Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025

Rekommendera Poster

När jag i min tidigare inlägg efterfrågade hjälp om brytblock har jag fått veta att man skall byta trissor för fall i masttoppen/ mastfoten. Nu har jag även fått veta att det är olika saker som man kan kontrollera från sittbrunnen och jag börjar med dirken.

Gamla ägarna av min lilla Marnifik Midget hade en vanligt snöre som håll i bomen. Nu tänkte jag byta snöret mot lite kraftigare lina som kanske kan användas även som extra fall.

På fotot som jag bifogar kan man se min masttopp med akterstagögla ( högerhand) samt dirken ( vänster hand). Dirken satt inte i nån trissa i masttoppen och det är ganska trångt och det är inte mycket plats att montera nån trissa där, man kanske kan hitta en liten en? Undrar hur ni skulle lösa detta?

Undrar vilka lösningar på dirken ni har på era båtar? Hur fäster man dirken mot bomen: karbinhake, schakell eller är det nåt annat?

Måste man ha en avlastare även för dirken, eller kan man klara sig med nån billigare variant typ skotlås, clamcleat osv ( ganska dyrt med avlastare)?

Stort tack i förväg!  

post-103567-0-00546200-1468219675_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa om du får plats att hänga ett löst block i sprinten. Behöver inte vara så stort på din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min båt har jag som ovanstående inlägg, dvs block i sprinten. En 4 mm dyneema-lina går från mastfoten till ett falluttag 30 cm under masttoppen, sedan till ett litet block som hänger i sprinten till akterstaget, sedan är det fäst i bomnock med en pålstek. Har testat schakel etc - men det skramlar när man seglar och har slackat dirken, sjukt irriterande. Knop= bra, billigt, enkelt= bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min förra lilla segelbåt, J17, hade jag neddragna fall till sittbrunnen men lät dirken regleras som vanligt med en knap på masten. Jag kände aldrig behov av att reglera den från sittbrunn och tvivlar på att du kommer göra det på en magnefik midget heller. Jag hade spänt min dirk så att bommen hängde i den precis lagom så att storseglet lyfte bommen själv sista decimetern när jag hissade segel i topp bara. Sen kunde den hänga så orörd hela sommarn.

Så avlastare eller clamcleats kändes som överkurs. Om du ofta revar seglet är det en annan sak kanske. Men du når väl mastens knapar om du hänger över ruffluckan i din båt med antar jag? Så det är väl inget större bekymmer att spänna dirken så heller när du revar? Om det skulle behövas, min kunde den hänga i samma läge oavsett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Shipman 28an hänger det en stump med en skothake i akterstaget. Det är nog enklast möjliga lösning.

Och allvarligt, på en Magnifik Midget behöver du inga avlastare alls! Det kommer funka alldeles utmärkt med fallen i vanliga råttor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alternativt använder du storfallet som dirk när seglet inte är hissat och sparar in lite lina, beslag och krångel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller en lina fäst en bit upp i masten till bomnocken, lagom lång så behövs inte ens en knap

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju lite på hur man använder sin dirk. Är det något som hindrar bommen att falla ner i sittbrunnen när seglet inte är hissat, eller vill man också kunna hjälpa till att twista storseglet i lättvind? Är det bara det första räcker det med fast lina från masttoppen, vill man kunna reglera twisten är det boomstrut, rodkick eller justerbar dirk som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte har rodkick eller liknande så kan det vara bekvämt att ha en Dirk som håller bommen på en lagom "lägsta" höjd när man tar ner seglet eller tar i / ur ett rev.

Finns det inte plats i masttoppen för en trissa så bör det gå bra att sätta ett block där din dirk löper idag eller låta den gå som du har det. Dirken tar i regel inte upp så stora laster.

Om du har plats för en trissa till så kan det vara bekvämt att ha ett "extra" fall till storseglet om ditt ordinarie strular. Det fall du inte använder till storen drar du då ut som Dirk istället.

En extra vajer i akterstaget som håller bomänden när man inte seglar är bekvämt men hjälper inte när man tar upp eller ner seglet. Jag har en sådan på min båt och det minskar svajandet på bommen när man inte använder seglet. Den blir nästan statisk med vajer i och storskotet draget.

Jag har ett fallschackel på min dirk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det verkligen så att man behöver inga avlastare alls på en liten båt som Magnifik Midget såsom Jonas P skriver???? Det skulle spara både tid och pengar!!!

Jag som tänkte skaffa både avlastare och fallvinschar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det kan vara bra med avlastare på fallen, men övrigt borde funka att köra bra råttor på. Alltså; inte lågpris-råttor utan Ronstan, Harken eller liknande. Men kolla Benns, de har ofta rea på avlastare tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Peter_K!

men fallvinschar då? jag tänkte köpa ett par mindre begagnade, eller behövde de inte på mindre båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ska dra fallet till sittbrunnen kan nog en liten winsch vara praktisk, men annars går det nog att sträcka fallet vid masten utan winsch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför behöver en magnifik midget avlastare när J80, shipman 28 och hbåt klarar sig utan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan klara sig utan winch till storseglet på en båt i MM:s storlek. Installera i stället ett tackel så att det går att sträcka upp seglet med Cunninghamhålet i storseglets nederkant. Då går det att trimma seglet under segling. Linnan till det tacklet kan man dra ner och låsa mha en skotråtta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför behöver en magnifik midget avlastare när J80, shipman 28 och hbåt klarar sig utan?

Tja... bra råttor borde funka, men frågan är ju om vinsten är så stor ekonomiskt? Så varför ha råttor om du inte sparar något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja... bra råttor borde funka, men frågan är ju om vinsten är så stor ekonomiskt? Så varför ha råttor om du inte sparar något?
Har ingen koll på prisskillnad, men är det som du skriver...

Smakfråga? Det som är enklast och bäst att montera?

Jag vet inte, ifrågasätter mest för att ge TS fler alternativ! :-) Men jag hade/har använt råttor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...