Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Hustomten

Måste man ha heading sensor/kompass till Navman radar?

Rekommendera Poster

Hej, jag har aldrig använt radar men skulle gärna vilja ha det, och så föll det sig så att jag köpt en båt med Navman 8084, den är väl idag lite halvgammal men väl fungerande, så jag sökte på webben efter radar till den och fann en realisationssida hos Nobelius i Sthlm med en antenn plus 2kw processor,

Jag ringde Nobelius och den jag pratade med sade först att den inte klarar chart overlay, vilket behandlas mycket ingående i manualen?? sedan sade han att jag måste ha en kompass?? När man läser Navmans broschyr om radar kan man läsa "When ordering a radar system, please ensure both the scanner AND processor unit are ordered" så jag blir mycket förvirrad, mer än vanligt? inte någonstans ett ord om kompass.

Så jag hoppas expertisen på detta forum kan ge besked om vad som gäller?? eller leda mig till någon site med info jag inte funnit ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, jo jag förstår att man behöver träna på att använda radar, och att det är nästan enbart som "chart overlay" man nyttjar den, (i vilket fall säger min bror det som bor i skärgården) och min kurs har just startat :-) tack vare dig.

Finns inte mycket beg. Navman på webben, han på Nobelius sade att det inte finns några kompatibla märken, det räcker tydligen inte med NMEA i detta fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Chart overlay tycker jag personligen blir fruktansvärt rörigt och plottrigt(:-)) Bättre med separata skärmar för plotter/radar. Att köpa gyrokompass enkom för detta känns onödigt. Dock ger gyrokompass en annan fördel för oss fisketokar som fiskar på vrak, och det är att man ser båtens riktning kontra drift, vilket ger blixtsnabb info om hur man skall lägga sig för att driva rätt över ett vrak utan att prova tio gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för dina erfarenheter, intressant att höra hur du nyttjar utrustningen, jag måste nog se själv på några olika utrustningar och jämföra innan jag lägger ut pengar på detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...