Mystah 0 Postad 7 Juli , 2016 Hej, Har köpt båt precis och har följande fråga: Jag hitta en jordkabel på motorstativet och i andra änden är den lös alltså den sitter ingenstans, någon som vet vad den är till eller vart andra änden skall sitta? /Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Juli , 2016 Välkommen till forumet!Vad har du för motor, tror du får beskriva bättre för att få svar. Gärna ett foto. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mystah 0 Postad 7 Juli , 2016 Oj, nu står det i min signatur Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mystah 0 Postad 7 Juli , 2016 Nehe, det försvinner visst! Det är en 90hk Yamaha utombordare på en Cobia 174 Center Console -2001 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mystah 0 Postad 7 Juli , 2016 Behövs det jord mellan motorstativ och motor? Mycket längre är kabeln inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Juli , 2016 Är det en båt från USA? Där över har man för vana att dra kablar mellan alla metalldeiar i hela båten. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mystah 0 Postad 7 Juli , 2016 Stämmer! Ja då kanske det är då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Juli , 2016 (redigerade) Kanske, eller kanske inte?Okej, du har yamaha 90-hästare troligen årsmodell runt 2001.Känner inte riktigt igen detta med "stativ"? Vore nog bra om du preciserar?Tror du menar en kort kabel mellan själva motorn och "bracketen" /upphängnings-gångärnet i min bild nedan?[En sådan kabel kan nog i vissa fall behövas ifall man vill säkerställa "noll ohm" mellan dessa delar? För själva gångjärnet där motorn tiltas är ju fettfylld och dess ohmtal kan därför variera på ett nästan slummässigt sätt. Och det jag i bildtexten kallar stativ kan ju i båtfall vara elektriskt ledande hela vägen ner i sjön, kanske eller kanske inte i en annan sorts metall som tillsammans med motorn bildar en skyddande eller tärande galvanisk cell?]Är likt Pentax/Kalle inne på detta med korrosionsskydd, men tänkte inte alls på detta med amerikaners välkända tradition av att koppla ihop alla undervattens-metalldelar och skydda hela rasket med en enda universal "zinkanod".[i Europa är vi som sagt mer benägna att isolera olika delar av undervatten-skrovets metalldelar och använda flera offeranoder för de olika skyddsobjekten, bägge varianter funkar naturligtvis för jänkarna är ju knappast dumma. Fast vid "bonding" utelämnar kanske även amerikaner utbordares riggar för det dyrbara aluminiumet i riggen ligger alltför nära "offerkatod" och bör kanske skyddas isolerat och "för sig"? Kan man ens utelämna vissa skyddsobjekt i ett bondat system för individuellt isolerad offeranod? Själv tänkte jag bara på detta med metall-båtskrov innan Kalles inlägg, kanske har den tydligen avklippta kabeln nåt med att motorn tidigare suttit på ett elektriskt ledande metallskrov?]Hehe, detta med galvaniskt korrosions-skyddande offeranoder är redan det smått obegripligt. Lägger man därtill det snabba korrosionselände som felkopplade strömkällor (båtbatteri eller landström) kan ge... tja, då blir variablerna alltför många för min arma skalle utan mer info från din sida.Såå... vad menar du alltså med "stativ" och "kort" kabel, försök precisera och ta som sagt gärna en bild. ;-) Redigerad 7 Juli , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mystah 0 Postad 7 Juli , 2016 Hej och tack för infon, då sitter den i bracketen Vart skall den då sitta menar du och spelar det någon roll om den är kopplad eller inte? //Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Juli , 2016 Nu kanske det börjar bli lite språkförbistring, i min värld är en "bracket" en påbyggnad på båtens akter, i plast metall eller en kombo av detta för att montera en utombordare. http://continuouswave.com/whaler/reference/engineBrackets.html Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Juli , 2016 Hmm... det är inte så enkelt som att din kabel är nr8 eller nr12 i DENNA litet godtyckligt valda yamaha 90/2001? (Motorerna till powertrim drar mycket ström och behöver därför kraftigt kablage.)Hehe, får göra en pudel och ta lärdom. :-)I samma reservdelsskiss kallas ju hakarna 2&11 för "bracket clamp".[Tänkte mig felaktigt akterspegeln (transom) som det hakarna hängs på, för stora utbordare hängs väl oftast direkt på akterspegelns överkant.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Juli , 2016 Min litet godtyckligt valda motormodell ovan (2001 90 TJRZ) har också en alternativ skiss.Kanske är den mer lik din?Finns alltså två alternativa "bracketar" för denna motor. Kallas i menyn bracket1 respektive bracket2, ångrar därför som högst ungefär halva min pudel - om det går bra? :-)@Pentax: Bevisligen säger man alltså litet slarvigt "bracket" även om nåt som tillhör själva motorn - inte bara om akterspegelns eventuella utbyggnader. Haha, strunt samma så länge vi själva fattar vad vi menar och helst kan tydliggöra detta i forumtrådarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Juli , 2016 Även jag har funderat på dom kablar du hänvisar till i dina eminenta inlägg Thomas 1. Skulle vara trevligt med en bild från TS Jag är ju nödd att pudla jag med, angående "bracket", men kommer nog att fortsätta att benämna motorns fäste för byglar och bygelskruvar. Vad vore detta forum utan Thomas 1 Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser