Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
jronnblom

Hjälp med intryck efter besiktning?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har idag kikat på ett Marsvin av Peter Bruun. Eftersom jag är ny på att titta på båtar tänkte jag be om lite input utifrån några bilder som jag tagit idag:

https://www.dropbox.com/sh/nvr66ysp1a5lhyf/AAAkbbbiWz_KV8Gl2wxiTmufa?dl=0

Detta är säljarens bilder:

https://www.dropbox.com/sh/pk3p17ipkcic4de/AADCwn1i2FG3rNiICifZu9yQa?dl=0

Det som jag tänker på att alla genomföringar verkar vara i dåligt skick? Ärgade och gröna?

Masten har ett hål (ej igenom) som är iaf 3 mm djupt och lite mindre än en tio krona. Masten är även böjd svagt bakåt.

Dåligt köp? Utgångspriset är 115.000:- och han har tydligen sagt nej till ett bud på 75.000:-

Tacksam för ALL input :)

-J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Tja för 115 tusen får man ju en Ballad,Scampi, Fenix, Mamba 29 det går säkert att puta med en Maxi 95'a också.

Nu kan jag inget om Marsvin men det är ju en ganska liten båt som förefaller väldigt dyr.

/Mikae

Hej,

Jag har idag kikat på ett Marsvin av Peter Bruun. Eftersom jag är ny på att titta på båtar tänkte jag be om lite input utifrån några bilder som jag tagit idag:

Det som jag tänker på att alla genomföringar verkar vara i dåligt skick? Ärgade och gröna?

Masten har ett hål (ej igenom) som är iaf 3 mm djupt och lite mindre än en tio krona. Masten är även böjd svagt bakåt.

Dåligt köp? Utgångspriset är 115.000:- och han har tydligen sagt nej till ett bud på 75.000:-

-J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kan inget om båttypen, men det förefaller vara dyrt för en båt som ser ut att vara rätt liten.

Ärgade genomföringar är ett mindre problem än hål i masten.

Du bör kunna få en ganska välskött båt i 30 fots klassen för drygt 100 000:- kr.

Kolla på Blocket ock titta på många båtar till du hittar en som du gillar och som är någorlunda välskött.

Tillägg: Det är inte fel att masten är böjd om det är en partialriggad båt (förseglat går inte upp till matsttoppen). Då ska masten kunna böjas rätt mycket.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

-J

Har inte så mycket synpunkter på pris kontra värde... allt sånt e spekulationer. Kolla hur det gick i holland under tulpanernas blomstringsålder...

För att kallas hål däremot krävs oftast att det ska vara hål, mao. genomgående. Annars är det ju en grop, fördjupning, försänkning... fast nånstans går väl en magisk gräns för när en grop blir ett hål i alla fall fast det inte ör det. I tanden t.ex. krävs ju bara lite....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mikae nämner flera bra och populära svenska 70-80-talsbåtar på runt 30 fot och om man tittar på dem så priserna nästan halverats under de senaste tio åren. Marsvinsägaren har nog missat att marknaden på begagnade båtar har satt sig kraftigt de senaste åren. Samma storlek som Marsvin så har du flera andra härliga båtar som H-båt, RJ85, IF, Albin Express, Maxi Racer och de kan du få beroende på skick och segelgarderob för mellan 19 och 50 tusen. Då har du flera att välja mellan och det finns massor med folk här på forumet som känner till båttyperna och kan hjälpa dig vid problem. (Och så får du pengar över till att byta slitna grejer...) Fortsätt leta eller pruta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller spontant med några av de ovanstående som säger att prisnivån är för hög. Även om du ligger i den nedre delen av intervallet 75´-115´

Det som kostar pengar på en båt är inte att reparera en skada i masten eller byta genomföringar, det kostar en enstaka 10´-lapp.

Segelställ kan gå på 40´

Nu har du utombordare men en rejäl ny motor kostar ändå 20-25 med installationen.

Nya dynor och nytt kapell ( dvs utöka sprayhood med suparstuga som täcker sittbrunn ) ca 50´

Kyl och därmed krav på flera batterier och fler solceller samt elinstallation, minst 15´

Toa - om den inte är bytt - med installation av tank och mätare, kanske 20´

Och så vidare. Då har jag inte nämnt plotter och andra kul instrument… Ny spis. Nya tampar.

Slutsats är att det är mycket billigare att köpa en båt som redan har allt redan. 

Och förutom motor så anser jag att du kan hitta en sådan båt om du är beredd att lägga 115-125´

En båt med en utbytt och därmed ganska ny motor kan du finna för 125-175´

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det är en dyr båt jämfört med Scampi, mfl. Dock är det just Marsvin och Grinde som jag brinner lite extra för.

Marsvinet byggdes bara i 30 exemplar så det kanske förklarar det höga priset då det inte finns så många till salu. Dock tycker jag inte med min begränsad erfarenhet att den är i så gott skick som säljaren påstår. Jag tycker att då bör alla genomföringar ha varit i bättre skick och om man "fuskar" på ett område kanske man fuskar på andra.

Tilläggas är att båten är i Danmark och jag vet inte om marknaden här är lika trög som i Sverige. Fast jag tycker att jag har sett många båtar som ligger ute länge här med.

Svårt detta med båtar :)

-J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet inte jag heller något om den båttypen. Och är det så att du "brinner" för denna, så är det väl så då. Men då undrar man ju lite varför, när du inte heller vet så mycket om den efter vad du skriver.

Jag reagerar på att den båten inte ens har inombordare. Då går den "fetbort" i min värld.

Du verkar ändå vara åtminstone lite grann prismedveten. Då skulle jag i "dina kläder" tittat lite på denna:

http://www.blocket.se/stockholm/Compis_28__maste_bort_67722346.htm?ca=7&w=3

Om den når upp till vad som beskrivs i annonsen måste det ju var ett riktigt "klipp" även i dagens pressade prisläge, när man komma över såna här till synes välskötta båtar nästan "gratis"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr får du nog inte så mycket hjälp med just den båttypen eftersom den är ovanlig. Bilda dig en uppfattning och försök jämföra olika objekt. Vi seglar själva en udda skapelse (Windex 92) och dom som säljs är betydligt över priserna för motsvarande storlek av "Svenssonbåtsrna", kanske just för att det finns väldigt få och efterfrågan faktiskt inte är helt död. Min erfarenhet har varit att en ovanligare båt ofta är dyrare om den inte är ovanlig för att den var totalt misslyckad, vilket Bruuns båtar aldrig har haft rykte om sig att vara.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får nog hålla med övriga här. Udda båt kostar mer att göra i ordning. Men har du pengarna och villig att lägga ner energin för att göra iordning så Vassego. Själv hade jag lagt ner dom pengarna på en fräschare båt av ett mer känt märke.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som i stort sett alla redan har påpekat så verkar det vara ett helt vansinnigt högt begärt pris jämfört med andra båtar på marknaden, och som jag förstått det så finns det dessutom för tillfället 25% prutmån på i stort sett alla begärda priser.

Men om du nu vill ha just en sådan båt får du titta förbi priset. Du har identifierat ett antal svagheter, har du resurser att fixa till den till det skick du vill? Och då menar jag resurser som i pengar att köpa delar och tid samt kunskap eller pengar att utföra arbetet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger bara det:

Strunta i den båten och gå på något mer känt (och prisvärt) eftersom du är ny på båtar.

Det finns ofta fler än en anledning till att vissa båtar är mindre kända

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag är nog en idiot men efter att ha ägt 10 olika sgelbåtar så är min erfarenhet den att bra udda modeller är betydligt lättare att sälja och få vettigt betalt för. Därmed inte sagt att just det Marsvinet ligger rätt i pris men jag tror de är en väldigt bra båt. Slog en koll i "700 segelbåtar" som jag ofta är mycket kritisk till men den får där ett väldigt gott omdömme.

Redigerad av Botved
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De är udda modeller här i Sverige men det finns rätt gott om Grinde i Danmark. Marsvin däremot byggdes det bara ett 30 tal av så den är unik. Svårt att säga varför jag fastnat för dom men det är något visst i designen som mitt öga gillar. 

Tittade på en Grinde i Finland

https://www.dropbox.com/sh/ud7bz4zshqszqso/AABpm38SLP7WiEN-dRLdXSVWa?dl=0

men den verkar vara ett stort renoveringsprojekt. Det positivt är att motorn är ny men det uppvägs av många andra områden som behöver mycket jobb.

Det verkar som om min definition av bra skick och säljarnas inte stämmer :)

Har även funderat på OE29/Mistinguette som det ligger ett par på blocket av. Dock om hjärtat inte riktigt är med kan det bli halvdant.

-J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grinde, Späckhuggare och Marsvin är ju alla lite speciella. Om jag haft råd när jag var yngre hade jag köpt en späckhuggare, dom är skitläckra tycker jag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...