rilloo 0 Postad 9 Juli , 2016 Har nu googlat mig less, har köpt biltemas Alkydfärg röd som jag tänkte måla båten med. Inkl förtunning http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Alkydfarg-2000037121/ Provade först utan förtunning, det började rinna efter några minuter och slutade aldrig rinna.. 2 dar senare så kan man klösa bort färgen med nageln.. använde förtunning på ett annat ställe , provat olika blandningar, den rinner hur än jag blandar ut den. Har använt pensel men det blir penseldrag så jag provade roller, tillochmed efter rollern så efter nån minut börjar färgen rinna.. är smått less och hittar många som skriver om 2komponentsfärg från biltema men enda jag hittar är en 2komponents klarlack som dom säljer? Vet ni vad jag gör för fel ? för färgen ska väl funka tycker jag Båten är vinröd och hade ett klarlacks-lager som hade flagnat överallt så har gått över hela båten med slipmaskin, även torkat av den senare med t-röd före jag provmålade. Har provmålat där bak på bilden men det vart katastrof, kanske inte syns på bilden men.. Tips?? Budgetmålning är det jag tänkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 9 Juli , 2016 (redigerade) Har aldrig använt BTs färg men målade för ett par år sedan en båt med Internationals enkomponentsfärg, Top lac tror jag den heter. Den var också väldigt rinnig väldigt länge. Kom snart på att man var tvungen att måla extremt tunna lager, och gå efter och stryka med pensel igen och igen ca var 15e minut utan att tillföra mer färg, för att förhindra rinning. Just när man dragit efter med penseln såg det såklart randigt ut, men minuten senare hade färgen sträckt ihop sig igen och blev bra. Redigerad 9 Juli , 2016 av mikael_matsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rilloo 0 Postad 9 Juli , 2016 aha okej,ska prova det. Dock tycker jag att det är konstigt att efter 2 dygn så kan jag dra bort färgen med nageln? som att den inte biter fast riktigt? eller är det en färg som kräver en veckas torkning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juli , 2016 Spontant efter att sett din bild, för tjockt fäglager pålagt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 10 Juli , 2016 Om båten är målad förut med tvåkomponentfärg är det inte så lyckat att måla på enkomponentfärg, det fäster dåligt då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heffapappa 1 Postad 10 Juli , 2016 Testa å torka av den med aceton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Silverfox 2 Postad 10 Juli , 2016 Har aldrig använt BTs färg men målade för ett par år sedan en båt med Internationals enkomponentsfärg, Top lac tror jag den heter. Den var också väldigt rinnig väldigt länge. Kom snart på att man var tvungen att måla extremt tunna lager, och gå efter och stryka med pensel igen och igen ca var 15e minut utan att tillföra mer färg, för att förhindra rinning. Just när man dragit efter med penseln såg det såklart randigt ut, men minuten senare hade färgen sträckt ihop sig igen och blev bra. Står ju att den skall målas ovan vattenlinjen så passar nog inte så bra att måla skrovsidorna med. men att den inte torkar är ju konstigt. prova att måla på något annat än båten och se om det blir samma då. Kanske inte harmonerar med tidigare färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 10 Juli , 2016 skit i BT skiten och köp kvalitet istället från De Ijssel coatings. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 10 Juli , 2016 ja har målat båtar med toplac,sitter bra och flagnar inte,slipa ned ytan och grundmåla,sedan på med internationals toplac,eller annan BRA färg,biltema har mycket bra produkter dock inte båtfärg, köper man färg till båtar hos dom som att be om problem,vet ju inte vem som gjort färgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rilloo 0 Postad 13 Juli , 2016 har målat nu 4 ½ varv typ, 5 burkar har det gått åt. är stripigt och är ännu inte nöjd, så jag ger upp , det får duga helt enkelt, och tar jag nageln ganska hårt så lossnar färgen, på en del ställen verkar de fästa bättre. aja tack för tipsen iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser