Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
GenRLee

Synpunkter på mitt el-schema

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej kära forum,

 

Efter några år som båtägare och flitigt läsande på forumet skulle jag i mitt först inlägg vilja be er om hjälp.

 

Som vanligt i båtägandet så måste man gå igenom skärselden innan man förhoppningsvis kan få njuta av båtlivet.

Den nyinförskaffade båten har bjudit på en hel del "trevliga" överraskningar i form av kostsamma och tidskrävande åtgärder och då har vi ännu inte sjösatt. Inget ovanligt utan det hör båtlivet till har jag nu efter ett antal år som båtägare fått lära mig.

 

Det som dock ännu står i vägen för att få sjösätta och påbörja semestern är att dra om elen och få in nya batterier.

Jag har plöjt igenom forumet och nu äntligen fått till ett el-schema som jag hoppas skall fungera.

 

Som glad amatör vore jag enormt tacksam om synpunkter och tips på bifogad bild av hur jag tänker mig kopplingen!

 

post-109304-0-24939200-1467761451_thumb.jpg

 

Stort tack på förhand och trevlig båtsommar på er alla!

 

M.v.h.

GenRLee

Redigerad av GenRLee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några synpunkter: Vet inte vad du har för förbrukare, men 150 A verkar väldigt mycket som säkring av förbrukarbanken.

Två laddare. Men om Biltemas skiljerelä är dubbelavkännande så kommer alla batterier kopplas samman oavsett vilken laddare som körs.

Jag skulle fundera över en metod att starta motorn från förbrukningsbanken om startbatteriet blir urladdat.

Bifogar ett alternativt elschema som input till tankeprocessen. Det bygger på ett skiljerelä utan spänningsavkänning, typ Skyllermarks.

simplified wiring diagram speljakt Oct. 2014 .pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack speljakt!

 

Biltemas skiljerelä har nedan specifikation:

"Kontinuerlig belastning: max. 125 A. Periodisk belastning: 140 A. Inkopplingsspänning: 13,3 V. Urkopplingsspänning: 12,8 V. Känslighet: singel Spänningssystem: 12 V DC Mått: 68 x 68 x 55 mm."

 

Som jag tolkar det innebär det att den inte känner av laddning från förbrukarbanken vilket gör att det fungerar med två laddare. En för startbatteri och en för förbrukarbanken.

 

Gällande säkring på förbrukare är det kanske för mkt som du säger. Har en liten waecokyl, lanternor, innerbelysning, navigation, mobilladdning, signalhorn, vindrutetorkare, logg och en wallas värmare. Vad rekommenderar du för storlek på den säkringen?

 

När det gäller hopkoppling av bankerna läste jag här på forumet att en del inte rekommenderade det utan föredrog startkablar vid ev. urdraget startbatteri. Men det kanske är fel. Samma sak har jag läst om avskiljare på startbatteriet att det är inte att föredra. Någon som har åsikter på det?

 

Sedan fundrar jag om det är värt 2000:- att köpa kopplingplintar för hela elsystemet och bara ha snabbkopplingar på polerna. Tänkte då isåfall på 4st http://www.seasea.se/kopplingsplint-3x50-8x16mm-sv. Skulle sådanna fungera eller måste skiljerelä och laddning helst sitta på polerna?

 

Otroligt tacksam för all input, i helgen måste det bli klart:)

 

M.v.h.

GenRLee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack speljakt!

 

Biltemas skiljerelä har nedan specifikation:

"Kontinuerlig belastning: max. 125 A. Periodisk belastning: 140 A. Inkopplingsspänning: 13,3 V. Urkopplingsspänning: 12,8 V. Känslighet: singel Spänningssystem: 12 V DC Mått: 68 x 68 x 55 mm."

 

Som jag tolkar det innebär det att den inte känner av laddning från förbrukarbanken vilket gör att det fungerar med två laddare. En för startbatteri och en för förbrukarbanken.

 

Gällande säkring på förbrukare är det kanske för mkt som du säger. Har en liten waecokyl, lanternor, innerbelysning, navigation, mobilladdning, signalhorn, vindrutetorkare, logg och en wallas värmare. Vad rekommenderar du för storlek på den säkringen?

 

När det gäller hopkoppling av bankerna läste jag här på forumet att en del inte rekommenderade det utan föredrog startkablar vid ev. urdraget startbatteri. Men det kanske är fel. Samma sak har jag läst om avskiljare på startbatteriet att det är inte att föredra. Någon som har åsikter på det?

 

Sedan fundrar jag om det är värt 2000:- att köpa kopplingplintar för hela elsystemet och bara ha snabbkopplingar på polerna. Tänkte då isåfall på 4st http://www.seasea.se/kopplingsplint-3x50-8x16mm-sv. Skulle sådanna fungera eller måste skiljerelä och laddning helst sitta på polerna?

 

Otroligt tacksam för all input, i helgen måste det bli klart:)

 

M.v.h.

GenRLee

 

Jag har haft BTs skiljerelä sedan dom började sälja det, från början mest för att prova ett alternativ som inte kostade något i förhållande till kopparförsäljarens hutlösa priser.

 

Jag har bara goda erfarenheter av reläet det sitter där och gör sitt jobb, man behöver helt enkelt inte tänka på det.

 

Ja det är väl jag plus några till som är mest motståndare till brytare som man kan koppla ihop batterierna, då det i 99% av fallen är husbatteriet som har minst ström, och med bra skiljerelä hoppar maskinen igång.

Till den sista 1% duger, nej föredrar jag en startkabel.

 

Med en brytare kommer den förr eller senare att stå i fel läge, skulle man då köra slut på strömmen hjälper varken startkabel eller brytare för att koppla ihop batterierna.

 

Det är knappast nödvändigt med en batteriladdare till startbatteriet, om din maskin startar någorlunda lätt, och BTs relä ser till att startbatteriet blir fulladdat först innan det laddar husbatterierna, och det tar inte lång stund innan det växlar över.

 

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljerelät: Om det alltså känner av spänning enbart på startbatteriet, så kommer relät att dra när detta batteri laddas. Därmed kopplas förbrukarbatterierna in. Är dessa då rejält urladdade finns stor risk för spänningsfall med påföljande pendling av/på. Är förbrukarbatterierna någorlunda väl laddade händer inget annat än att den lilla 4 A-laddaren laddar samtliga batterier - kan man leva med.

Säkringen: Jag tycker det låter som att 40 A räcker gott och väl.

Brytare för nödstart/startkablar: Smaken är olika, själv föredrar jag att det är kopplat och klart. Nyckeln kan tas ur nödbrytaren om man är orolig för att den ska hamna i fel läge av misstag.

Kopplingsplintar: Det finns polskor med extra anslutningsbultar, exvis dessa:

http://www.sutars.com/skyllermarks-produkter/polplintar/

Kan vara ett alternativ till de länkade plintarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljerelät: Om det alltså känner av spänning enbart på startbatteriet, så kommer relät att dra när detta batteri laddas. Därmed kopplas förbrukarbatterierna in. Är dessa då rejält urladdade finns stor risk för spänningsfall med påföljande pendling av/på. Är förbrukarbatterierna någorlunda väl laddade händer inget annat än att den lilla 4 A-laddaren laddar samtliga batterier - kan man leva med.

Säkringen: Jag tycker det låter som att 40 A räcker gott och väl.

Brytare för nödstart/startkablar: Smaken är olika, själv föredrar jag att det är kopplat och klart. Nyckeln kan tas ur nödbrytaren om man är orolig för att den ska hamna i fel läge av misstag.

Kopplingsplintar: Det finns polskor med extra anslutningsbultar, exvis dessa:

http://www.sutars.com/skyllermarks-produkter/polplintar/

Kan vara ett alternativ till de länkade plintarna.

Tack både pentax och speljakt för er input!

 

Det får nog bli polskor som du länkade till och så hittar jag en lämplig 40 A säkring som huvudsäkring för förbrukarna.

 

Vad anser ni om kabelstorlek mellan skiljerelät och batterierna. Räcker 2,5 mm² eller måste man upp på grövre dimensioner? Samma sak med kabel fram till förbrukarna, duger 2,5 mm² även där?

Rent allmänt vad är lagom dimensioner på en liknande installation som jag skall göra?

 

Kan nämna att jag har en defa startspärr på motorn vilket drar lite grand men inte borde det kunna dra ur startbatteriet på någon veckas stillaliggande!?

 

Nu gäller det själv att dra ur de sista energin och få detta klart innan man kan ladda batterierna i skärgården!

 

M.v.h.

GenRLee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jag har ingen solcellsregulator då jag har cteks d250s+smartpass, men vad jag vet så ska batteriet kopplas in i solcellsregulatorn och sen ska förbrukarna anslutas till solcellsregulatorn. Detta för att dessa har ett skydd mot för mycket urladdning. Dina förbrukare(elpanelen) borde således vara kopplat till solcellsregulatorn utifrån vad jag vet och inte direkt till förbrukningsbatteriet. Dubbelkolla solcellsregulatorns anvisningar. 

 

2. Eftersom du kommer ha 75 W solceller kan jag inte tänka mig att du behöver en separat laddare till startbatteriet. När du väl startar motorn kommer generatorn börja trycka in en hel del i startbatteriet och ofta kommer dina solceller fylla förbrukningsbanken varvid du då kommer få in kräm i startbatteriet när det är fullt. Eller har jag fel på den punkten och ett "vanligt" skiljerelä inte fungerar åt det hållet? jag har sådant funktion med mina prylar iaf.

3. Du behöver ingen plusplint på startsidan utan du kan montera en batterifrånskiljare. Sen kan du koppla ihop startbatteri, generator och startmotor på rätt sidor om den batterifrånskiljaren istället. Förslagsvis batteri ensamt på ena sidan. Frånskiljaren agerar som plusplint. Generatorns minus brukar väl likväl vara jordad mot startmotorn och sen den vidare från motor till startbatteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog ha minst 16mm2 mellan start->relä->förbrukningsbatterier, mer om det är lite avstånd mellan dom. Med dubbla 100Ah AGM kommer du upp i ganska höga laddströmmar om du har en vettig generator.

Jag kan inte se någon anledning alls att ha två 220V-laddare. En rejäl, ex CTEK 300, på startbatteriet kommer funka fint för att ladda förbrukarna via det spänningsstyrda relät.

Som huvudsäkring till förbrukningen skulle jag rekommendera en automatsäkring, finns t.ex. hos Biltema.

Se till att du köper en solcellsregulator som går att justera laddprofil efter batteri, speciellt viktigt om du ska ha AGM som i bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt regleran ska det sitta en huvudbrytare både på hus och startbatteri. Jag föredrar att sätta brytaren närmast batteriet, då blir det mindre gnistor när man ska byta huvudsäkring. Jag föredrar också startkabel för nödstart.

Har man en lastutgång på solcellsregulatorn tycker jag man ska använda den, skulle spänningen bli för låg så kopplas alla förbrukare bort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enligt regleran ska det sitta en huvudbrytare både på hus och startbatteri. Jag föredrar att sätta brytaren närmast batteriet, då blir det mindre gnistor när man ska byta huvudsäkring. Jag föredrar också startkabel för nödstart.

Har man en lastutgång på solcellsregulatorn tycker jag man ska använda den, skulle spänningen bli för låg så kopplas alla förbrukare bort.

Hej igen,

 

Strålande med all input och stort tack till er alla!

Ikväll blir det en sväng till kopparhandlarn för att komplettera upp det sista.

  • Blir polskor med extra kopplingsmöjligheter.
  • Kommer köra minst 16mm kabel mellan batterierna och 2,5mm till förbrukarna.
  • Ordnar med en avskiljare till startbatteriet också eftersom det finns regel på sådan.
  • Kör med automatsäkring på c:a 40 A fram till förbrukarna. Har hittat en smidig på Biltema men den är på 70 A vilket kanske inte blir bra. Vad anser ni, kan jag köra på den? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Automatsakring-2000032925/
  • Monterar nog dubbla laddare trots allt då jag redan har dem och för att enkelt kunna köra underhållsladdning över vintern, som jag förstod det kan det iaf inte skada batterierna.

Gällande regulatorn har jag redan köpt en sådan och det är denna:

http://fritidsfynd.se/elektronik/solceller/laddningsregulatorer/mppt-laddningsregulator-tracer-a-1220a-1224v-20a.html

 

Den klarar AMG-batterier och har lastutgång. Problemet är att den bara är på 20 A vilket jag antar blir för klent fram till förbrukarna så då måste det bli via förbrukarna direkt eller tänker jag fel?

 

Hade tänkt att märka upp hela systemet och numrera kablarna för att enkelt kunna följa vad som är vad i systemet.

 

Ska ta lite kort när jag är klar och lägga upp här så alla kan se resultatet.

 

Med hopp om en lyckad kabeldragning och snar båtsemester!

 

M.v.h.

GenRLee

Redigerad av GenRLee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag inte förstår är varför du har en förbrukarsäkring ?? Du har ju en säkringspanel där du tar ut spänning till förbrukarna vilka då är skyddade av dessa säkringar. Blir ju lite kaka på kaka. Det enda din 40 eller 70 A säkring skyddar är om du skulle få kortis i kabeln fram till säkringspanelen.

 

Sedan så går det att fixa så man bara har en huvudströmbrytare till startkretsen och låter denna styra ett kraftigt relä som då agerar huvudbrytare för förbrukarbanken.

 

Så har jag fixat i min båt och flera andra som jag hjälpt med elsystemet, fungerar klockrent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den automatsäkringen är inget vidare, håller inte i längden. Bladsäkring är bättre. Och en huvudsäkring är aldrig fel, skyddar kabeln.

Regulatorn är bra, tror jag, jag har en annan från samma tillverkare. 20A räcker gott, det enda jag har som kan ta mer är inverten men den är kopplad direkt till huvudbrytaren med en egen bladsäkring. Jag köpte en ren sinas-inverter med fjärrstart och fjärrstarten matas från förbrukarsystemet dvs stänger regulatorn av så stannar även invertern.

 

Sen har jag alltid delat upp mitt system i "Domestic" rep "Navigation". Nav-delen matas också direkt från huvudbrytaren men via en bra automatsäkring (Airpax). Vid nav.panelen sitter en brytare/omkopplare där man kan välja att ta ström från husbatterierna, startbatteriet eller ankarspelsbatteriet. I hamn slår jag av hela navigationsdelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att biltemarelät skulle växla mellan av och på när förbrukningsbatteriet är kraftigt urladdat är ren fantasi. Det kopplar inte ur förrän spänningen sjunkit under 12.8V, dessutom med fördröjning, och om generatorn inte klarar att hålla spänningen över det även med ett kraftigt urladdat batteri så är det fel på generatorn. Jag har aldrig varit med om att det blivit under 13V med motorn igång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Stort tack för er hjälp. Det blev inte mkt till bilder att visa men väl en lyckad dragning av elen.

 

Vi har nu varit ute över en vecka med båten och allt har fungerat perfekt. Kan ligga utan problem i 4 dygn med normalanvändning av elen och kylskåp ständigt inkopplat.

 

Det enda som strulade var kompassens belysning som var dragen med den klassiska tunna skitkabeln som alltid sitter på sådana. Den klarade inte att sitta med resten av instrumenten utan kabeln blev varm och kortsluten sig själv och löste ut automatsäkringen. Kopplade bort skiten helt enkelt och skall se om det går att byta kabel på den.

 

Mvh

GenRLee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...