Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
RBack

Akterlanterna på taket

Rekommendera Poster

Har hållit på med det elektriska i och bl.a. byts alla lanternor. De gamla var... gamla, lite spruckna och allmänt eländiga.

Båten är 34 fot och med andra ord skulle det räcka med en runtomlysande topplanterna. Men jag tänkte inte mycket på det - kanske för att det var topp och akterlanterna sedan tidigare - och jag har samma uppsättning nya.

Anno dazumal var akterlanternan i just aktern. Åtminstone tyder en gammal elsladd på att så var fallet.

Senaste ägaren hade den på taket och orsaken är klar. Var och hur man än placerar den akterut så är den i vägen. 

Den är ju hyfsat spetsgattad och låg. 

Men eftersom runtomlysande topplanterna skulle vara OK på den här båten utgår jag från att även takmonterad akterlanterna är reglementsenlig. Bekräftelse på detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten får föras med runtomlysande lanterna samt röd/grön, inte enbart runtomlysande då den är över 7,0 meter. Den runtomlysande skall vara monterad minst 0,5 meter (inre vatten, annars 1,0 m) över röd/gröna. Den får inte skymmas av något på taket (grabbräcken, gös, ventil etc) så det är inte fel om den får komma upp något.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rött och grönt nämnde jag inte i sammanhanget men de är självklara. Topplanternan är ca 1,7 m över röd/grön. Inget kommer att skymma akterlanternan.

Jag var bara smått osäker i och me att det står att akterlanterna ska placeras så nära aktern som möjligt.

Men det gäller i princip huvudsakligen för båtar över 12 m då alltså.

Jag skulle iofs gärna ha akterlanternan i just aktern - men det praktiska (t.ex. förtöjning/linor) kommer emot och lär ordna med snar demolering av nämnda lanterna.

Tänkte även ladda upp en bild men det trilskas just nu. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du kan sätta akterlanternan på taket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Nimbusen slog man i tibia och fibia i sb och bb- lanernorna då man förflyttade sig på däck, de var monterade lagom höjd för att banka i smalbenen i.

Sådet blev en kombinerad röd-grön på targabågen, samt en rundlysande omkring 75 cmovanför denna.

Nuvarande båt hade gamla skruvhål i plasten direkt ovanför ett trappsteg på akterspegeln, enligt förre ägaren hade ett halvdussin akterlanternor trampats sönder där, nu finns både topp och alterlanternor under radarn på radarbågen, med fria lysvinklar, summa 360 grader. En modifierad led-ankarlanterna Biltema kommer att placera nånstans där uppe senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...