Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Parca22

Enväxlade skotvinschar?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har kommit över ett par Lewmar 30ST i fint skick till min Compis 28, som hör och häpna är enväxlade. Nu skall jag bara lista ut vad jag skall använda dem till....

Ett alternativ (förutom fallvinsch och spinnvinsch) är ju att byta mina gamla Barlow 24:or från -76 och använda dem som skotvinschar till genuan. Vad tror forumet om denna idé? Kommer det att bli för tungdraget? Själv har jag inte erfarenhet nog, därav detta inlägg.

Tilläggas bör att jag har svårt att få plats med dem under sprayhooden för fall och att min spb är alldeles för kort, så någon spinnsegling lär det ju inte bli den närmsta tiden ändå...

Med vänlig hälsning,

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter väl tungt, är dina gamla tvåväxlade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, har seglat i två somrar men ännu inte använt lågväxeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att dina är nerväxlade åt ena hållet och i så fall använder du ju den lägre växeln när du drar tillbaka handtaget om du inte vevar varvet runt.

Jag har Lewmar 40 till genuan och Lewmar 25 till spinnaker, alla tvåväxlade. Genua 27 m2 och spinnaker 70. När det blåser 6-7 m/sek behöver jag gå varvet runt på lågväxeln för sista decimetern på skotet, men till spinnakern tror jag inte jag har använt den.

Det kan förstås vara behändigt med ST på genuawinschen men är den oväxlad så kanske du ändå behöver använda båda händerna. Gorilla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det detaljerade svaret trewq! Dett är precis vad jag är ute efter - jämförbara erfarenheter. Min genua är 30 kvm, och jo, jag är en gorilla, och visst har jag behövt ta i lite när jag skotat, men det beror mest på att jag inte förrän för två veckor sedan upptäckte hur växel 1 fungerar - och visst är det "åt andra hållet"... prestigelös är jag, men detta är ändå närapå pinsamt att erkänna ;)

Att jag klarar att skota hem med min styrka är inte hela beslutsunderlaget - anledningen till att jag vill ha ST är i första hand för att barnen skall kunna hjälpa till lite - vilket de ju kanske kan ända till sista varven. Kanske.

Lutar med andra ord åt annan användning än genuaskot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej,

Jag har kommit över ett par Lewmar 30ST i fint skick till min Compis 28, som hör och häpna är enväxlade. Nu skall jag bara lista ut vad jag skall använda dem till....

Ett alternativ (förutom fallvinsch och spinnvinsch) är ju att byta mina gamla Barlow 24:or från -76 och använda dem som skotvinschar till genuan. Vad tror forumet om denna idé? Kommer det att bli för tungdraget? Själv har jag inte erfarenhet nog, därav detta inlägg.

Tilläggas bör att jag har svårt att få plats med dem under sprayhooden för fall och att min spb är alldeles för kort, så någon spinnsegling lär det ju inte bli den närmsta tiden ändå...

Med vänlig hälsning,

Per

Jag bytte mina Barlow 24or till Andersen 34ST även detta på en Compis 28. Just att gå till självskotande var ett jätte lyft. Lite starkare winch var inte fel heller. (Nu orkar även dom lite mindre starka i besättningen att veva :-) )

Om dina Lewmar har en växel gör att du får veva mycket för att få hem seglet efter du har dragit in det du kan för hand. Kan bli jobbigt tror jag.

Vart ligger du men din Compis 28?

Edit-

Lewmar 30St är "starkare" än Barlow 24 Jag räknade på minna winchar och kom fram till att Andersen 28or var "lika starka" men hittade 34or för samma peng just när jag handlade. Jag kan ha räknat fel men jag upplever dom nya som starkare även när jag bara drar med en arm.

Nya winchar anger i regel kraftväxlingen i numret. 

Redigerad av LuminaL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej "Compis" ;)

Min Compis ligger i södra delen av Vänern!

Att behöva veva mycket/många varv är jag inte rädd för - att inte orka veva med en enväxlad vinsch däremot - det är farhågan.

Tyvärr är ju sittbrunnssargen lite för smal för att placera ST:na bakom befintliga vinschar, annars hade de ju blivit utmärkta komplement. Utrymmet under sprayhooden är ju också begränsat med tanke på höjden...

Edit ----

NYA är de dessvärre inte, vad jag kunnat googla fram tillverkades de mellan 1979-1982 :0

Redigerad av Parca22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej "Compis" ;)

Min Compis ligger i södra delen av Vänern!

Att behöva veva mycket/många varv är jag inte rädd för - att inte orka veva med en enväxlad vinsch däremot - det är farhågan.

Tyvärr är ju sittbrunnssargen lite för smal för att placera ST:na bakom befintliga vinschar, annars hade de ju blivit utmärkta komplement. Utrymmet under sprayhooden är ju också begränsat med tanke på höjden...

Edit ----

NYA är de dessvärre inte, vad jag kunnat googla fram tillverkades de mellan 1979-1982 :0

Att den bara har en växel betyder att den ligger på den "starka / långsamma" växeln hela tiden. istället för som på dom två växlade ha en "svag / snabb" växel som hämtar hem skotet snabbt och åt andra hållet en "stark / långsam" som tar hem snabbt. Vad händer när du vevar åt andra hållet? klickar det bara?

Jag vill montera 10 eller 12 winchar bakom mina på sargen att använda till Spinnakern. Så att jag inte behöver ta in förseglet innan jag hissar Spinnakern.

Jag har i regel inte sprayhooden uppe när jag seglar och det går snabbt att ta upp / ner den vid behov. Har inget från masten nerdraget än. Mycket springande upp och ner till masten! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej, jag har tre Lewmar 16ST att sälja. En helt ny i aluminium och två nästan nya i krom.

PM:a om intresse finns.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...