_Frippe_ 1 Postad 7 Juli , 2016 Jag har teak på trappsteg ner i sittbrunen och på durken på min Ryds 23 dc. Upptäckte vid vårrustningen att nåtningen på översta fotsteget och en fläck på durken var kladdig/geggig. Nu skulle jag fixa det och ser då att det är samma problem på fler ställen. Vid värme/solljus blir nåtningen fuktig på vissa ställen och drar man med fingret över den så får man med sig kladdig nåtmassa. Värst var översta fotsteget som låg öppet för solen när jag jobbade med det idag. Där var nåtningen i stort sett flytande när jag tog bort den. Vad kan ha orsakat detta? Köpte båten i augusti så jag har inte mer historik än så själv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Juli , 2016 Du måste ta reda på vad dom nåtat med. Räcker ej med varumärke/fabrikat utan... vilken typ av material/ ämne. Där bör svaret finnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 8 Juli , 2016 Skulle spontant gissa att "någon" behandlat teaken med ett medel som löst upp delar av nåtmassan. När den processen startat kan den fortsätta av sig själv och den enda möjligheten är att byta nåtmassan. Pilla upp den gamla massan, maskera runt om, lägg i ny massa (ev med kasettbandstejp i botten), jämna av och ta bort maskeringstejpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Frippe_ 1 Postad 8 Juli , 2016 Det är vad jag misstänker också. Alternativ att man drällt med bensin e!ler sprit till köket om det kan påverka nåtningen. Hur som helst, jag har börjat ta bort den dåliga nåtningen men hoppades först kunna hålla det till vissa delar. Det är ett ganska stort jobb att byta allt och som småbarnsförälder hade jag hoppats på mer båtåka än underhåll i sommar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 8 Juli , 2016 Varnågonstans finner man en butik idag som säljer kasettband? Är det månne samma affär som lagerför stenkakor och fonografrullar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 8 Juli , 2016 Det här hänt mig att jag köpt dålig nåtmassa, en massa som inte härdat, och det har bara blivit allt mer kladdigt. För en tio år sedan ungefär hade en butik ett parti med svart Sikaflex som var felaktig, alla förpackningar hade samma batchnummmer, så vitt jag vet togs partiet tillbaka, och köparna kompensedardes, kompisen fick sitt teakdäck omnåtat av proffs, och dom samerade bort den gamla massan med något jättegiftigt medel, så dom sanerade i någon slags dräkt som kläder Fuglesang brukar jobba i. Rittape, eller smal maskeingstape som motivlackare använder kan man peta ned i springorna mellan teakplankorna, agna bra så nappar mittfisken också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 8 Juli , 2016 Kassettband brukar man kunna hitta på loppis om man inte har en egen hög liggande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Juli , 2016 Idag använder man MS Polymer till nåtning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 Juli , 2016 Det är kört. Måste bytas. Sorry, ett jedrans skitjobb. Men…. en på bryggan berättade att hans bror råkade ut för detta. Han lackade över allt och la sand i lacken för fäste. Enligt uppgift så höll det fyra säsonger. Andrahandsuppgift men den kanske funkade? Fast sedan blir det ju mer jobb för då får du använda värmepistol för att skrapa bort lacken, nåten reagerar antagligen på värmen och allt blir kladdigt. Eller slipa men då försvinner ju lite av teaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser