Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
velum_navia

Motorolja

Rekommendera Poster

Snabb fråga.

Installerat en ny motor i båten, Vetus. Står just nu och funderar på om jag skall köpa mineralolja eller syntetisk. Står inget i manualen mer än en olja av god kvalité. Någon som som har ET bra svar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att du kan få ett bra svar (fast troligen ett av oss var :) )

Jag kör på mineralolja eftersom jag inte har något behov av syntetoljans fördelar (och jag behöver alla kronor till mera bensin),

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring Vetus och kolla, så du får rätt info.

Här kommer du antagligen få en blandning av råd som säger syntet pga att det är en bättre olja, men även rådet mineral då motorn inte behöver något annat och den duger.

På sjön är det visserligen inte vinter och syntetoljans kallviskositetsfördelar behövs därmed inte på samma sätt. Däremot är det alltid uppförsbacke och även där skiner syntetoljan starkare än sin äldre kollega.

Säger Vetus att det är sak samma, skulle jag kört på syntet. Vid ett motorbyte har man en ovanlig fördel av att kunna välja allt själv och ge motorn det bästa.

Man byter inte gärna från mineral till syntet i en gammal motor pga att man då kan lösa sot som ger vissa problem om det vill sig illa(omtvistat påstående). Oavsett skulle jag påstå att oljekostnaden är en parentes i den totala kostnaden för ett båtägande och helt fel ställe att snåla in...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sköter man oljebyten så spelar det mindre roll om man kär mineral eller syntet. Bägge har sina för och nackdelar men helt klart är att en modern syntetolja har bättre egenskaper. Men skillnaden i livslängd på maskinen är marginell, och många maskiner har gått många timmar innan syntetoljan ens var uppfunnen..... Kvaliteten på oljan är det viktiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Syntetolja köper jag från Swedol och de kör hem 20 liter för ca 1200:-

Det räcker för tre byten i min båt... Känns som bra pris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...