Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Betongfarbrorn

Yamaha 50hk nyser/visslar vid låga varv?

Rekommendera Poster

Jag har precis vevat igång en yamaha 50hk, årsm 88.
Motorn går väldigt bra så fort man ger den lite varv, men tenderar att nysa ordentligt på låga varv. Speciellt vid tomgångskörning och allra helst när motorn fortfarande är kall.
Detta kan även uppstå när man har varit ute och kört en stund och ska lägga till vid bryggan. Precis när man ska lägga i backen, när motorn är på låga varv åter igen, så nyser den till och stannar.
Dock så är motorn väldigt lättstartad och det finns inget annat som tyder på att något skulle vara fel?
Är det någon som har upplevt detta och vet vad det är?
Jag ska kontrollera luftskruv, lågfartsmunstycke och eventuella läckage, men det kanske finns något annat som jag inte har tänkt på?

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt / putsa munstyckena så ska du se det blir bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äldre Yamaha kan ibland bli otäta i packboxen på vevaxeln vilket gör att den cylindern leanar ut och motorn går sämre på framför allt lågvarv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt / putsa munstyckena så ska du se det blir bra.

Jag hoppas att du har rätt! :) Antagligen har du det. Jag ska prova på måndag. Fungerar det så blir jag glad!

Jag återkommer med besked. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äldre Yamaha kan ibland bli otäta i packboxen på vevaxeln vilket gör att den cylindern leanar ut och motorn går sämre på framför allt lågvarv...

Usch, det lät jobbigt! :( Jag hoppas att så inte är fallet. Motorn går ju fläckfritt på allt annat än just tomgång, så jag tror ändå inte att det är packboxen?

Men OM det skulle vara det. Blir det ett helvete då? :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det övre räcker det att lossa svänghjulet, nedre är det lyft av powerhead som gäller.

Sålänge inte bultar jävlas och går av mm är det ett mer omfattande än svårt jobb.

Lossade powerhead på en Yamaha 200 v6 förra året och det tar tid och kräver bra möjlighet till lyft.

Iom att 50hk är så liten, blir det bra mycket lättare på den...

Om jag minns rätt är det just på tomgång den brukar krångla om packboxen är dålig. Man borde kunna tillsätta lite startgas på den cylindern och se om den går bättre. Gör den det är det bränslebrist och då är det antingen det vanliga med förgasare, soppapump eller då ev detta fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...