Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Rekommendera Poster

Hej alla.. Är intressad av en Nimbus 26 och var och titta på en igår. Detta var en Nimbus 26 från 70 med MD21, så allting orginal. Den hade använts rätt flitigt hans hans ägo (sedan 94) och det hade gjort gjorts en del uppgraderingar i övrigt, Rätt fin för sin ålder, men som dom flesta gamla båtar finns det alltid saker att göra.

Men en sak som slog mej var när jag öppnade luckorna på förvaringsskåpet i akterruffen och såg skrovet.  Man såg solljus genom skrovet (Se bild). Är detta ovanligt att det är så tunt? Och vad tror ni om livslängder på plast när en båt börjar bli såpass gammal? Är inte direkt intresserad av köpa nånting som skrovet måste behövas förstärkas upp. uppe på däck, fanns något svampigt ställe också, men det antar jag att jag inte kommer ifrån på nån båt med dessa årtal, även ägaren hävdade att det varit så sedan han köpte den 94, så jag ser inte detta som något större bekymmer.

 

post-73672-0-10296900-1467972793_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla.. Är intressad av en Nimbus 26 och var och titta på en igår. Detta var en Nimbus 26 från 70 med MD21, så allting orginal. Den hade använts rätt flitigt hans hans ägo (sedan 94) och det hade gjort gjorts en del uppgraderingar i övrigt, Rätt fin för sin ålder, men som dom flesta gamla båtar finns det alltid saker att göra.

Men en sak som slog mej var när jag öppnade luckorna på förvaringsskåpet i akterruffen och såg skrovet.  Man såg solljus genom skrovet (Se bild). Är detta ovanligt att det är så tunt? Och vad tror ni om livslängder på plast när en båt börjar bli såpass gammal? Är inte direkt intresserad av köpa nånting som skrovet måste behövas förstärkas upp. uppe på däck, fanns något svampigt ställe också, men det antar jag att jag inte kommer ifrån på nån båt med dessa årtal, även ägaren hävdade att det varit så sedan han köpte den 94, så jag ser inte detta som något större bekymmer.

 

Helt normalt med skrovet. Det är nog inte skrovet som du behöver bekymra dig över. Allt i din kalkyl hänger på motorn och dess skick.

 

En orenoverad MD21 som är så gammal kan du nog räkna med att det behöver göras en hel del på snart. Det visar snarare att det håller bra om de sköts rätt, men inget varar för evigt. Det är en billig motor att renovera (jämförelsevis - allt är dyrt på båtmoterer) om man kan skruva själv och har kunskaper.

Att byta motor i liknande storlek kostar lätt uppåt 200.000 om du inte gör något själv, så hela båtens värde står och faller med motorn. En bra renovering där man gör jobbet själv kan sluta på 30-40 , men om man inte är van att skruva så kan man vara 30-40 tkr fattigare och ändå inte ha en fungerande motor.

 

Så kortfattat, båten är inte värd många spänn mer än dess motor och det finns många båtar till salu. Renoveringar bör vara dokumenterade med kvitton så det inte bara är ny färg på motorn som är 'renovering'.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack!

 

Just denna var renoverad stötvis som han beskrev det med bla. Ny topp, nya spridare, kolvringar.

Det som jag kan uppskatta med denna är att den används även den senaste tiden, så har väll tagit relativt bra han om den då han använder den många timmar per sommar.

 

Har även ringt och pratat med en annan som har en nimbus, men med bytt motor till en TMD40. Detta gjordes visserligen 76 så det är likaså en gammal motor även detta. Han har heller inte använt den lika mycket och hade anningen sämre koll än MD21 ägaren. Han nämde docka att Turbon och nån avgasdetalj var bytt på mitten av 80-talet. Men i övrigt var båten mer eller mindre orginal.

 

Hur driftsäker är en TMD40 från 76 måntro? i förhållande till en orginal MD21

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD21:an är klart sämre än TMD40. MD21 är en 4 cyl.Peugeot motor i grunden på 75 kusar och är känslig för överhättning

 

TMD40 är en 6 cyl. motor på 130 hk i dess första utförande. Helt klart en bättre motor än fransmannen.

 

Dom extra hk gör också att Nimbusen blir en trevligare båt att köra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD21:an är klart sämre än TMD40. MD21 är en 4 cyl.Peugeot motor i grunden på 75 kusar och är känslig för överhättning

 

TMD40 är en 6 cyl. motor på 130 hk i dess första utförande. Helt klart en bättre motor än fransmannen.

 

Dom extra hk gör också att Nimbusen blir en trevligare båt att köra.

 

Håller med om de extra hk:na , framförallt i Nimbus 26. I övrigt så är MD21:an en jäkligt driftsäker motor som inte står MD40 efter så länge man inte kör dem för hårt som många gjorde i just Nimbus 26. Den båten är upphovet till myten om att MD21 skulle vara en 'känslig' motor.

 

 MD21 är inte på 75 hkr (SAE fö) , snarare 45 realistiska hästar lika lite som TMD40 håller för fullgas hela tiden. Skillnaden är att TMD40 kan klarar en högre marchfart på den sjukt tungdrivna Nimbus 26 utan att behöva gå fulla skaft. I en bättre båt som är mer lättdriven håller den hur bra som helst om man inser det. 

 

I Nimbus 26 är MD21 dessutom knasigt installerad med skaplig lutning vilket gör det livsviktigt att ha koll på oljenivån då annars lagren i framändan går och motorn överhettar. Inte alla genom åren som brytt sig om det precis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD21 har toplock av aluminium, bra att låta moton gå på tomgång en lång stund då man komer in i hamn, så att toppen svalnar i samma takt som blocket, så blir det ina spänninge.

 

26 orna med trä, mahogny, i ramarna till de stora rutorna i doghouse är känsliga för röta efler läckage, kolla detta väldigt noga! Gummilisterna torkar ut, du märker det om du stryker med fingern runt dessa, om de "kritar" av sig eller om du känner små sprickor.

Svampighet i däcket på dessa och efterföljande 2600 och 2700 är tyvärr vanligt, däcket är av sandvichkonstrumtion har har en förmåga att delaminera, om det knastrar när du går på däcket är det ett tecken på det! Kardinalfel på dessa båtar, det är nog så att 75% av dessa har knastriga däck, främst i de stora ytorna på fördäck.

 

Skrovet är som det på din bild, det lyser igenom, skall vara så, man använde inte lika mycket topcoate på den tiden dessa byggdes som idag.

Nimbus är ju iofs en svensk kvalitetsbåt, i jämförelse med andra båtar från samma tid är det ofta ett tryggt köp, om nu båten är välskött, men du betalat ju säkert mist 50.000kr mer bara för att det är en Nimbus.

 

Jag sålde nyligen en 2700 från -84 med en TAMD31 (från början en TAMD30) i för strax över 200.000. Jag la nivån något under vad man ville ha för andra 2600/2700 och fick min båt såld redan första veckan, de andra ligger kvar på Blocket ännu.

 

Men kolla på det med "två nollor" också, 2600 och 2700, dom kostar mer, men du får en modernare, stabilare och mer lättmanövrerad samt något snabbare båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD21 har toplock av aluminium, bra att låta moton gå på tomgång en lång stund då man komer in i hamn, så att toppen svalnar i samma takt som blocket, så blir det ina spänninge.

 

Det bör man göra med alla inombordare om man bryr sig om dem oavsett vad toppen är gjord av.

 

Fö är det inte själva alu toppen som är bekymret oftast, utan att de gamla o-ringarna för fodren ger upp och fodren sjunker när de bli för varma om de aldrig bytts på sådär 30 år. Att toppen då slår sig är ofta bara ett följdfel. Och våta foder med gamla o-ringar finns det många motorer fler än MD21 som har.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är tacksam för alla svar. Jag måste nog kolla på den andra med tmd40 motorn för att få mej en uppfattning. Jag vill ju ha en så driftsäker motor som möjligt. Jag vet att md21 ägaren är väldigt försiktig med inte pressa den. Dock vet jag inte hur tmd40 är underhållen och servad, det verkar inte senaste ägaren heller, mer än att "skall funka fint". Jo, visser är 2600 bättre på många vis, men kostar betydligt mer.  Bör tillägga att dessa 2 båtar ligger på 74.000(tmd40) och 86.000 (md21).

 

Men som jag förstår det verkar tmd40 vara ett bättre altenativ?

 

Man kan väll sammanfatta båtarna kort såhär.

Md21: välanvänd, används en del varje sommar fram tills nu, dvs efterhållen, rikligt utrustad.

Tmd40: varit i familjen sedan ny. Båt no.5 från nimbus, så lite prototyp som han sa, mahogny överdel. Används till och från skärgårdsstuga i många år, bytt motot 76. Men kan inte garantera att värmare, kylskåp etc går. Stått på land i 2 år.

 

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det var svampigt uppe på däck så kan det vara delaminerat dvs glasfiberlaminatet har släppt från distansmaterialet, oftast pga fuktinträngning vid skador eller skruvhål etc. Det går i vissa fall åtgärda med att man pumpar in epoxi om man lyckas torka ur ordentligt (vacuumpumpa). Är det balsa som distansmaterial (ganska vanligt på 70-talet) kan det i värsta fall ruttna och då blir det betydligt mkt jobbigare... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men han nämnde att det vart så han köpte den 94, så verkar inte vara något som blivit värre på alla dessa år, så då kan man kanske leva med de, såvida det inte går så långt att man ramlar igenom :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tacksam för alla svar. Jag måste nog kolla på den andra med tmd40 motorn för att få mej en uppfattning. Jag vill ju ha en så driftsäker motor som möjligt. Jag vet att md21 ägaren är väldigt försiktig med inte pressa den. Dock vet jag inte hur tmd40 är underhållen och servad, det verkar inte senaste ägaren heller, mer än att "skall funka fint". Jo, visser är 2600 bättre på många vis, men kostar betydligt mer.  Bör tillägga att dessa 2 båtar ligger på 74.000(tmd40) och 86.000 (md21).

 

Men som jag förstår det verkar tmd40 vara ett bättre altenativ?

 

Man kan väll sammanfatta båtarna kort såhär.

Md21: välanvänd, används en del varje sommar fram tills nu, dvs efterhållen, rikligt utrustad.

Tmd40: varit i familjen sedan ny. Båt no.5 från nimbus, så lite prototyp som han sa, mahogny överdel. Används till och från skärgårdsstuga i många år, bytt motot 76. Men kan inte garantera att värmare, kylskåp etc går. Stått på land i 2 år.

Det finns väldigt många fler på blocket under 100.000 och jag tycker att samtliga md21 gårbort. Även om dom är i nyskick så är det en allt för klen motor till den båten. Vi köpte en 73a 2014 med en TAMD31b från 93 insatt 2005 och den går bra men ändå, även den är snart 25!år.

Vi köpte till ett bra pris och tänkte vi testar och kanske byter upp oss senare,men jag måste råda dig att höja blicken lite mera för även om vi är väldigt nöjda med 2 rum och kök så är det inte lätt att byta upp sig till liknande som är 20 år nyare.

Försök och gå direkt till 2700 family är mitt råd.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...