Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
TobiasLager

Renovering av optimistjolle

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och brorsan har kommit över en optimistjolle som vi tänkte renovera till brorsbarnen. Skrovet är helt men som bilderna visar är trät ganska ruttet. Att byta trät vid centerbordet och mastfoten är inga problem och likaså att kränga på en ny plastlist (var trälist tidigare) men vi har stött på lite problem med aktern. Som bilderna visar är det en träskiva mellan inner- och ytterskrov i aktern. Den är rutten och måste bytas, min fråga är om ni har några idéer eller tips på hur det görs bäst.

Jag tänker att man antingen försöker få ut allt trä genom den glipa som är mellan skroven (kan bli svårt) eller att man får såga upp innersidan för att få bort det. Andra idéer?

När det väl är borta vet jag inte hur man bygger upp det igen på bästa sätt. Såga till ny skiva och plasta fast? Fylla med någon typ av plastskum/massa? Rodret sitter bultat igenom aktern (när det är monterat igen) och det måste ju vara relativt starkt för att ge stabilitet till skrovet.

Tacksam för era idéer och svar.

Vänliga hälsningar,

Tobias Lagerbäck

post-81752-0-30425900-1467905170_thumb.jpg

post-81752-0-66066500-1467905437_thumb.jpg

post-81752-0-45591100-1467905443_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såga upp och plasta in en ny plywoodskiva är det som gäller vågar jag påstå. Plywooden är en viktig del av båtens struktur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...