Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
petter_b

Luftbädd / luftmadrass med 12v pump?

Rekommendera Poster

Står inbyggd pump. Sen beror det ju på vad det är för sladdanslutning. Många apparater har ju en liten nätadapter och rätt ofta är det så att de omvandlar 230V till 12V. Då kan man köpa någon universel adapter där man kan välja input/output och köra 12V direkt.

Annars finns det luftpunpar som går direkt på 12V. Finns flera på biltema, jula mm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av båt du har, där du får plats med en dylik madrass!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För flera år sedan köpte jag en 12V pump för att blåsa upp gimmibåten med på Claes Olsson, men det visade sig att dess kapacitet mer var lämpad till badleksaker, och luftmadrasser.

Nu i år, för bara några veckor sedan köpte jag luftmadrass för bara 79kr på Jula, den har användts några nätter, och funkade bra, och gick att blåsa upp med den lilla 12V-pumpen.

Det förefaller som om Claes madrass kräver 240V hushållsel för att kunna blåsas upp.

Claes support säger också att man kan laga PVC madrasser med cykelreparationslappar, då säger jag, att visst kan man det, men det blir inte bra, det håller en stund, några dagar. Jag har lagat uppblåsbara badleksaker med cykelhjulsreparationssats, det verkar som om limmet, "solutionen" inte fäster inte vulkar på eller med PVC, polyvinylklorid alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade specen för ClasOlsons luftbädd enligt länken och 230-pumpens elektriska effekt är 120 watt. För övrigt likadant med Biltemas snarlika variant enligt deras spec. (Eleffekten 120 W innebär som jämförelse 10 ampere vid 12 volt.)
[Elektriska ineffekter kan man heller inte stirra sig blind på, det är nog verkningsgraden/lämpligheten hos pumpen som avgör. Dessutom innebär ju hög elektrisk effekt mer strömuttag och därmed grövre kablage. Fast billiga lågeffekts-elpumpar bullrar ju en hel del också, vilket nog dyra högeffekts också gör men då blir bullret åtminstone mer kortvarigt. Kontentan blir nog att man som båtägare måste prioritera mellan bullernivåns decibel och varaktigheten vid en given prisnivå?]
Hittade också tidningen Hem&hyras test av luftbäddar, om inte annat får man en översikt av vilka fabrikat som finns att detaljgoogla vidare på. Fann som väntat ingen luftbädd med inbyggd pump för 12 volt, eller omkopplingsbar 12/230 heller för den delen.
Hmm... tror mer på yttre pump trots den praktiska bekvämligheten med en inbyggd, verkar alltför slit&släng med inbyggda för de är svår att serva utan punka? En yttre pump kan ju också användas till annat som gummibåtar, badbollar etc. Själv är jag nog litet oljuds-allergiker och skulle tittat mer efter en lämplig fotpump - benmusklerna är ju vanligtvis kraftigare än dito armmuskler!?

Såg f.ö. en litet tankeväckande kommentar angående jättetjocka luftbäddar hos teveprogrammet Plus. Denne skribent menade att testet missat att ta upp detta med värmeisolering som faktor för bäddkomfort. Menade att det kan kännas irriterande kallt underifrån att ligga på övertjocka luftmadrasser i friluftssammanhang, täcket värmer men underlaget kyler? (Låter alls inte osannolikt i mina öron, i t.ex. liggunderlag eller ylletröjor bygger värmeisolationen på små små celler av stillastående luft. Ju fluffigare isoleringsmaterialet är desto bättre blir stillandet av ny luft med lägre temperatur, man vill ju behålla den luft i isoleringens celler som ens kropp redan hunnit värma utan onödigt luftdrag?)
Nå, tjocka luftmadrasser ger bra liggkomfort eftersom de fördelar kroppsdelarnas tyngd/tryckpunkter jämnare. Alltså utan risk för att någon utskjutande kroppsdel - typ höft eller axel - riskerar möta det hårda golvet i timtal så att man halv-vaknar och måste vrida sig.  
Samtidigt ger övertjocka luftmadrasser pumpproblem genom sin stora volym och kanske därtill  avkylning underifrån pga inre konvektion/yttre avkylning? Vete katten, förmodligen är "lagom" bäst som vanligt även när det gäller madrassers tjocklek?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok det verkar som att jag får sikta in mig på en madrass utan pump eller fixa en inverter.

Många olika handlare verkar ha madrasser utan pump som är 22 cm höga, det kanske inte är då dumt.

Jag hittade en pump på Jysk med inbyggt batteri son laddas med antingen 12v eller 230v. http://jysk.se/utemobler/luftmadrasser/pumpar/elektrisk-pump-hurricane-x-12v-220v

Min "sittbrunn" är minst 2m x 3m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mja, tycker fortfarande att elpumpar ger för mycket surr och blåser för långsamt, dessutom vill du väl ha sittbrunnen fri under kvällen för sedan snabbt kunna blåsa upp madrassen precis inför läggdags? Utan att båtgrannar vaknar och med rätta blir irriterade på det långdragna oljudet??

Luftmadrasser kräver knappast nåt större lufttryck vid inblåsning, förutom kanske vid sista "toppfyllning" för rätt hårdhet/liggkomfort?
Haha, funderar alltså fortfarande på olika slags mekaniska pumpar men hittar ingen lämplig. Möjligen är detta med snabb manuell högflödes-luftpumpning till madrasser o gummibåtar ett eftersatt område? Kom gärna med litet "brainstorming", visst måste inte manuella pumpar vara såpass kass som idag??

Cyklister använder de två stora sätesmusklerna och har två pedaler, förmodligen ett oslagbart sätt att utnyttja muskler effektivt!!?
Hittade en sådan tramp-pump i denna pdf som presenterar olika vattenpumps-principer historiskt, har klippt in en liten delbild med en "modern" madrasspump. Kan man typ inte ta två likartade  bälgpumpar(*) och arrangera med pedaler emellan? Visst, den klena pumpen i min lilla bild håller knappast att kliva upp på med full vikt, men detta är väl bara en konstruktions-teknisk dimensioneringsfråga vid materialval etc?
[Dubbelpump och pedalstativ kanske verkar tungt, utrymmeskrävande? Men exempelvis pumpen i min lilla delbild tar inte mycket plats i hoptryckt tillstånd, med litet kreativ hopfällbarhet à la musse piggs husvagn kan nog även dubbelpumps-mojänger lätt stuvas undan? (Nåt speciellt räcke (handle bar) enligt skissen att hålla sig i vid trampjobbet behövs kanske inte heller, finns nog alltid nåt att hålla sig i ombord på en båt??)]     
post-86835-0-51841700-1467816775_thumb.jpg
*) Tänker här mindre luftvolym per pumptag vid membran än bälg, men engelskans ord "diaphragm" och "bellow" kanske har förvirrat min googlesökning?
Ps. att somna under stjärnklar himmel är trevligt, man får en påminnelse om hur obegripligt otroligt stor naturen egentligen är? En sorts spännande direktsändning från universums djup även om det man ser kan vara miljontals år gammalt. (Hehe, och har man råkat göra nåt extra korkat under dagen så kan nog "stjärnhimmeln live" tona ner betydelsen till hanterbar dimension - för i det jättestort stora är nog inte mitt misstag alls särskilt stort? Typ så? :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...