Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
mrlavin

Båten i sjön i vinter. Hjälp! Någon med tips?

Rekommendera Poster

Jag har en Princess 360 som jag tänkte förvara i sjön i vinter. Vill inte behöva sälja min skjorta och jag vill även kunna nyttja båten fina höstdagar.

 

Är det någon som förvarar sin båt i sjön och har tips på vad man bör tänka på? Jag har ett par ingångsvärden:

 

- vill ej köra glykol i motorn, den ska vara redo att köras med minimala förberedelser.

- har tillgång till el

- två dieslar, caterpillar 3116, slutet system

 

Hur gör ni med skrovgenomföringar, färskvatten, sjövattenintag till motor etc?

 

Lite tidigt ute nu men nåt ska man ju grubbla över!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Princess 360 som jag tänkte förvara i sjön i vinter. Vill inte behöva sälja min skjorta och jag vill även kunna nyttja båten fina höstdagar.

 

Är det någon som förvarar sin båt i sjön och har tips på vad man bör tänka på? Jag har ett par ingångsvärden:

 

- vill ej köra glykol i motorn, den ska vara redo att köras med minimala förberedelser.

- har tillgång till el

- två dieslar, caterpillar 3116, slutet system

 

Hur gör ni med skrovgenomföringar, färskvatten, sjövattenintag till motor etc?

 

Lite tidigt ute nu men nåt ska man ju grubbla över!

 

Har aldrig haft mina båtar i över vintern (dock har tanken slagit mig flera gånger). så jag har en tanke på hur jag skulle göra...

 

- En strömvirel som ser till att ingen is bildas runt. Går att köra med vanlig dränkbarpump med högt vattenflöde. Istället för de hos båthandlaren.

 

- Lägga värmekabel runt genomföringarna, eller liknade som håller dessa varma. 

även om det är isfritt på vattnet kan temperaturen runt genomföringen eller slangen krypa ner under 0 grader.

 

- En frostvakt i motorrummet för att se till att det är plusgrader i motorn.

 

- Frosvakt alt mindre byggfläkt i båten, så lågt som möjligt då värmen stiger. Så kan du hålla tempen över 0 grader i båten.

 

Som sagt.. det är mina tankar hur jag skulle göra med min segelbåt om jag har den i över vintern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu bor jag visserligen västkusten och det är nog en viss skillnad.

 

Har i regel båten i sjön hela året och har haft det så ungefär hälften av de styvt 50 åren jag har haft båt.

 

Vintern som gick hade jag visserligen båten på land och innomhus, för jag gjorde en del jobb som krävde det.

Det var sista gången - förhoppningsvis - som jag kommer att ha båten på land en vinter.

 

Jag har också sötvattenskyld motor (en liten) jag bruka köra den ibland när jag är nere i båten och jobbar - minst var 14;e dag.

 

Tittar till båten i stort sett varje dag och har alltid lite värme på när det är kallt. Full värme under de dagarna jag är i båten och jobbar - vilket är relativt ofta

 

Skam att säga, så gör jag för min del inget åt bottengenoföringarna. Vi har sällan så tjock is att det skulle medföra problem och saltvattnet fryser ju inte lika snabbt som sötvatten. I Stockholm är det ju sötvatten. Sen får Lasse Berghagen sjunga vad han vill.

 

Har själv haft båt på Svinninge Marina i 5 år och det var först när jag rundade Kullagrundsfyr och fick ett krysslag upp mot Falsterbokanalen som jag kände att vattnet började smaka salt.

 

Nu finns det ju olika metoder att konservera bottengenomföringarn, men att förklara det överlåter jag åt nån som brukar göra det.

 

Jag har en dränkbar länspump,men den använder jag bara om jag behöer tina loss nån av båtarna, eller som det var ett år, när isen låg kvar länge och jag skulle ut pga ett ideellt arbete.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/vill-du-bada.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2013/04/april-april.html

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att se till att hålla minst +5° i båten. Komplettera med ett larm som larmar om temperaturen blir för låg och om lansströmmen försvinner (försäkringsbolagen brukar kräva det). För säkerhetsskull kan man hälla lite glykol i handfat och toalett. Har man inte värme så måste motorerna fyllas med glykol.

Stömbildare behövs inte, det är "snakeoil", man lurar försiktiga båtägare på pengar. Vill man vara väldigt försiktig så har man ett system som blåser luft under båten, drar betydligt mindre ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Komplettera med ett larm som larmar om temperaturen blir för låg och om lansströmmen försvinner (försäkringsbolagen brukar kräva det). 

 

Bytte till Pantaenius, pga de - för mig - orimliga kraven, bl.a. larm som mitt gamla bolag hade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skam att säga, så gör jag för min del inget åt bottengenoföringarna. Vi har sällan så tjock is att det skulle medföra problem och saltvattnet fryser ju inte lika snabbt som sötvatten. I Stockholm är det ju sötvatten. Sen får Lasse Berghagen sjunga vad han vill.

 

 

Om jag läser siffrorna rätt här så har Göteborg en salthalt på 2% salt i vattnet eftersom vi släpper ut vårt uttjänta östersjövatten den vägen (baltiska strömmen), och enligt de senaste definitionerna är det bräckt vatten (0,05-3%). Sedan får ni Göteborgare sjunga vad ni vill :rolleyes:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kattegatt

https://sv.wikipedia.org/wiki/Salinitet

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skam att säga, så gör jag för min del inget åt bottengenoföringarna. Vi har sällan så tjock is att det skulle medföra problem och saltvattnet fryser ju inte lika snabbt som sötvatten. I Stockholm är det ju sötvatten. Sen får Lasse Berghagen sjunga vad han vill.

 

 

Om jag läser siffrorna rätt här så har Göteborg en salthalt på 2% salt i vattnet eftersom vi släpper ut vårt uttjänta östersjövatten den vägen (baltiska strömmen), och enligt de senaste definitionerna är det bräckt vatten (0,05-3%). Sedan får ni Göteborgare sjunga vad ni vill :rolleyes:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kattegatt

https://sv.wikipedia.org/wiki/Salinitet

Nu är det så att hur mycket du än vill, så ligger inte Kungshamn i Göteborg eller vid Kattegatt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom TS funderar så skriver jag lite mer text, funderingstext kan jag kalla det. LÅNGT inlägg!

 

Vinterrutiner;

Det finns väl två problemområden när det gäller båtar i sjön? Mögel och risk att vatten i båten fryser?

 

När det gäller mögel så hanterar jag det som så att jag tar hem det mesta i skafferiet, torkar ur och lägger t.ex. hårt bröd och allt annat som jag vill ha kvar i lufttäta plastlådor. Torkar ur båt samt kölsvin och ställer dynor på högkant. Plus kör en avfuktare när det börjar bli regnigt och kulet på hösten. Dvs då jag vet att jag kanske inte kommer ut så många gånger mer, kanske i november ( men innan det blir kallt för då funkar inte avfuktaren ) Sedan tätar jag alla öppningar. Luftväxling tror jag inte på...

 

När det gäller frysrisken är det faktiskt enklare. Det beror på att vatten ju expanderar drygt 10 % när det fryser och då kan spränga sönder om det är ett slutet utrymme? Det är bara att leta rätt på alla känsliga punkter!

 

Det i sig innebär att du inte behöver vara orolig för vattentanken, varmvattenberedaren eller septictanken bara de är någotsånär tömda, då finns plats för kvarvarande vatten att expandera.

Nej det är i pumpar och alla slutna utrymmen som det finns risk för skada, som tex en blandare om du har dusch inomhus och i aktern.

Du får göra en lista på var vatten finns och olika lösningar att hantera det, eftersom du vill använda båten i stort sett ända tills isen lägger sig?
 

Och vatten finns i huvudsak i tre olika RISK-system.

1) Genomföringar under vattenlinjen
2) Söt och saltvattensystemet inne i båten, till vask och toalett
3) Inne i motorns sjövattenkylning

 

Genomföringar under vattenlinjen tycker jag hanteras bäst med självreglerande värmekabel. I vintras kom jag på att isolera runt också, vilket minskade elförbrukningen men minskar allmänvärmen lite. Tycker det är ett idiotsäkert system så länge du har landström. En del anser att det inte kan frysa om du har kranen halvöppen eftersom det är fritt vatten som inte fryser utanför båten men jag har hellre värmekabel. Klart!

( du behöver knappast vispa upp en stor vak eftersom det kommer att finnas en liten glipa mot genomföringen… och kan vattnet expandera genom genomföringen och dess kran upp i slangen så är risken liten.
Däremot om du är orolig för axlar / drev vid tjock is så finns det anledning att göra en mindre vak i aktern av båten. Men min propeller sitter en dryg meter ner så jag själv har inte ansett jag behöver vispa…)

 

Söt och sjövattensystemet. Tja… antingen har du värmekabel där med, eller en lokal värmekälla ( eller värmer hela båten – ett försäkringsbolag kräver vad jag förstår att hela båten ska ha minst 5 plusgrader! Dyrt. )

Eller så tar du loss anslutningar och tömmer alla pumpar helt. Glöm inte värmeblandarkopplingen på varmvattenberedaren. Eller… du som vill använda båten kommer väl att satsa på värme istället?

Då är det klart! Har du tillräcklig värme lokalt kan det inte frysa.

 

Motorns sjövattensystem.
Lite knepigare, eftersom du normalt både har en värmeväxlare i motorrummet plus en eller två ljuddämpare/vattenfällor i avgasröret ut?

Och du vill kunna starta motorn under höst och tidig vår även om det är minusgrader? Då föreslår jag självreglerande värmekabel även här…
För alternativet är ju att köra in glykol. Det tar i och för sig inte så lång stund om du har förberett med kranar där du kan hämta glykolblandningen i ett kärl. Men lite meck är det. (Föreslår att du ändå lägger in glykol när du vet att du inte kommer ut mer, när isen ligger? )

 

Motorn/motorerna i sig är lättare eftersom det normalt är ett relativt litet utrymme och någotsånär välisolerat. En värmekälla så är det klart!
 

Fördel med värmekabel är att du kan installera dem permanent, du ska inte behöva ändra varje år utan kolla bara att de värmer, varje år.

I övrigt, om du har tillräcklig värme i dessa riskställen i båten, så behöver du ju inte göra någon åtgärd alls på vintern… smidigt.
 

Olja byter du en gång per år ändå, när du vill egentligen. Kanske du ska köra på syntetolja som har bättre kallstart och driftsegenskaper? Glykol i motorns sötvattenkrets byter du vart 3-4 år för att behålla egenskaper.
 

Jag kommer ihåg turer ut i skärgårdar på sen höst och tidig vår med fåtal andra båtar ute. Tyst och fantastiska vyer. Värt att ha båten i sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog säga att de flesta skador förorsakas av att genomföringar strax ovan vattenlinjen hamnar under vattnet när båten tyngs ned av snö. Vatten rinner in på fel ställe och fryser.

Dålig tillsyn kanske?

Mögel är inte ett större problem i sjön jämfört med land. 

Jag har pratat med många om att ha båten i sjön över vintern. En sak är helt klar, ingen tänker återgå till att ta upp. En del gör i princip ingenting med båten, de flesta slår i lite glykol här och där. Några har värmekabel runt framförallt kylvattenintaget. De kan starta och gå ut närsomhelst - om de tar sig ut i isen (fiskegalningar).

Att ha lite grundvärme i båten gör att det blir trevligare ombord i synnerhet om man kombinerar med avfuktare. Man kan ha en termostat som under 5° kör värmefläktar och över, avfuktare. De de säger är att det går inte åt så mycket ström, strömbildare tar mer. Ofta spärr man ju in pengar på upptagning, förvaring mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott folk, jag har lyst med min frånvaro men det betyder inte att jag lämnat tråden och era svar i sticket utan tvärtom - de har satt mig i ännu djupare tankar kring dittan och dattan. Men ibland tar världsliga saker över; däck skall svabbas, septiktank rengöras, slangklämmor dras åt, allehanda åtaganden i övrigt...

 

Vad gäller mer andliga ting så som vinterförvaring så funderar jag nu på delen om övervakning och hur man kan sova gott om natten. Det vore väldigt spännande att ha temperatur- och fuktsensorer utplacerade på kritiska ställen i båten, som regelbundet rapporterar data som presenteras med grafer etc på webben.

 

Exempelvis vad är det för temperatur i närheten av babord kylvattenintag - eller rent av - inne i själva genomföringen. Luftfuktighet i gästhyttens garderob.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Skam att säga, så gör jag för min del inget åt bottengenoföringarna. Vi har sällan så tjock is att det skulle medföra problem och saltvattnet fryser ju inte lika snabbt som sötvatten. I Stockholm är det ju sötvatten. Sen får Lasse Berghagen sjunga vad han vill.

 

 

Om jag läser siffrorna rätt här så har Göteborg en salthalt på 2% salt i vattnet eftersom vi släpper ut vårt uttjänta östersjövatten den vägen (baltiska strömmen), och enligt de senaste definitionerna är det bräckt vatten (0,05-3%). Sedan får ni Göteborgare sjunga vad ni vill :rolleyes:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kattegatt

https://sv.wikipedia.org/wiki/Salinitet

Nu är det så att hur mycket du än vill, så ligger inte Kungshamn i Göteborg eller vid Kattegatt :)

 

 

Men du vet Crabmeat. Peter är Stockholmare och Stockholmares kunskap och uppfattning det som finns utom 08-området är regel ganska bristfälligt.

 

Göteborgs hamn får ju dessutom ta emot allt vatten som kommer via Göta älv -bortsett från det som pumpas upp vid Alelyckan och görs dricksvatten av.

 

Här uppe i Mellersta Bohuslän blandas ju Baltiska strömmen upp med Justtska strömmen, som kommer in från Atlanten norr om skagen och kröker norrut - ungefär vid  Måseskär.. När jag seglade till Väderöarna för ett par veckor sen hade jag i alla fall 2,5 knop medström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett larm från Topkodas http://www.topkodas.lt

Det har 7 digitala ingångar och 4 utgångar samt en temp. sensor resp spänningsövervakning. Larmar/styrs via SMS. Viktigaste funktionerna för mig är batterispänning, inbröt och vatten i kölsvinet. Har jag landström så övervakas den också. Jag använder även larmet för att starta värmaren så det är varmt och skönt när jag kommer ner. På den utgången har jag även ett relä som växlar temp.sensor mellan salong och kylbox.

Det skulle gå att mäta luftfuktigheten enl psykrometermetoden genom att växla mellan två temp.sensorer men det känns onödigt. 

Håller man +5 i båten och har en eller flera avfuktare så räcker det, bara man har koll på att ingen kopplar bort landströmmen.

Jag får fö en daglig rapport med spänning och temperatur.

--

Något behov av inbrottslarm har jag aldrig känt men i vintras avbröts ett inbrottsförsök när larmet gick pga en inte så jättesmart tjuv försökte bryta upp nedgångsluckan. Det enda som hände var att jag fick byta hänglåsöverfallet a 39 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag igång och funderar och mäter och prototypar för fullt...

 

Jag vill ha ett nätverk av sensorer som mäter olika saker runt om i båten helt enkelt. Till att börja med temperatur, luftfuktighet, batterispänning samt om länspumpen slår till. Som rapporteras ut på Internet också förstås.

 

Kraven på sensorerna är att:

 

- ska kunna drivas på 2xAAA-batterier minst en hel vinter

- sladdlöst

- ingen fast installation utan en liten box med inbyggd tempgivare man placerar ut var man vill i båten

- möjlighet att koppla på upp till 2 ytterligare externa givare per sensor-box

- kunna få sensorerna att samverka dvs har du två st kan de vidarebefodra varandras data för ökad trådlös räckvidd

- data överförs till en mottagarbox

- mottagarboxen skickar vidare ut till internet

- enkla att installera och framförallt billiga, i min båt skulle jag optimalt vilja ha kanske 10-12 mätpunkter

 

 

P96BUcLl.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett larm från Topkodas http://www.topkodas.lt

Det har 7 digitala ingångar och 4 utgångar samt en temp. sensor resp spänningsövervakning. Larmar/styrs via SMS. Viktigaste funktionerna för mig är batterispänning, inbröt och vatten i kölsvinet. Har jag landström så övervakas den också. Jag använder även larmet för att starta värmaren så det är varmt och skönt när jag kommer ner. På den utgången har jag även ett relä som växlar temp.sensor mellan salong och kylbox.

Det skulle gå att mäta luftfuktigheten enl psykrometermetoden genom att växla mellan två temp.sensorer men det känns onödigt. 

Håller man +5 i båten och har en eller flera avfuktare så räcker det, bara man har koll på att ingen kopplar bort landströmmen.

Jag får fö en daglig rapport med spänning och temperatur.

--

Något behov av inbrottslarm har jag aldrig känt men i vintras avbröts ett inbrottsförsök när larmet gick pga en inte så jättesmart tjuv försökte bryta upp nedgångsluckan. Det enda som hände var att jag fick byta hänglåsöverfallet a 39 kr.

Intressant, häftigt och kostnadseffektivt system! 

Var det knepigt att konfigurera denna? 

Använde du externa sensorer - om så var hittade du dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...