Campion595 0 Postad 4 Juli , 2016 Hejsan, har ett litet problem som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. Har en Campion 595 med Mercruiser 4.3 TKS motor. Ibland så dör nästan motorn vid gaspådrag. Ibland tar det ca 2 sekunder innan varvet börjar gå upp och ibland går den inte upp i varv alls och det börjar lukta bensin/olja? då får jag dra av gasen och prova igen. I övrigt går motorn som en klocka. Någon som har en bra förklaring? Tack på förhand, Hälsningar Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 4 Juli , 2016 (redigerade) Är det bara vid acceleration så låter det som problem med accelerationspumpen i förgasaren. Om det är vid konstant fart så är en chansning att en tändspole som är på väg att ge upp kan ge de symptomen. Redigerad 4 Juli , 2016 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Campion595 0 Postad 4 Juli , 2016 Det är endast vid acceleration från tomgång eller om jag ligger och puttrar i några knop. Går det att kolla om det är accpumpen på något lätt sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 4 Juli , 2016 Du har väl en tvåportsförgasare? Ta bort flamskyddet och titta ner i förgasaren samtidigt som någon annan drar på med gasreglaget. (Motorn behöver inte vara igång men du måste hålla upp chokespjället så du ser.) Det ska komma en stråle med bensin in i vardera porten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Campion595 0 Postad 4 Juli , 2016 Ska prova det och se om det kommer bensin. Om inte, vad tror du en accpump kostar på ett ungefär? har försökt googla men inte hittat något pris eller leverantör. Var köper man såna delar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 4 Juli , 2016 Man köper en renoveringssats till förgasaren. Där ingår accelerationspumpen. När man ändå plockar ner förgasaren i småbitar så rengör man den riktigt noga. Helst med ultraljudstvätt men i andra hand med speciellt förgasarrengöringsmedel. Sedan är man jättenoga med att få varenda liten grej på rätt plats. Den kan ha varit felmonterad tidigare... Det finns filmer på tuben. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 4 Juli , 2016 En renoveringssats kostar några hundralappar. Om du hittar ett förgasarproffs som gör det åt dig kostar det drygt 2000 om du levererar förgasaren till honom/henne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Campion595 0 Postad 4 Juli , 2016 Stort tack för svar! Ska kolla nästa gång jag är vid båten. Hälsningar Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Campion595 0 Postad 1 Augusti , 2016 Problemet löst. Botten hade väldigt mycket påväxt. När jag tog upp båten och gjorde rent botten och drev så ökade farten från 23 knop till 36 knop samt att motorn inte tappar varv i starten. Kan det vara så att den gick så jäklar trögt i vattnet att motorn knappt orkade med i starten? Hursomhelst så blir till att hitta lite mer effektiv bottenfärg nästa år, hehe... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 1 Augusti , 2016 (redigerade) Problemet löst. Botten hade väldigt mycket påväxt. När jag tog upp båten och gjorde rent botten och drev så ökade farten från 23 knop till 36 knop samt att motorn inte tappar varv i starten. Kan det vara så att den gick så jäklar trögt i vattnet att motorn knappt orkade med i starten? Hursomhelst så blir till att hitta lite mer effektiv bottenfärg nästa år, hehe...Jo det skall ju vara så"miljövänlig" färg nu för tiden, undrar just hur miljövänlig den blir när man får resultat likt i ditt fall bränsleförbrukning från helvettet!.... Redigerad 1 Augusti , 2016 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Campion595 0 Postad 1 Augusti , 2016 Jo, drog nog uppåt 2.5 l/nm istället för ca 1.4 normalt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser