Patric69 0 Postad 11 Juli , 2016 Hej! Jag har en Yamaha 30hk - 98 utombordare som jag inte blir klok på. Den startar direkt på elstarten första gången på dagen, jag kör och den går hur bra dom helst. Stänger jag av den och ska starta igen så drar bara elstarten, tänder inte. Väntar jag ett par dagar så går den igång direkt igen, jag kan alltså inte stänga av den samma dag för då är det kört, bytt tändstift men samma fenomen. Har någon koll på vad det kan vara för fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alvik 0 Postad 11 Juli , 2016 Hej! Jag har en Yamaha 30hk - 98 utombordare som jag inte blir klok på. Den startar direkt på elstarten första gången på dagen, jag kör och den går hur bra dom helst. Stänger jag av den och ska starta igen så drar bara elstarten, tänder inte. Väntar jag ett par dagar så går den igång direkt igen, jag kan alltså inte stänga av den samma dag för då är det kört, bytt tändstift men samma fenomen. Har någon koll på vad det kan vara för fel? Kan vara tändspolen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 11 Juli , 2016 Ja tändspolen eller annan elektronik som är känslig för värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilmat 1 Postad 11 Juli , 2016 Ett liknande problem har jag med min båt. Startar utmärkt när den är kall, men när den är varm så klickar bara startmotorn som om batteriet skulle vara dött. Efter en god stunds nedkylning så fungerar det igen, förmodligen är det solenoiden i startmotorn som går trögt och har svårt att slå till. I ditt fall kan det vara tändmodulen som krånglar, dom kan vara väldigt luriga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric69 0 Postad 12 Juli , 2016 Hej tack för tipsen. Jag var på en verkstad för båtmotorer igår, han trodde inte alltså tändspolen utan att den får för mycket bensin, jag skulle testa med full gas när jag ska starta den igen efter att felet brukar komma, då får den syre enl han men givetvis är det något som inte stämmer om han nu har rätt, provar under dagen. Motorn behöver inte blivit varm gör att problemet uppstår det glömde jag skriva Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric69 0 Postad 12 Juli , 2016 Lite mer info, felet kom igår, jag startade som vanligt på morgonen, den fick gå på tomgång några min och så stängde jag av, väntade någon min och så provade igen, den tände till någon sekund och dog, sen går den inte igång. Jag tog ut tändstiften för att se om det kom gnista, lite fuktiga var dem, första hade gnista, när jag tog ut andra så bar det svårt att se om gnista kom men motorn starta, jag provade tredje och där va det gnista, jag torkade av tändstiften oxå , provade med att starta när allt var klart och den gick igång igen men jag kan inte ha en opålitlig motor. Vad tror ni?alltså motorn startade när jag tog ut tändstift nr 2, det är mya tändstift Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser