skulle ju kunna vara att någon av dessa som är trasig så den ger impuls av varm motor?? Dessa ger väl värde till data-boxen?

Jag har en likadan motor och hade själv problem med ena tempgivaren vilket gav skumma tomgångsegenskaper. Men jag hade mer konstant fel tomgång, inte så att motorn stannade. Ena tempgivaren förser ECM med signal för reglering av motorn. Den andra är till temperaturmätarn/instrumentet på instrumentpanelen. Kommer dock inte ihåg vilken av dem som är kopplad till ECM.

Men även MAP-sensorn är en tänkbar orsak eftersom det är värdet på undertryck i insugsröret och varvtalet som är de grundläggande parametrarna för reglering av motorn. Värdet från tempsensorn förflyttar hela reglerkurvan för bränslemängd.

Jag hade börjat med tempsensorn som är billigast. Kanske går motorn på tok för fett så den surar ner sig på tomgång. Alternativt så snålt att den inte orkar hålla igång på tomgång. 

Om inget av dem funkar kanske gasspällslägesgivaren kan vara ett spår. Vad jag vet så skall den visa 0% i diagnosinstrumentet på tomgång för att ECM ska veta att gasspället är stängt. Skulle den visa något annat kanske ECM får fnatt? Är en långsökt teori.

Ytterligare parametrar är bränsletryck. Skulle bränsletrycket vara tokfel så får motorn för lite eller för mycket soppa vilket ev kan få den att sura ner sig eller gå alldeles för magert.

/Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för många bra tips.

Bränslepumpen och tryckningarna bytte jag i vintras så trycket verkar ok.

Tempsensorn kan va ett spår, ryker lite vid kallstarten.

Ska börja med att byta givarna så går jag vidare med andra delar sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nu har jag bytt tempgivaren till boxen samt den till instrumentet utan framgång. Dessa sitter mitt emot varandra på termostathuset. Strax ovanför sitter ytterligare en givare eller dylikt som verkar gå ihop i samma kablage, är detta kanhända tempsensorn? Är en liten fyrkantig platta 2x3 cm ca och sitter framför insugningshalsen.

Igår va vi ute och vid start efter ca tre timmar va den väldigt svårstartad och ryker så in i bängen, så något med impulsen för soppa, kallstart och dylikt måste det väl vara, men vilken givare eller relä ska jag leta efter ?

Jag har en likadan motor och hade själv problem med ena tempgivaren vilket gav skumma tomgångsegenskaper. Men jag hade mer konstant fel tomgång, inte så att motorn stannade. Ena tempgivaren förser ECM med signal för reglering av motorn. Den andra är till temperaturmätarn/instrumentet på instrumentpanelen. Kommer dock inte ihåg vilken av dem som är kopplad till ECM.

Men även MAP-sensorn är en tänkbar orsak eftersom det är värdet på undertryck i insugsröret och varvtalet som är de grundläggande parametrarna för reglering av motorn. Värdet från tempsensorn förflyttar hela reglerkurvan för bränslemängd.

Jag hade börjat med tempsensorn som är billigast. Kanske går motorn på tok för fett så den surar ner sig på tomgång. Alternativt så snålt att den inte orkar hålla igång på tomgång.

Om inget av dem funkar kanske gasspällslägesgivaren kan vara ett spår. Vad jag vet så skall den visa 0% i diagnosinstrumentet på tomgång för att ECM ska veta att gasspället är stängt. Skulle den visa något annat kanske ECM får fnatt? Är en långsökt teori.

Ytterligare parametrar är bränsletryck. Skulle bränsletrycket vara tokfel så får motorn för lite eller för mycket soppa vilket ev kan få den att sura ner sig eller gå alldeles för magert.

/Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag bytt tempgivaren till boxen samt den till instrumentet utan framgång. Dessa sitter mitt emot varandra på termostathuset. Strax ovanför sitter ytterligare en givare eller dylikt som verkar gå ihop i samma kablage, är detta kanhända tempsensorn? Är en liten fyrkantig platta 2x3 cm ca och sitter framför insugningshalsen.

Igår va vi ute och vid start efter ca tre timmar va den väldigt svårstartad och ryker så in i bängen, så något med impulsen för soppa, kallstart och dylikt måste det väl vara, men vilken givare eller relä ska jag leta efter ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lustiga är att allt verkar påverkas av laddningen. Igår så startade motorn och gick på tomgång ca 600 varv och laddningen står på 11 v och har inte kommit igång....

Ingen IAC bölar och tomgången ligger stabil tills jag gasar till så laddningen slår igång på 13-14 volt. Då börjar IAC:n böla och tomgången börjar vandra upp och ner samtidigt som den vill dö när den går ner i varv. Ger har den en knuff med gasen varje gång den dyker så håller har liv i motorn tills tempen kommer upp Rumantsch 80 gr och allt blir stabilt och lungt.

Har beställt en ny Mapsensor och ska testa om det blir bättre.

Några andra tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova byt startbatteri. Trasigt batteri kan orsaka helt galna saker med elektronisk insprutning. Har själv råkat ut för det två gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...