Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Samuel79

Nån med erfarenhet av att byta septislang på en Saga 29?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag behöver byta septislangen i vår Saga 29 LS pga av dålig lukt.

Någon som har erfarenhet av detta och sitter inne med några tips och tillvägagångssätt.

/Samuel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av detta och det är ett jobb jag helst skulle slippa att göra. Skulle jag göra det skulle jag göra det på vintern när det inte luktar så mycket. Dock blir slangarna styvare när det är kallt.

Jag har för mig att 29-an är ganska lik min 315. Där går slangen hela vägen från toan ända bak till tanken i aktern och den passerar många skott och svåråtkomliga ställen på vägen.

Vet inte i vilken ända (!) jag skulle börja men jag skulle försöka lossa slangen i ena änden och fästa den nya slangen på den gamla på något sätt men utan att man gör slangen grövre än den är i original. Förmodligen säkra med tunna starka snören så att jag inte står utan något att dra med om slangarna skulle gå isär.

Förmodligen skulle jag försöka lägga på något som gör att slangen lättare glider igenom alla skottgenomföringar, kanske vaselin.

Sen bör ni nog vara två personer. En som matar och en som försiktigt drar. Kanske måste man skruva slangen också så den kommer igenom på alla ställen.

Självklart måste man öppna på de ställen där det är möjligt att komma åt slangen för att där hjälpa till att få igenom den.

Knepigt blir det i alla fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...