Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Garpen61

Kan ett skuret drev stanna motorn?

Rekommendera Poster

Idag hände nåt oväntat, motorn är nästen ny (36 timmar) och drevet provtryckt för nåt år sen.

 

Vi höll på och velade vart vi skulle åka och när vi kom fram till nåt bra så la jag om ratten och gasade, kanske lite oförsiktigt :(...

 

Då började motorn stånka och tappade fart, jag drar ur växeln blixtsnabbt motorn stånkar och spikar lite och dör.

 

Provar att starta men startmotorn orkar inte dra runt, jag känner så småningom på axeln via remhjulsbulten och kan inte dra den framåt alls, iofs ganska kort skaft, men lite ska jag ju få runt den, drar lite bakåt, samma sak.

 

Då är frågan, kan ett tokskuret drev få det att låsa sig så totalt.

 

Jag hade normal arbetstemp på motorn och bra oljetryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan det antagligen men det kan  ju också vara fabrikationsfel på nya motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju kunna tala om vad det är för motor osv! Inombordare, utombordare, 2 eller 4 takt 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan...

 

Det är en Mercruiser 4,3 LX Alpha One Gen 1...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist!

 

Gör en snabb koll, ut med tändstiften och se så du inte fått vatten i maskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutet kylsystem, så det är nog lugnt, har kollat oljan och inget vatten. Har plockat av drevet och det är helt, så motorn är skuren, går runt lite sen slår nåt ihop, låte ruskigt otrevligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ut stiften och kolla ändå. Är det vatten i någon cylinder kan starten inte dra runt, då kan det komma metalliskt oljud från starten som slirar på kransen.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som påpekats tidigare vatten i en eller flera cylindrar.

Ta loss stiften så vevar den säkert runt.

 

TS ta till dig detta och kolla!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mer som lagerhaveri, men kolla absolut alla stift innan du går vidare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan det komma in vatten i cylindrarna med slutet kylsystem? Vad beror det på isåfall? Vad händer om motorn snurrat runt i alla fall?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flera vägar, bla brusten topplockspackning

Ang kylsystem är det hel eller halvsystem? Brusten knä/limpa packning ger vatten i cylindrarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helsystem

 

Oljan såg ok ut, kollade direkt efter att den stannat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla om det går att få runt motorn utan tändstift i... ikväll eller imorgon

 

Vad är det troliga utfallet av att det har kommit vatten i en cylinder? Är motorn kass efter detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten går inte att komprimera, så svagaste punkten kommer att ge sig. Hål i kolv, krökt/brusten vevstake, sprucken topp, ja resultatet av vattnet kan variera, men resultatet är detsamma dvs troligen kaputt motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe inte säkert, beror på under vilka förhållanden vattnet kom in i cylindrarna.

 

Om det är så mycket vatten så det slår tvärstopp när motorn är igång, ja då händer det troligtvis att saker ger sig.

 

Är det den mängd vatten som kommer in så motorn börjar misstända och gå sämre o sämre utan att slå tvärstopp men stannar efter ett tag. Då brukar det klara sig om man inte försöker tvinga motorn att starta igen, med det menar jag att när motorn stannat så försöker man säkert starta igen men märker man då att startmotorn inte riktigt orkar med att dra runt motorn, stannar man där utan upprepade försök så klarar det sig i regel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man kan röra motorn en bit innan det tar stopp har ibland antingen ett lager totalrasat eller vevstake lossnat från skuren kolv som fastnat och sedan slår i där den kan...

 

Man får ofta detta pga vattenintrång, men som Gelis säger brukar man ofta kunna komma undan detta även vid intrång. Jag har själv fått vatten i cylindrar på 2 motorer( på den ena var det som en fontän ur tändstiftshålet när man drog runt. Båda klarade sig, men blev inte riktigt sig själva igen på längre sikt.

 

På en ny motor visar sig fabrikationsfel oftast ganska fort(som det verkar vara i det här fallet). Man har en period i början och händer inget då, klarar sig ofta motorn en hel livslängd utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kommer att vara till salu så småningom med en ny motor installerad. Nån som är intresserad så tjoa till. Den ligger nära Pampas i Västervik.

 

Det mesta runt motorn är också nytt, startmotor, killswitch, tändning, mm mm 

 

Men jag överger inombordarträsket nu, och köper en sprillans pulpetbåt med alldeles ny snurra, sommaren är för kort för strul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag vad felet var...

 

Snabbt avslag från marschfart pga misstänkt grynna, så åkte det vatten från aktersvallet in vi avgaskanalen in i motorn och det blev tvärstopp.

 

Försäkringsbolaget tar 90% av kostnaden för motorn och hela arbetet.

 

Problemet kan tydligen undvikas med "Risers" om knäna då får plats under huven, det blir till att mäta.

 

Båten är till salu, nu med 2 motorer, en trasig och en hel (sprillans ny). Nån som är intresserad så tjoa till. Maskinellt i perfekt skick med mycket nya delar runt motorn. Nya knän o limpor monteras på den nya motorn.

 

Skrovet är från 1991, jag är ingen poleringsmästare, men den ser ok ut, ganska nytt kapell och ett peke fram för enkel landstigning. Den ligger för stunden i Västervik (på land)

 

Skicka ett meddelande om intresse finns.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt det fungerande avgasklaffar i bockhornet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

 

Vatten i maskinen har varit uppe tidigt i tråden, men Ts verkade inte vilja ta till sig det svaren.

 

 

Lite OT vem markerar bästa svar?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte Ziggemannen som skulle ha bästa svar?

 

Eller hur funkar detta med bästa svar, Ziggemannen vart i alla fall först på rätt spår, som jag läser tråden.

 

 

 

Äras den som äras bör!

 

Kalle  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man....

Jag pratade med Marinmotor i Linköping och de sa att klaffarna inte hinner med...

 

En annan sa att VP har nåt inbyggt i avgassystemet utöver klaffarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte Ziggemannen som skulle ha bästa svar?

 

Eller hur funkar detta med bästa svar, Ziggemannen vart i alla fall först på rätt spår, som jag läser tråden.

 

 

 

Äras den som äras bör!

 

Kalle :)

Absolut!!! Jag trodde att det var själva avslutet och sammanfattning som var viktigt att markera.

 

Ursäkta om jag gjort fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...