Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
flipper77

Penta AQ171 får för lite bränsle

Rekommendera Poster

Hej, i brist på möjligheterna att få tag i en mekaniker sätter jag mitt hopp till er.

Jag har en Penta AQ171C som inte får tillräckligt med bränsle när jag gasar på fullt. Den accelererar fint och hinner upp och plana men sen tar soppan slut och motorn tvärdör. Jag ser på flödesmätaren att den suger för lite ca 0,7-0,8 vid full gas under acceleration.

Den går fint vid låg hastighet och även om jag varvar upp den i friläge. Har kollat om det var skit i utloppet från tanken eller i bränslefiltret men inga problem där.

Några tips på var felet kan sitta? Bränslepumpen? Förgasaren? Luftläckage?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den tydligen får bränsle när du accelererar, och sedan dör, kan man tänka sig att det är flottörnivån som sjunker vid högre belastning. Jag har varit med om att det suttit en liten partikel i nålventilen, som gör att nivån sjunker vid belastning. Det kan också vara ett litet luftläckage mellan tanken och bränslepumpen. Om du har en avstängningskran vid tanken, kan du lossa slangen vid pumpen och blåsa i ledningen. Då kan man se om det är något läckage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog hålla ett poäng på bränslepumpen. Ska man kolla det ordentligt så behövs en bränsletrycksmätare.

Men går ju att göra lite enklare och billigare om man nu inte har en manometer.

Montera dit ett slangfilter (transparant så man ser soppan, brukar finnas hos biltillbehörsfirmorna eller på macken) mellan pump och förgasare. Säkra ordentligt då det är på trycksidan.

Sedan ber du någon köra båten eller kolla filtret. tar soppan slut i filtret så är det pumpen, finns soppa i filtret så har du felet i förgasarna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om pumpen slutar pumpa stannar väl soppan kvar i filtret. Om den däremot pumpar luft försvinner den. Nu är det så att ledningen mellan pumpen och förgasarna består av ett stålrör. Om man ska montera ett filter där, måste man såga sönder röret. Jag skulle nog försöka få tag i en hålskruv till förgasarens banjonippel, borra hål i sexkanten, och montera en slangnippel till en manometer. Manometer kan man köpa på Biltema. Den kan man också mäta undertryck med. Bra till felsökning av andra fel i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips, Ska testa imorgon. Håller tummarna för luftläcka, känns enklast att både testa och laga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...