Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Mystah

Jordkabel till motorstativ?

Rekommendera Poster

Hej,

Har köpt båt precis och har följande fråga:

Jag hitta en jordkabel på motorstativet och i andra änden är den lös alltså den sitter ingenstans, någon som vet vad den är till eller vart andra änden skall sitta?

/Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Vad har du för motor, tror du får beskriva bättre för att få svar. Gärna ett foto.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nehe, det försvinner visst! Det är en 90hk Yamaha utombordare på en Cobia 174 Center Console -2001

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behövs det jord mellan motorstativ och motor? Mycket längre är kabeln inte :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en båt från USA?

Där över har man för vana att dra kablar mellan alla metalldeiar i hela båten.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kanske, eller kanske inte?
Okej, du har yamaha 90-hästare troligen årsmodell runt 2001.
Känner inte riktigt igen detta med "stativ"? Vore nog bra om du preciserar?
Tror du menar en kort kabel mellan själva motorn och "bracketen" /upphängnings-gångärnet i min bild nedan?

[En sådan kabel kan nog i vissa fall behövas ifall man vill säkerställa "noll ohm" mellan dessa delar? För själva gångjärnet där motorn tiltas är ju fettfylld och dess ohmtal kan därför variera på ett nästan slummässigt sätt. Och det jag i bildtexten kallar stativ kan ju i båtfall vara elektriskt ledande hela vägen ner i sjön, kanske eller kanske inte i en annan sorts metall som tillsammans med motorn bildar en skyddande eller tärande galvanisk cell?]
post-86835-0-07711500-1467899212.jpg

Är likt Pentax/Kalle inne på detta med korrosionsskydd, men tänkte inte alls på detta med amerikaners välkända tradition av att koppla ihop alla undervattens-metalldelar och skydda hela rasket med en enda universal "zinkanod".

[i Europa är vi som sagt mer benägna att isolera olika delar av undervatten-skrovets metalldelar och använda flera offeranoder för de olika skyddsobjekten, bägge varianter funkar naturligtvis för jänkarna är ju knappast dumma. Fast vid "bonding" utelämnar kanske även amerikaner utbordares riggar för det dyrbara aluminiumet i riggen ligger alltför nära "offerkatod" och bör kanske skyddas isolerat och "för sig"? Kan man ens utelämna vissa skyddsobjekt i ett bondat system för individuellt isolerad offeranod? Själv tänkte jag bara på detta med metall-båtskrov innan Kalles inlägg, kanske har den tydligen avklippta kabeln nåt med att motorn tidigare suttit på ett elektriskt ledande metallskrov?]

Hehe, detta med galvaniskt korrosions-skyddande offeranoder är redan det smått obegripligt. Lägger man därtill det snabba korrosionselände som felkopplade strömkällor (båtbatteri eller landström) kan ge... tja, då blir variablerna alltför många för min arma skalle utan mer info från din sida.
Såå... vad menar du alltså med "stativ" och "kort" kabel, försök precisera och ta som sagt gärna en bild. ;-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för infon, då sitter den i bracketen :)

Vart skall den då sitta menar du och spelar det någon roll om den är kopplad eller inte?

//Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... det är inte så enkelt som att din kabel är nr8 eller nr12 i DENNA litet godtyckligt valda yamaha 90/2001? (Motorerna till powertrim drar mycket ström och behöver därför kraftigt kablage.)

Hehe, får göra en pudel och ta lärdom. :-)
I samma reservdelsskiss kallas ju hakarna 2&11 för "bracket clamp".
[Tänkte mig felaktigt akterspegeln (transom) som det hakarna hängs på, för stora utbordare hängs väl oftast direkt på akterspegelns överkant.]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min litet godtyckligt valda motormodell ovan (2001 90 TJRZ) har också en alternativ skiss.
Kanske är den mer lik din?
Finns alltså två alternativa "bracketar" för denna motor. Kallas i menyn bracket1 respektive bracket2, ångrar därför som högst ungefär halva min pudel - om det går bra? :-)
@Pentax: Bevisligen säger man alltså litet slarvigt "bracket" även om nåt som tillhör själva motorn - inte bara om akterspegelns eventuella utbyggnader. Haha, strunt samma så länge vi själva fattar vad vi menar och helst kan tydliggöra detta i forumtrådarna.  :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har funderat på dom kablar du hänvisar till i dina eminenta inlägg Thomas 1.

Skulle vara trevligt med en bild från TS

Jag är ju nödd att pudla jag med, angående "bracket", men kommer nog att fortsätta att benämna motorns fäste för byglar och bygelskruvar.

Vad vore detta forum utan Thomas 1

Kalle  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...