Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
theboat

Hur låser ni era amerikanska motorbåtar? (Sea Ray)

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag har nu gått och klurat ett tag på hur det är tänkt att man ska låsa motorbåtar vars låsöglor sitter långt ner som på min sea ray. finns inte en chans att jag når den från bryggan eller ybomen. 

Hur gör ni andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låser inte. Rätt omständigt att kasta loss, att den minuten extra det skulle ta att kapa av låsöglan känns försumbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte låta låset sitta kvar i öglan och bara lossa från bryggan när du åker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en bra batteridriven vinkelslip finns det inga hänglås eller andra praktiskt användbara lås som står emot mer än ett tiotal sekunder. Vill nån sno båten är det rätt bra utväxling på investeringen i en stark vinkelslip så utgå från att skurken har en sån. Köp nåt roligare för pengarna ett lås kostar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försäkringsmässigt är det iofs bra att ha den fastlåst. Och kanske fota det en gång så man kan visa upp hur det såg ut innan vinkelslipen kom fram!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har samma problem (dock med en noskbyggd båt, så det är inte ett isolerat amerikabåtproblem). Vid riktigt lågt vattenstånd kommer vi inte ut med mer än att jag hänger så långt ut från bryggan jag kan med min fru sittades på min ben som motvikt för att det inte skall bli ett ofrivilligt dopp i havet.

Det positiva i denna kråksång är dock att det nog skulle är ett sjuhelvetets slit att kapa skiten med en vikelslip :)

/Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har samma problem (dock med en noskbyggd båt, så det är inte ett isolerat amerikabåtproblem). Vid riktigt lågt vattenstånd kommer vi inte ut med mer än att jag hänger så långt ut från bryggan jag kan med min fru sittades på min ben som motvikt för att det inte skall bli ett ofrivilligt dopp i havet.

Det positiva i denna kråksång är dock att det nog skulle är ett sjuhelvetets slit att kapa skiten med en vikelslip :)

/Bosse

Hej.

Har samma problem som du men det har jag löst med en pinne på ca 1m helst med en kort utstickande kvist längst ner, en tamp på ca 2 med en karbinhake i ena änden och ögla i den andra.

Trä pinnen med kvistsidan genom öglan, ta tag i densamma och fäst haken i kättingen och sedan är det bara att dra kättingen genom öglan, klart.

//Jörgen

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Montera en ny låsögla (klass3) på mer bekvämt ställe.

post-89138-0-55003700-1467749044_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...