Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Lundhgren93

Lyfta ur b20 motor ur Selco 18 ht

Rekommendera Poster

Hej! Jag måste ta ut motorn ur min Selco 18 eftersom lagrena till primäraxeln är dåliga. Motorn är en b20 aq130 med ett vp 250 drev. Båten står på trailer. Är det ett stort jobb att utföra? Och någon som vet hur man går tillväga steg för steg ? :)

Kardanaxeln har även rostat fast i splinesen men drevet är borta, där fick vi lossa på knutkorsen för att få bort det.

Tack på förhand!

/Joel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få bort struten (svänghjulskåpan, primärkåpa) från skölden så måste skruvarna som håller klämringen bort. Dessa sitter åtkomliga från utsidan, sitter säkert satan. Sedan tas klämringen bort, kan också sitta....

 

När detta är borta så kan motorn flyttas framåt och lyftas ur. Tänk på att b20:en normalt inte har några främre motorfästen utan hänger bara i skölden, så se till att hänga upp motorn innan ni lossar några skruv till struten.

 

När motorn är ur båten så borde det vara lättare att försöka få loss den fastrostade axeln, för den måste bort för att kunna byta lagren.

 

Finns lite olika utförande på primärkåpan där en variant har ett lager och den andra har ett främre och ett bakre lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få bort struten (svänghjulskåpan, primärkåpa) från skölden så måste skruvarna som håller klämringen bort. Dessa sitter åtkomliga från utsidan, sitter säkert satan. Sedan tas klämringen bort, kan också sitta....

 

När detta är borta så kan motorn flyttas framåt och lyftas ur. Tänk på att b20:en normalt inte har några främre motorfästen utan hänger bara i skölden, så se till att hänga upp motorn innan ni lossar några skruv till struten.

 

När motorn är ur båten så borde det vara lättare att försöka få loss den fastrostade axeln, för den måste bort för att kunna byta lagren.

 

Finns lite olika utförande på primärkåpan där en variant har ett lager och den andra har ett främre och ett bakre lager.

 

 

Ok! Tack för snabbt svar !

Klämringen lär nog sitta rätt bra som allt annat på båten :/ så det räcker med att ta bort klämringen så lossnar motorn från skölden?

Sen är det bara att byta till nya packningar och kullager och tillbaka igen?

Vad tror du är det enklaste sättet att få loss kardanknuten sen när motorn är ur?

 

Nu är detta det sista som måste göras innan båten äntligen kan sjösättas efter 10 år på land. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte lyfta ur motorn för att byta primäraxellagret. Det är som sagt bara ett lager. Om du har tur, och det är originalaxeln, finns det ett gängat hål i axeländen. Om du tar bort tätningsringen och låsringarna, kan du få loss axeln genom att skruva i en skruv i axeln med någon form av ögla som du krokar i en glidhammare. Sedan kan du rycka ut axeln, och byta lagret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte lyfta ur motorn för att byta primäraxellagret. Det är som sagt bara ett lager. Om du har tur, och det är originalaxeln, finns det ett gängat hål i axeländen. Om du tar bort tätningsringen och låsringarna, kan du få loss axeln genom att skruva i en skruv i axeln med någon form av ögla som du krokar i en glidhammare. Sedan kan du rycka ut axeln, och byta lagret.

Ok! Men innan jag kan göra det måste man väl av med kardanknuten som sitter fast :/

Det är väl enklare att ta loss knuten när maskinen är ur båten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ej motorer på den nivån.

 

Men jag hjälpte en kompis att ta bort sin B30 ( av helt andra skäl ) och det blir väldigt mycket enklare att bättre lacken på motorn, byta slangar och mecka när den är ur. Plus att måla kölsvin, lägga in en bättre pump för ev vatten, montera ev sidofack för ökad bullerskyddsnivå, byta el-ledningar, mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej:) tänkte göra allt sånt på en gång när den åndå är ur båten, nu ser den ut som fan :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag äntligen fått ur

Motorn! Men nu kvarstår bara att få bort svänghjulskåpan så jag kan byta lager , men får inte bort kardanknuten , sitter som ett berg! Någon som har tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värme, dvs svetslåga så borde knuten släppa från axeln, du ska ju ändå renovera struten, så om packboxen brinner up spelar ju ingen roll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värme, dvs svetslåga så borde knuten släppa från axeln, du ska ju ändå renovera struten, så om packboxen brinner up spelar ju ingen roll

Ok! Jag ska ta med en liten gassvets från jobbet imorgon och försöka, värma på struten tills det nästan glödgas alltså? Jag försöker med det annars blir det att spräcka knuten så får man väl köpa en ny. Hållt på bra många timmar med detta nu. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nej nej, nte struten utan kartanknuten där den sitter på axeln. Infästningen på knuten är ju en hylsa som är monterad över primäraxeln. värmer du den så borde den vidga sig lite så den går att dra bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag stött på ytterligare patrul, nu är svänghjulskåpan loss, men hur får man ut primäraxeln från kåpan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort packboxen sedan sitter det två låsringar (segersäkringar) som måste bort. Efter det så kan axeln slås ut bakifrån med en plastklubba, dvs axeln kommer ut i drevändan med lagret.

 

Lagret pressas av från den lösa axeln efter att låsringen tagits bort. sitter en bakre packbox i struten den ska också bytas. Se till att fetta in rejält vid montering, utrymmet i struten mellan bakre o främre packboxen ska vara fyllt med fett.

 

När allt nu är isär kolla även svängningsdämparens fjädrar, får inte sitta allt för löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packboxen nr 69 måste bort först, men den kanske redan blivit bortnött eller brunnit upp när du värmde och i så fall så ser du lagret om du tittar in i struten.

 

Den stora låsringen nr 66 sitter alltså i struten inte på axeln, kan kanske vara svår att se men sitter direkt mot lagrets yttre rullbana

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packboxen nr 69 måste bort först, men den kanske redan blivit bortnött eller brunnit upp när du värmde och i så fall så ser du lagret om du tittar in i struten.

 

Den stora låsringen nr 66 sitter alltså i struten inte på axeln, kan kanske vara svår att se men sitter direkt mot lagrets yttre rullbana

Så nu har jag hittat låsringen. Finns det nått specialverktyg för att lossa den? Inte så bra med plats. Såg även att lagret som går in i motorn glappar oxå. Är det stödlagret? Och hur går man tillväga för att byta det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seegersäkringen lossar man med en låsringstång av lämplig storlek. Man kan köpa billiga på Jula etc. men de brukar gå av i stort sett på en gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seegersäkringen lossar man med en låsringstång av lämplig storlek. Man kan köpa billiga på Jula etc. men de brukar gå av i stort sett på en gång...

 

Testade en som var 250 lång från Jula men kom inte åt. Ska köpa en 305 lång från Biltema å testa med. Lär väl behöva en till lagret i svänghjulet oxå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget proffsråd, och har heller ingen Volvo, men..

För sådana ändamål har jag en skruvmejsel med toppen slipad till en smal rak spets något större i ytteränden för att inte tappa taget. Med den kan jag bända ner ena örat så jag kan börja få loss ringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...