Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
zumpen

Koppla solpanel med separerade batterier.

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

Jag tänkte höra hur ni som har dubbla förbrukningsbatterier separerade med en huvudströmbrytare (OFF 1-2 ALL) kopplar era solpaneler?

Jag har ju kopplat regulatorn till batteri1 och det innebär ju att batteri2 aldrig får laddning när jag inte är i båten då brytaren är på OFF och separerar 2an från 1an.

Tips och ideer på vad jag ska göra/köpa/bygga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med huvudbrytare är att bryta allt när du går från båten?

Och med allt menas då allt UTOM sådant som ska vara i drift ändå.

Som solpanel-laddning, ev larm, länspump, etc

Så vad man gör är att koppla in solpanelerna regulator MELLAN batteriets säkring och huvudbrytaren.

Sedan är det många som inte bryr sig om att ladda startbatteriet via solpanel, eftersom det nästan inte används så återtar batteriet laddning direkt när du kör motorn. En del sätter en mindre panel bara mot startbatteriet, det är nog enklaste lösningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlade snabbt och det är en Perko som är kopplad så här så det måste finnas en annan lösning.

Har i min båt elverk och i och med det tre batterier men det är ju bara två som är kopplade till huvudbrytaren.

post-61236-13800_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag hade två batteribankar med förbrukningsbatterier (plus ett startbatteri) som jag kopplade till elcentralen med en sån omkopplare.

Hade två solcellspaneler kopplade till var sin batteribank via var sin regulator.

post-106994-0-53316000-1468210866_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vill du separera batterierna? Är det inte bättre att koppla ihop allt till en förbrukarbank?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...