Gäst Johan Postad 8 Maj , 2005 Hej 2:a säsongen för mig med en Jofa Winth 485 med en Suzuki 40hk. Sjösatte den idag, men när jag startade motorn, så ryker det en hel del om den och jag ser att det blir en del olje eller bensin spill på vattnet... Lät motorn gå en stund och efter att varvat upp den lite, så försvann röken nästan, men kom tillbaka efter en liten stund... Nån som har något tips på om det brukar vara så i början av säsongen eller om jag kan ha gjort något fel, eller kanske inte gjort något som jag borde göra // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 8 Maj , 2005 2-takt ryker jämt på tomgång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vaduvill 0 Postad 8 Maj , 2005 2taktare ryker rätt så bra,,det är nog helt normalt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 8 Maj , 2005 Blandar du själv? Kanske för mycket olja? Blandar motorn själv, fel justerad? Bättre med för mycket än för lite... Ett tips för att slippa doften är att använda ex Statoil Aquaway Eco olja till blandningen. (Miljötrams, dyrt och eländigt, men helt doftfri!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 8 Maj , 2005 Hej! Har du vinterkonserverat motorn i höstas? Det bör du har gjort, och om så är fallet så ryker det betydligt mer en stund vid första turen på våren. Då kan det bli ett riktigt rökmoln i början! Röken kommer från konserveringsoljan som försvinner vart eftersom du kör. Ett tips är att gasa på lite så att den får köra ut allting. Kör du i trollingfart länge så sotar du igen bara, så var inte rädd att köra på fullgas också så att du blåser ut allt. Kör varierat i alla varvtalsområden så blir det bra. Efter en tank bör du vara nere i normal röknivå. Observera att mitt tips bygger på att du har vinterkonserverat motorn! En annan orsak till för mycket rök kan vara hur mycket motorlja den får i förhållandet till bränsle och luft mängden.1-2 % olja brukar vara lagom beroende på motorns skick ock ålder. Vilken sorts olja du har är ju också viktigt. I annat fall kan det vara något fel! och i sådana fall bör du ta det lugnt och kolla upp det innan du gör något! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst johan Postad 9 Maj , 2005 hehe ok Tack så mycket då e det bara att vänta in det bättre vädret med lite värme då // johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 9 Maj , 2005 Det kan ju vara gammal soppa med? Mest olja kvar kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias Postad 10 Maj , 2005 Hej! Jag hade samma problem med min motor vid sjösättning. Jag skruvade av förgasaren och hittade lite skit som gjorde att inte nålventilen tätade ordentligt. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 10 Maj , 2005 Om motorn har varit vinterkonserverad så är antagligen röken från konserveringsoljan. (Den bränns upp när motorn varmkörs.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser