Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
gonil

Klickande ankarspel fungerar ej.

Rekommendera Poster

Hej.

Efter en sen sjösättning så märkte jag att ankarspelet inte fungerar vid inmatning av ankarspelet.

Jag har ett Power-IL 1000W ankarspel. När jag trycker in ankarspelet så klickar det från manöverdosorna för ankarspelet men inget händer.

Jag misstänker att det är kopplingarna för inmatningen som är glapp eller erjat under vintern men det är trångt och jag hann inte kontrollera det vid sjösättningen.

Känner ni igen problemet?

Vill gärna ha tips innan jag åker ner till båten och kollar.

MVH

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monterade av det idag så får jag prova det hemma i morgon. Det var ström till kablarna i akterruffen men var svårt att mäta i ankarboxen. 

Var väldigt ärjat runt motorn. Fungerar motorn så får jag köpa nya kablar och dra om dem till styrenheten i akterruffen. 

Ankarspelet har suttit på sedan 2004.

post-74260-0-41139700-1467751457_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

På min båt har jag två knappar monterade i teakdäcket som antingen drar in eller drar ut kättingen. När jag köpte båten fungerade endast "dra ut" knappen. Jag skruvade då bort "dra in" knappen från däcket och upptäckte att hela knappkontakten var vattenfylld... Efter att jag torkat bort vattnet och återmonterat knappen med lite exta sikaflex fungerade det igen.

Till säsongen efter bytte jag båda knapparna och har inte haft några problem sedan dess.

Så mitt tips är att kontrollera upp/ned manövringsknapparna om du har sådana.

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min spel sitter ju på en ankarbox på badbryggan och kablarna är kopplade i boxen. Min förhoppning är att det är i kablarna som syns på bilden som felet eller kopplingen i boxen men det få testas ikväll. 

Kablarna 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...