Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
crabfish78

Jag vill lägga till ett förbrukningsbatteri, och batteriladdare. Tips?

Rekommendera Poster

Hey,

 

Jag har en 6,4 meters motorbåt med inombordsmotor och endast ett batteri. Jag vill installera ytterligare ett, som fungerar som förbrukningsbatteri, medan det nuvarande får agera startbatteri. Hur detta kopplas ihop med relä och annat, har jag sämre koll på.

 

Jag söker lite tips och råd, och hjälp med vilka prylar som behöver köpas in. Eventuellt tipset att inte göra detta själv, utan anlita båtelektriker. Om så, gärna tips på bra elektriker i Stockholm.

 

Jag tänker mig en batteriladdare, se bild nedan för exempel, som är fast installerad med kabelskor. 

 

 

E1wUVAU.jpg

 

Så här ser det ut i båten idag.

 

 

wZnqLB6.jpg

 

SgoYG2t.jpg

 

r2LFrgx.jpg

 

Tips och råd uppskattas varmt.

 

/ Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja egentligen behöver du då en huvudbrytare till, till det andra framtida batteriet.

Sedan behöver du en batteriseparator, en mojäng man köper på Biltema som kopplar ihop båda batterierna vid laddning och separerar dem när generatorn stannat. Det finns en och annan färsk tråd på forumet som berör detta.

När du fixat detta så kopplar du över de kablar som inte går till startmotorn till det nya batteriet och dess huvudbrytare. Du har kanske redan en panel vid förarplatsen med strömbrytare till pupmar och lanternor etc och det är kabeln som försörjer denna som skall till det nya batteriets huvudbrytare.

Sedan kan du ju kosta på dig två batteriladdare, en till varje batteri. Solcellspanel rekomenderar jag också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här får du vad du behöver. installationsinfo finns med. http://www.seasea.se/add-a-battery-65a

 

Utan att köpa kan du söka upp denna produkt på Bluesea.com och titta på kopplingsschema. Det finns här https://www.bluesea.com/products/7649/Mini_Add-A-Battery_Kit_-_65A

 

Enkelt förklarat så flyttar du sedan du all förbrukning till förbrukningbatteriet och lämnar motor och instrumentering på startbatteriet. Även det finns info om på bluesea länken ovan. T ex här http://assets.bluesea.com/files/resources/instructions/980014350.pdf

 

 

/Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan kan du ju kosta på dig två batteriladdare, en till varje batteri. Solcellspanel rekomenderar jag också.

 

Separat batteriladdare till starbatteriet är helt onödigt.

 

1. Ett på våren fulladdat och ok  starbatter i ca 75 Ah klara att starta en normal fritidbåtsmotor en hel sommar utan att laddas.

2. Om din generator på motorn laddar så blir ju det som startmotorn drar plus övrig förbrukning i motorkretsen snart laddat till starbatteriet.

 

En ordentlig laddare räcker mer än väl.

 

Skall du ha solcellspaneler skall dessa kopplas till förbrukningbatteriet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här får du vad du behöver. installationsinfo finns med. http://www.seasea.se/add-a-battery-65a

 

Utan att köpa kan du söka upp denna produkt på Bluesea.com och titta på kopplingsschema. Det finns här https://www.bluesea.com/products/7649/Mini_Add-A-Battery_Kit_-_65A

 

Enkelt förklarat så flyttar du sedan du all förbrukning till förbrukningbatteriet och lämnar motor och instrumentering på startbatteriet. Även det finns info om på bluesea länken ovan. T ex här http://assets.bluesea.com/files/resources/instructions/980014350.pdf

 

 

/Peo

 

Jag har i min Nimbus 3000 totalt 4 batterier. Kommer inte precis ihåg är det 1 start + 3 förbruks el. 2 + 2, troligen förstnämnda... Jag har varsin huvudströmbrytare för batteribankerna. Undrar om jag kunde plocka bort dessa två orginal brytare och ersätta dem med en http://www.seasea.se/add-a-battery-65a ? Får jag då generatorn att ladda upp alla 3(2) förbruksbatterier el. funkar det bara för 1 start + 1 förbruks?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Här får du vad du behöver. installationsinfo finns med. http://www.seasea.se/add-a-battery-65a

 

Utan att köpa kan du söka upp denna produkt på Bluesea.com och titta på kopplingsschema. Det finns här https://www.bluesea.com/products/7649/Mini_Add-A-Battery_Kit_-_65A

 

Enkelt förklarat så flyttar du sedan du all förbrukning till förbrukningbatteriet och lämnar motor och instrumentering på startbatteriet. Även det finns info om på bluesea länken ovan. T ex här http://assets.bluesea.com/files/resources/instructions/980014350.pdf

 

 

/Peo

 

Jag har i min Nimbus 3000 totalt 4 batterier. Kommer inte precis ihåg är det 1 start + 3 förbruks el. 2 + 2, troligen förstnämnda... Jag har varsin huvudströmbrytare för batteribankerna. Undrar om jag kunde plocka bort dessa två orginal brytare och ersätta dem med en http://www.seasea.se/add-a-battery-65a ? Får jag då generatorn att ladda upp alla 3(2) förbruksbatterier el. funkar det bara för 1 start + 1 förbruks?

 

 

Har du ordentliga ordentliga huvudbrytare ska du väl inte byta dom till en sådan s...brytare!

Din generator laddar utan tvekan alla dina batterier som det är idag!

 

Känner du något behov att koppla ihop batterierna så använd en startkabel.

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på dock. Dina batterier ska ha samma Ah, annars laddar bara generator upp till det batteriet med lägst Ah. 

Om man inte är bekant med hur det ska kopplas osv, skulle jag varmt rekommendera att kontakta en firma för inkoppling. Det kan stå dig väldigt dyrt om det blir fel...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på dock. Dina batterier ska ha samma Ah, annars laddar bara generator upp till det batteriet med lägst Ah.

Nej bara nej. Fel fel fel. Batterierna kommer individuellt laddas tills de är fulla oavsett om du blandar ett 10Ah med ett 1000Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på dock. Dina batterier ska ha samma Ah, annars laddar bara generator upp till det batteriet med lägst Ah. 

Om man inte är bekant med hur det ska kopplas osv, skulle jag varmt rekommendera att kontakta en firma för inkoppling. Det kan stå dig väldigt dyrt om det blir fel...

 

Är ingen expert på el, men detta tvivlar jag på. Varför skulle det göra så att det bara laddar det med minsta Ah?

 

Det håller jag med om att bäst är det att låta någon som behärskar göra installationerna. Nu talar vi visserligen om små tillägg till orginalmonteringar så då tycker jag att man mycket väl kan fråga efter hjälp här på forumet. Det är väl därför(delvis) man har sådana forum eller...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips! Köp en ctek d250 dual. Till den kopplar du dina batterier. Då får du skiljerelä, solcellsregulator och allt i en mojäng...

Kolla på cteks hemsida på denna produkt. Där har du kopplinschema och allt. Kör själv med en sådan och det funkar klockrent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips! Köp en ctek d250 dual. Till den kopplar du dina batterier. Då får du skiljerelä, solcellsregulator och allt i en mojäng...

Kolla på cteks hemsida på denna produkt. Där har du kopplinschema och allt. Kör själv med en sådan och det funkar klockrent.

 

Och endast 20A i laddning. Dyrt och onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Precis som Turboforever har jag erfarenhet genom ägande av 250 dualen.

När jag bytte motor från MD17 till ny motor som gav större generator (35A till 140 A) så skaffade jag smartpassen som kombinerat ger en kapacitet på 100A.

Deta var dock meningslöst med min ynka 200Ah AGM bank, jag har bara efter att ha förbrukat 50Ah som mest sett mer än 30 apmpére för en kort stund.

Har man större bank så klarar generatorn bulka på den ladfasen ska inte våldas i med högre spänning.

Har man stor batteribank så gör smartpassen nytta.

CTEK kan laddkontroll så det är en batterisäker produkt.

Sen får man en prydlig installation.

Över till väckelsepredikanterna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan aldrig få 80+20A laddning, strömmen går antingen via Smartpass ELLER via Dual 250.

De första timmarna går all laddning via Smartpass  dvs exakt samma laddning som man får utan dessa extra grejer. Så vad är vitsen? Ett skiljerelä för 229 kr gör samma nytta!

Visserligen får man en solcellsregulator men eftersom den kan ställas in för tex AGM-batterier så kommer man att ladda sönder dem, om man nu ha AGM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Kombinationen är specad till 100A.

Det är inte frågan om timmar innan laddnströmmen understiger 20A , det är toppladdningen som kräver laddkontroll.

Så kombon ger när riktigt stora bankar används.

Solpanelshantering, toppladdning med en ladkurva som på en bra battreriladdare och urladdningsskydd.

Allt i ett prydligt paket .

Laddspänningen matchar mina AGM, men om det passar gel har jag inte fördjupat mig i eftersom jag inte har sådana, men specat är att dessa passar.

 

Det fins inga dipswitchar att leka med, men sånt är Ebay kina

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man få ut 100A men inte till samma batteribank, då är max 80A. Det är vad Ctek själva säger, ring och kolla eller kolla med tångampermetern om det kommer någon ström ur D250 när Smartpass laddar.

"Riktat stora bankar"? max 300Ah säger Ctek. Det är inte så stort. Toppladdning av batterier är ca 10% av kapaciteten. Om man ska trycka in 50Ah i en 200Ah bank så tar det runt 1,5-2 tim innan strömmen sjunker under 20A. 
"Laddspänningen matchar mina AGM", vilka spänningar är det? Ctek uppger inte detta. Våta, AGM och GEL kan inte laddas med samma spänning. Någon enstaka gång kanske med en laddare men felaktiga spänningar förstör AGM och GEL på sikt.
En separat, bra, solcellsregulator kan man ställa in batterityp, max laddspänning mm på en meny, (DIP-switchar var länge sen). Extremt viktigt eftersom solen laddar dag efter dag.
 
​Det erkänna effektivaste och skonsammaste sättet att ladda blybatterier är att optimera laddningen i början när batterierna kan ta emot mycket ström. Toppladdning av de sista 10% är inte effektivt, i det flesta stationär batterisystem toppladder man inte alls för att maximera livslängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

 

 

​"Det erkänna effektivaste och skonsammaste sättet att ladda blybatterier är att optimera laddningen i början när batterierna kan ta emot mycket ström"

 

Det klarar generatorn.

Det är toppladdningen som kräver att laddningen jobbar med spänning och ström.

Med en ittererande av laddströms spänningskännande kurvmötesmetodik, klarar laddkretsen inte det så är man 5-10% kort på bankens absoluta kapacitet.

 

Jag är nöjd med hur systemet jobbar, jag har antagligen en bra balans mellan laddning och förbrukare, när jag efter att ha leagat i stugan tio dar har dragit ur ca 50Ah, sen har jag efter 1,5 h har laddströmmen är nere på ~5A.

Jag är glad att även du är nöjd med ditt laddsystem.

 

Jag har en Victronmätare som ska kunna logga, jag tror det ska gå att få historik från denna, men det behövs en logger. Jag hoppas att Bluetoot enheten kan ge detta, jag har i varje fall beställt denna.

Hoppas det medger presentstion av data.

Det vore kul att visa en förbruknings/laddningsgraf här.

Det finns ju många fabricerade grafer på nätet, men få från verkligheten.

 

Ha en bra seglingssommar, nu fortsätter jag mina sista 1,5 veckor.

Sen återvänder jag till Mordor.

 

 

Gör den inte det så tror jag att jobbet har mångkanaliga loggers, jag har en seglande idrifttagare som borde kunna mäta laddhistoriken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första delen av laddningen, bulkladdningen är den viktigaste eftersom det är den som ger 80-90% av hela laddningen. Under denna fas kan vanliga blybatterier laddas med ca 25% av batteriets kapacitet. AGM kan klara 40%.

Detta klarar inte generatorn själv, spänningen måste upp till den maximala spänningen batteriet tål, ofta 14,4V för vanliga och 14,1 för AGM/GEL. Det kan man göra genom att sätta dioder i "sense"-ledningen om man övervakar noga. Ett annat sätt är en extern regulator på generatorn eller en burk som lurar generatorn. Men det bästa sättet är en DC/DC omvandlare som höjer spänningen.

För att det ska vara säkert måste batterierna temperatur övervakas och gärna än generatorns temperatur så den går varm.

Resterande laddning, acceptansladdningen sker med en konstant spänning (14,4V eller 14,1V för AGM/GEL). Denna fas ger alltså de sista 10-20% va kapaciteten. I stora batterianläggningar struntar man oftast i denna fas eftersom den är den farligaste, här kan batterierna gasa.

 

Ex, en batteribank med 300Ah, vi har tagit ut 40% dvs 120Ah. Men eftersom det blir förluster måste vi återföra ca 140Ah.  Generatorn på 55A lämnar oftast lite mindre men 45A kan vi klämma ur den. Då skulle ta 3 tim men vi kan bara ladda till ca 85% av kapaciteten dvs 255Ah. Det vi i verkligheten kan trycka i är 255-180=75Ah + 15% i förluster vilket då tar ca 2 tim. Resterande 45Ah kan vi trycka i med tex en D250 men den lämnar max 20A så det tar ytterligare 2,5 tim. Summa 4,5 tim motorgång, hur många har det?

För att kompensera för utebliven toppladdning kan vi öka batteribanken med tex 60Ah och på så vis dra ur banken mindre vilket ger längre livslängd på batterierna, dessutom kan vi ladda hårdare om generatorn klara det.

 

Sen har vi det där med spänningarna. AGM ska oftast laddas med max 14,1V och underhållas med 13,7V. Men det kan variera, man måste kolla vad batterierna ska ha. Vill man att batteriren ska hålla måste man vara noggrann med spänningen, all seriös laddningsutrustning måste ha en möjlighet att justera spänningarna.

 

Jag har en Sterling AB12130 som kommer att monteras under hösten, jag ska mäta och återkomma med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Vad säger du, klarar inte generatorn bulkladdning?

 

Generatorn är allt min husbil har att förlita sig på.

AGM batterierna där är 10 år.

 

Mina AGM föreskriver 14.4V laddspänning vid 25 grader celcius.

 

Om man tar ut 120 Ah medan man ligger still mot mina 60 Ah på 10 dagar (en gång per år) så bör man överväga sommarstuga.

 

Oavsett laddmetodik så måste bulkladdningen passeras, det gäller även system som bara höjer spänningen från generstorn utan riktig laddkontroll.

Sen vill man ju ha i de sista 10 procenten som gör batteribanken "större" i motsvarande grad.

 

Så först trycker ladsystemet en ström som batterierna kan ta emot, sedan höjs laddspänningen så batterierna blir toppladdade.

 

Jag hoppas även du blir nöjd med ditt laddsystem, och att inte batterierna tar skada av din kontraption :-)

 

Men är det inte bara att koppla Sterlingen mellan förbrukarbank och startbatteri?

Det tar en kvart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många båtgeneratorer ger inte 14,4V, tex VP 2000-serie har generatorer som ger 14,0V. Men det största problemet är den enkla laddningsregulatorn som finns i generatorn, den håller inte uppe spänningen i början när man tar ut ström. Ofta får man inte mer än kanske 10A efter några minuter. Men det fungerar bra om man bara ska ladda några Ah som gått åt vid start.

Så den viktiga bulkladdningen klara generatorn av ganska dåligt.

 

Under sommaren klarar jag mig utmärkt pga solpaneler men när man kommer in i september ger solpanelerna för mycket. Seglar man går det åt en del ström till plotter, autopilot mm. 

 

Att koppla in Sterling går snabbt men i mitt fall ska jag först flytta över AGM-batterierna, dra om kablar plus en del annat, därför är det projektet inte prioriterat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Förgående tog jag ur 26Ah

Jag hade bara 10-20 minuter för en sänkning från 32 till 6,5A i laddström.

 

Bulkladdning är inte en svår laddfas, ström är viktigare än våldshöjd spänning, det är när batterierna börjar bli fulla och den inre resistansen ökar som laddspänningen måste höjas för att batterierna ska bli toppladdade.

6,5 A till 1 A tog lång tid

1,5h motortid efter 12h naturhamn ger fulladdade batterier med Cteks arrangemang.

Kylskåpet är min stora förbrukare, jag har en Isotherm TB 32 som tillverkaren säger dra 0,3A i genomsnit, verkligheten är att den drar 1,2A i medel över ett dygn.

Låter man den ligga på "max" så dra den fyra A trots att tempersturen är nere på 3 grader celcius.

 

På det hela taget är jag nöjd med installationen av el, kylskåpet har en ljugspec, men den kyler maten, till något som är en relativ snål förbrukning.

Jag tänker inte baktala engelska eller amerikanska kontraptioner, jag kan bara säga att jag är nöjd med och rekommenderar originalet bland DC/DC laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

26Ah uttagen ström och 1,5 tim motorgång det klara de flesta utan dyr och onödig extrautrustning.

En riktig DC/DC omvandlare eller intelligent regulator på generatorn hade fixat det på halva tiden med med en normal generator. Hade det handlat om att ladda i 100Ah hade skillnaden blivit betydligt större.

Bultladdningen är inte en svår fas, det är bara det att generatorn inte förmår ge tillräcklig spänning och då utnyttjar man inte generatorns kapacitet till följd av att laddningen tar väldigt lång tid. Spänningen måste upp till den nivån batteritillverkarna anger, ofta 14,4V. Det kan man inte kalla "våldshöjd spänning". Det är bara det att den spänningen kan inte en belastad generator ge.

Acceptansladdning handlar om att få i de sista 10-20% av batteriets kapacitet, dvs en betydligt mindre del. Under denna fas sjunker strömmen. Det tar betydligt längre tid att ladda de sista 10-20% än de första därför är bultladdningen så viktig.

 

Och nej, Ctek var inte originalet bland DC/DC omvandlare för laddning. Mastervolt, Sterling, Victron och några till hade detta långt innan Ctek.

 

Cteks lösning är bara en billiga kopia. 

Strömmen är ynka 20A till skillnad mot de andra som kan ge 80-400A

Det finns ingen möjlighet att justera laduströmmen och på så vis anpassa spänningen till batterierna. Fel spänning förkortar avsevärt batterierna livslängd avsevärt, GEL-batterier är väldigt känsliga för överspänning. (En del AGM-batterier vill ha max 14,7V, andra vill ha 14,1)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sena fredagskvälls inlägget? Lycka till med EcoPar till batterierna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...