Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
oakie

Mercruiser 3.0 misständer vid belastning

Rekommendera Poster

Första åkturen i år så fungerade allt utmärkt. Vi tog en sväng på 1,5 timme och allt var frid och fröjd. Nästa dag däremot så börjar motorn att hacka lite försiktigt på WOT och sedan blir det mer och mer hackande. Det är precis som att motorn misständer vid belastning. Samtidigt som detta sker så börjar varvräknare att balla ur och fladdrar över hela skalan. Varvräknaren får ju sin signal från tändspolen på Mercruiser 3.0. Är det relaterat?

 

Tacksam för förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvräknarens uppförande tyder ju på något fel på tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte tändstift nu på morgonen men det resulterade bara i att jag nu får ganska ordentliga knallar när jag gasar på. Måste vara tändningen som sagt. Men var börjar jag felsöka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla förtändningen med stroboskop. Fördelaren kanske har vridit sig. Sedan kollar du att för tändningen ökar när varvtalet ökar så att det inte hänt något med centrifugalregulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den fördelaren brytarspetsar?

Kolla i så fall dessa, om de har brännmärken är kondensatorn kass, och då skall både brytare och konding bytas i första hand.

Fladdrande nål på varvräknaren är en symptom på detta, då den får sin signal från brytarspetsarna, alltså minusanslutningen på tändspolen.

Kondensatorns uppgift är att släcka ut oönskad gnista som kan uppstå mellan brytarspetsarna,mom man får en större gnistbildning där förtärs kontaktytorna.

Kondensatorer förbrukas snabbare i varma motorrrum, detta gäller även tändspolar, så nästa steg är ett även byta tändspolen.

Det är en klar fördel att satsa på ett brytarlöst tändsystem, om du ni inte redan har det...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även glapp i fördelarens lager. Börjar dom bli slitna går det fort utför. Men som Herr Ohm skriver, symptomen tyder på taskig kondensator alternativt tändspole på bommen. Kolla även tändkablar. Varit med om att kablar som sett fina ut varit kass. Minns i ungdoms dagar en PSA V6:a som spottade och fräste under accelleration och när vi felsökte en kväll när det var mörkt såg vi ett överslag mellan två kablar och motorblock. Byte av kablar gjorde susen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mercruiser 3.0 LX med EST-tändning. Alltså "electronic spark timing". Det verkar med andra ord vara ett brytarlöst system.

 

Finns det något enkelt sätt att kontrollera tändspolens funktion. Kan man göra det med en vanlig multimeter från Biltema?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag bytt tändstift, tändspolen, tändkablar, fördelarlock och rotor. Nu startar inte motorn alls. När den går runt på startmotorn får jag en del avgassmällar (rejäl låga). Vad tycker ni är nästa steg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla hur du monterade rotor, fördelarlock och töndkablar. Du måste gjort något fel. Tex satt tändkablarna fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en klar fördel att sätta tillbaka kablarna i rätt ordning. Nu fungerar den fint! Orsaken var dåliga tändkablar och riktigt sunkigt fördelarlock i kombination.

 

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...