Gå till innehåll
måndag 14 april 2025
jronnblom

Köpa segelbåt som nybörjare?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har tittat på segelbåtar och funderat under något års tid men nu tänker jag försöka göra slag i saken och köpa mig min första segelbåt. Har aldrig seglat själv men följt med någon enstaka gång. Har inte någon som kan hjälpa mig att lära mig segla heller men hur svårt kan det vara ;) Har läst en del själv i boken Fritidsskepparen men har inte lika god koll på det praktiska.

Har kikat på en modell som heter Grinde och är en av Peter Bruuns skapelser.

Men är det för stora båtar att lära sig segla själv?

Vad bör man tänka på när man köper sin första båt? Vad är det viktigaste?

Vilka oförutsedda kostnader kan man åka på?

Kostnaden för båtplats och försäkring har jag kollat på ett antal modeller. Frakten hem är ett annat problem men går alltid att gå för motor.

Här är några bilder på en Grinde som jag funderar att åka och titta på. https://www.dropbox.com/sh/nhxzfs51f125nyy/AACI5gv2c8BBJyHPb9Ghyolsa?dl=0

Finns även några på dba.dk som är intressant. Men då är det ett större problem att frakta hem den :)

-J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grinde är väl en rätt skaplig segelbåt. En fenkölad "modern koster". 

Har visserligen inte seglat. De kostrar jag seglat hela mitt liv är av en helt annan dignitet - långkölade och tröga.

Det är ju en relativt stor båt. Om den är för stor att segla själv - det beror ju på din läggning. Är du rädd och tvehågsen är den för stor. Har du motsatta läggningen så är det inga problem.

Båten är ju mastheadriggad, dvs förstaget går till masttoppen och med en stor Genua 32 m2. Storseglet är 19m2. Kryssfocken är på 25 m2.

Båten har väl ingen självslående fock, men det borde ju inte va omöjligt att montera. 

På en mastheadriggad båt ligger ju den mesta kraften i den stora Genuan och den kan ju va jobbig att kryssa med om man är själv. 

Sen finns det ju seglarskolor även för vuxna.

Själv, och många med mig, började lära sig segla med en liten båt och efterhand som ålder och kunskap ökade. I dag är ju mentaliteten att man hoppar över de stadierna. Många har ju råd att slå på stort direkt. Å andra sidan - har man råd och möjlighet och modatt köpa sig en stor båt direkt och man får tag på en som man gillar och som man inte ångrar sig på efter nåt år, så kan det ju va det mest ekonomiska.

Att äga en båt är inte gratis och det blir alltid nått man vill ändra på. I princip är varje krona man lägger ner på en båt en bortkastad krona.

Jag har haft sju båtar under mitt liv - hur mycket pengar jag kastat bort på dem vill jag bara inte tänka på. En enda båt har jag fått tillbaka dom pengarna jag lagt ner på. Då hade jag inte gjort några stora investeringar på den och ägt den en väldigt kort period.

En båt kan ju kosta hur mycket som helst.

På en båt från 1980-talet är det ju inte frågan om när motorn ger upp och det är dags att byta, utan när.

Seglen är en annan stor kostnadspost. Nya segel kan ju kosta lika mycket som båten och segel är ju nästan en förbrukningsvara. Dåliga segel kan ju också bort seglingsglädjen.

Sen har väl Grinde förhoppningsvis inget teakdäck. Teakdäck lagda efter den gamla metoden, "är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck". För gamla teakdäck gäller samma som för gamla motorer. Det är inte frågan om, utan när de ställer till med problem.

Nu skriver du inte i vilken del av landet du bor (och då är jag alltid så elak så att jag gissar Stockholm), men det borde ju gå att få hjälp med att få båten hemseglad, om man är ute i god tid.

Var själv tvungen att tacka nej till ett sån uppdrag nyss pga att jag och min seglarkompis hade för snävt med tid. Kan ju va lämpligt för dig att följa med på en sån hemsegling och lära dig  mycket om båten och segling under en sån seglats.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig seglat en Grinde och har ingen åsikt om den. Val av båt beror på hur man tänker använda den; om man seglar med sin familj (boende kan vara viktigt), seglar ensam eller vara "sportig" (trimningsmöjligheter, liknande båtar att tävla mot), typ av vatten (skärgårdar eller hav), leta naturupplevelser eller alltihop på samma gång - en kompromiss.

Om du är ny/ovan som seglare så är ett råd att ta kontakt med ett segelsällskap/klubb i din närhet. Där  hittar du folk som kan ge råd och dåd i allt vad som gäller segling, skötsel osv.

Ett annat tips är att välja en typ som är vanligare. Om du finner att du vill byta till en båt med andra egenskaper så blir det enklare. Vanliga båtar i storlek som Grinde är Fenix, Ballad, Scampi, Comfort, Omega, Delta m fl. Nu kan ju Grinde vara en eftersökt typ också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lära sig segla, det är nog egentligen många olika kunskaper? Sjömanskap får man inte snabbt...

Du kan lära dig på en halv dag vilka tampar som går vart och hur man hissar och skotar segel. ( jag är gammal seglarlärare så jag vet exakt hur lång tid det tar… )  Men… att tillämpa sjömanskap är en annan sak, vad gör jag när det blåser upp? Hur ska jag navigera? Och hur fixar jag stopp i kylning till motorn… osv osv.

Ta med någon kunnig vän när du seglar hem båten, den är så stor att du måste vara två innan du är van. Men du seglar lätt själv efter en sommar, svårare är det inte. Att segla alltså… sjömanskap är svårare.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2016-07-04 vid 04:05 skrev Thallatha:

Grinde är väl en rätt skaplig segelbåt. En fenkölad "modern koster". 

Har visserligen inte seglat. De kostrar jag seglat hela mitt liv är av en helt annan dignitet - långkölade och tröga.

Det är ju en relativt stor båt. Om den är för stor att segla själv - det beror ju på din läggning. Är du rädd och tvehågsen är den för stor. Har du motsatta läggningen så är det inga problem.

Båten är ju mastheadriggad, dvs förstaget går till masttoppen och med en stor Genua 32 m2. Storseglet är 19m2. Kryssfocken är på 25 m2.

Båten har väl ingen självslående fock, men det borde ju inte va omöjligt att montera. 

På en mastheadriggad båt ligger ju den mesta kraften i den stora Genuan och den kan ju va jobbig att kryssa med om man är själv. 

Sen finns det ju seglarskolor även för vuxna.

Själv, och många med mig, började lära sig segla med en liten båt och efterhand som ålder och kunskap ökade. I dag är ju mentaliteten att man hoppar över de stadierna. Många har ju råd att slå på stort direkt. Å andra sidan - har man råd och möjlighet och modatt köpa sig en stor båt direkt och man får tag på en som man gillar och som man inte ångrar sig på efter nåt år, så kan det ju va det mest ekonomiska.

Att äga en båt är inte gratis och det blir alltid nått man vill ändra på. I princip är varje krona man lägger ner på en båt en bortkastad krona.

Jag har haft sju båtar under mitt liv - hur mycket pengar jag kastat bort på dem vill jag bara inte tänka på. En enda båt har jag fått tillbaka dom pengarna jag lagt ner på. Då hade jag inte gjort några stora investeringar på den och ägt den en väldigt kort period.

En båt kan ju kosta hur mycket som helst.

På en båt från 1980-talet är det ju inte frågan om när motorn ger upp och det är dags att byta, utan när.

Seglen är en annan stor kostnadspost. Nya segel kan ju kosta lika mycket som båten och segel är ju nästan en förbrukningsvara. Dåliga segel kan ju också bort seglingsglädjen.

Sen har väl Grinde förhoppningsvis inget teakdäck. Teakdäck lagda efter den gamla metoden, "är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck". För gamla teakdäck gäller samma som för gamla motorer. Det är inte frågan om, utan när de ställer till med problem.

Nu skriver du inte i vilken del av landet du bor (och då är jag alltid så elak så att jag gissar Stockholm), men det borde ju gå att få hjälp med att få båten hemseglad, om man är ute i god tid.

Var själv tvungen att tacka nej till ett sån uppdrag nyss pga att jag och min seglarkompis hade för snävt med tid. Kan ju va lämpligt för dig att följa med på en sån hemsegling och lära dig  mycket om båten och segling under en sån seglats.

Hej och tack för ditt svar!

Jag har tittat på många andra kostrar såsom Laurin 28 och 32 men fastnat mer och mer för den blandning av äldre och nyare kostrar som Peter Bruun designade.

Elak får du vara men jag tror inte du är det ;) Jag bor dock uppe i norra Sverige i Skellefteå och här finns det begränsat med båtar till salu. Läst dina inlägg tidigare och såg att du tidigare köpt en L32 här uppe i Kåge vilket är nästgårds :)

Här uppe finns det ingen seglarskola för vuxna så känner att man är lite själv. Har dock några vänner som är intresserade av att lära sig fast när det verkligen gäller vet man inte om det fortfarande är på.

Den Grinde jag tittat på har självslående fock och ett storsegel i ett sailtainer system. Tydligen kan man rulla ner seglet in i bommen då. Ska enligt nuvarande ägare vara enkel att segla själv. Den har också en ny motor från 2012. Däremot vet han inte hur gamla seglen är. Man kan inte få allt.

Har funderat på att skaffa en mindre båt att lära mig med men känner att nästan vad man än köper så blir de svåra att bli av med. Jag räknar även med att vad jag än köper idag så är de nästa osäljbara framöver så det gäller att det blir "rätt" från början. 

Finns även ett par i Danmark med lite olika utförande varav den ena har en motor från 2012/2013.

Teakdäck har jag läst mig till att man ska akta sig för :)

Jag har sett att det finns några här i forumet som gillar att segla och om tiden passar så kan man få hjälp. Jag har också några vänner som har haft större motorbåtar som kan tänka sig att hjälpa mig köra hem den.

-J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2016-07-04 vid 08:03 skrev uaedav:

Har aldrig seglat en Grinde och har ingen åsikt om den. Val av båt beror på hur man tänker använda den; om man seglar med sin familj (boende kan vara viktigt), seglar ensam eller vara "sportig" (trimningsmöjligheter, liknande båtar att tävla mot), typ av vatten (skärgårdar eller hav), leta naturupplevelser eller alltihop på samma gång - en kompromiss.

Om du är ny/ovan som seglare så är ett råd att ta kontakt med ett segelsällskap/klubb i din närhet. Där  hittar du folk som kan ge råd och dåd i allt vad som gäller segling, skötsel osv.

Ett annat tips är att välja en typ som är vanligare. Om du finner att du vill byta till en båt med andra egenskaper så blir det enklare. Vanliga båtar i storlek som Grinde är Fenix, Ballad, Scampi, Comfort, Omega, Delta m fl. Nu kan ju Grinde vara en eftersökt typ också.

Ett viktigt krav för mig är att kunna segla och hantera den själv. För annars är nog risken att den blir stående i hamnen rätt hög.

Här uppe i norra Sverige finns inte så mycket skärgård om man inte tar sig längre uppåt till Luleå så det är mera öppet hav som gäller här. 

Grinden är nog mera eftersökt i Danmark än här men jag har som fått en känsla för de båtarna och då blir alternativen lite tråkiga ;) Fast jag har ett par Albin Express på min lista över intressanta båtar också och det är just av de skäl du nämner att en populär båt är lättare att sälja :)

-J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
  2016-07-04 vid 09:40 skrev jronnblom:

Hej och tack för ditt svar!

Jag har tittat på många andra kostrar såsom Laurin 28 och 32 men fastnat mer och mer för den blandning av äldre och nyare kostrar som Peter Bruun designade.

Elak får du vara men jag tror inte du är det ;) Jag bor dock uppe i norra Sverige i Skellefteå och här finns det begränsat med båtar till salu. Läst dina inlägg tidigare och såg att du tidigare köpt en L32 här uppe i Kåge vilket är nästgårds :)

Det finns väl ett par andra båtar av konstruktören i "samma serie" Kaskelot och Marsvin.

Jag är inte speciellt uppdaterad på många både gamla och nyare båttyper.

Fenix, Ballad, Scampi, Comfort, Omega, Delta, har jag ju hört namnet på, men har egentligen ingen aning om. Det är ju såna båtar som det går "20 på ett dussin" dussin av. skulle jag gå i en stor småbåtshamn skulle jag inte se den typen av båtar. Skulle det däremot ligga en Grinde, så skulle jag se den direkt - liksom alla andra kostrar.

Jo Ballad vet jag vad det är, för en tidigare arbetskompis har en sån, som jag var med och seglade hem för sådär en 30 år sen. 

​Skulle jag välja nån båt av dom uppräknade skulle definitivt bli en Grinde. En L32 skulle ju förstås också duga.

Jag hade en sån en gång. Den bästa båten jag haft. Det var bara ett problem. Min fru tyckte att båten var för stor när jag seglade själv. Så för husfriden skull sålde jag den och köpte en Storfidra i Kåge, med det stolta namnet Santa Maria. Santa Maria hade tidigare och under många år haft hemmahamn i Kujoviken, Skeleftehamn. Båten hade ägts av en gammal reparatör på Rönnskärsverken i många år.

På vägen från Happaranda  la jag till i Kojoviken och han kom och hämtade mig för en trevlig dag i hans hem och verkstad.Båtens registreingsnummer va initialerna till den tidigare ägarens namn KGC09.

Svärsonen hade en Albin Express, som jag lånade nå vecka och seglade i Stockholms skärgård. En sak upplevde jag i alla fall med den båten. Det spelade ingen som helst roll om det var kryss - i alla fall om man jämför med mina gamla tröga kostrar. Ibland var det tom en aning för snabb för en trög man som jag. Kul att ha provat, inget som jag skulle vilja äga -  men det är ju jag det.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2016-07-04 vid 10:42 skrev Thallatha:

Det finns väl ett par andra båtar av konstruktören i "samma serie" Kaskelot och Marsvin.

Jag är inte speciellt uppdaterad på många både gamla och nyare båttyper.

Fenix, Ballad, Scampi, Comfort, Omega, Delta, har jag ju hört namnet på, men har egentligen ingen aning om. Det är ju såna båtar som det går "20 på ett dussin" dussin av. skulle jag gå i en stor småbåtshamn skulle jag inte se den typen av båtar. Skulle det däremot ligga en Grinde, så skulle jag se den direkt - liksom alla andra kostrar.

Jag hade en sån en gång. Den bästa båten jag haft. Det var bara ett problem. Min fru tyckte att båten var för stor när jag seglade själv. Så för husfriden skull sålde jag den och köpte en Storfidra i Kåge, med det stolta namnet Santa Maria. Santa Maria hade tidigare och under många år haft hemmahamn i Kujoviken, Skeleftehamn. Båten hade ägts av en gammal reparatör på Rönnskärsverken i många år.

Svärsonen hade en Albin Express, som jag lånade nå vecka och seglade i Stockholms skärgård. En sak upplevde jag i alla fall med den båten. Det spelade ingen som helst roll om det var kryss - i alla fall om man jämför med mina gamla tröga kostrar. Ibland var det tom en aning för snabb för en trög man som jag. Kul att ha provat, inget som jag skulle vilja äga -  men det är ju jag det.

Jag ska faktiskt åka och titta på ett Marsvin i på fredag. Ligger på land i Köpenhamn men ägaren är på väg utomlands så det är nog sista chansen nu :(

Marsvin har fördelen att de är lite moderna och mindre än Grinden. Men så fort man börjar tänka på framtiden lutar jag mer och mer åt Grinden då den är lite större. Ack, dessa val :)

Jag blev faktiskt medlem i Ursvikens Segelsällskap som har sin hamn i Kurjoviken ute i Skelleftehamn förra året. Och även sjöräddningen så även om jag inte skaffar båt tror jag bidrag kommer till rätta!

Tyvärr är jag inte alltid rationell i mitt tänkande utan känslorna får oftast styra. Fast att lyssna på känslan har än så länge inte blivit fel :)

-J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ett viktigt krav för mig är att kunna segla och hantera den själv. För annars är nog risken att den blnte så mycket skärgård om man inte tar sig längre uppåt till Luleå så det är mera öppet hav som gäller här. 

Grinden är nog mera eftersökt i Danmark än här men jag har som fått en känsla för de båtarna och då blir alternativen lite tråkiga ;) Fast jag har ett par Albin Express på min lista över intressanta båtar också och det är just av de skäl du nämner att en populär båt är lättare att sälja :)

Om du ska segla ensam så ska du titta på några utrustningsdetaljer; neddragna fall, rev och trimtampar som kick, Cunningham, uthal, rullgenua mm. Om du kan få med en autopilot (eldriven) så är det ännu bättre. Då kan även fixa kaffe och besöka muggen under segel.

Redigerad av uaedav
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver att du ska lära dig segla. Men det framgår inte om du är helt färsk "på sjön"?

Har du haft motorbåt?

Att segla är ju en sak, det kan du lära dig lite pö om pö. Sätt bara ett segel i taget i svaga vindar en god bit från land etc och känn dig fram i takt med att du läser lite seglarböcker. Med självslående fock tror jag inte att båtens storlek blir ett problem för själva seglingen.

Skaffa lazy jacks för storseglet och rulle till förseglet så går det säkert bra. Går det inte bra släpper du i ett ankare i fören och plockar ner lakanen och tar motorvägen hem ;).

Men sen har du det övriga. Att navigera, och lägga till... Och annat som du kanske redan har erfarenhet av som motorbåtsägare?

Fördelen med en liten båt (läs lättare) är att du kan ta emot den mot bryggan genom att sätta fram en fot eller båtshake om du kommer in för fort eller snett. En fender förhindrar de flesta skador på en lätt båt, en tung kan flytta hela bryggan.

Är du lite vilse kanske du känner av botten lite nån gång, ingen större skada skedd på en lätt båt.

"Rookie mistakes" blir alltid lindrigare med lättare båt.

Men som sagt. Har du lite tidigare sjövana från motorbåt så vet du redan vad det handlar om. Alternativt om du är en vuxen person med sunt förnuft och förstånd att vara försiktig, vilket du säkert är eftersom du ställer din fråga här, så kommer det nog gå bra.

Att lägga till ensam i kraftig sidvind blir nog den största utmaningen :). Men med en välpreppad hemmaplats med linor mellan pålarna och bryggan, eller väl avfendrade Y-bommar kan du ju öva lugnt på det med.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2016-07-04 vid 22:17 skrev mikael_matsson:

Du skriver att du ska lära dig segla. Men det framgår inte om du är helt färsk "på sjön"?

Men sen har du det övriga. Att navigera, och lägga till... Och annat som du kanske redan har erfarenhet av som motorbåtsägare?

Fördelen med en liten båt (läs lättare) är att du kan ta emot den mot bryggan genom att sätta fram en fot eller båtshake om du kommer in för fort eller snett. En fender förhindrar de flesta skador på en lätt båt, en tung kan flytta hela bryggan.

Är du lite vilse kanske du känner av botten lite nån gång, ingen större skada skedd på en lätt båt.

"Rookie mistakes" blir alltid lindrigare med lättare båt.

Men som sagt. Har du lite tidigare sjövana från motorbåt så vet du redan vad det handlar om. Alternativt om du är en vuxen person med sunt förnuft och förstånd att vara försiktig, vilket du säkert är eftersom du ställer din fråga här, så kommer det nog gå bra.

Att lägga till ensam i kraftig sidvind blir nog den största utmaningen :). Men med en välpreppad hemmaplats med linor mellan pålarna och bryggan, eller väl avfendrade Y-bommar kan du ju öva lugnt på det med.

Jag vill säga att jag är nog nybörjare även på sjön och har mest hängt med som passagerare dock är jag lite äldre och klokare så ta det lugnt och öva mycket är min melodi idag :)

Håller fullständigt med att en lättare båt är bättre att börja med. Det är en viss skillnad i massa mellan 1 ton och 3 ton!

Vad gäller att gå på grund har jag redan sett ut ett par ställen på sjökortet där jag är att jag kan gå på när man ska in i en naturhamn. Fast som tur är det populära ställen så jag räknar med att kunna gläda åskådarna på land och kanske med lite tur få hjälp om det vill sig illa ;)

-J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mikael_matsson's råd är jordnära och bra, ta det bara lugnt så löser det sig. 

En mindre båt är ibland lättare att hantera men samtidigt är den också mera "orolig" tex när man ska in mot bryggan och går fram på däck så ändrar sig kursen. 

Man kan hänga lite på bryggorna och prata med folk, det finns många äldre som kanske har lite svårt att hantera sin båt och som gärna tar med någon.

[Anekdot] 

En bryggranne var uppenbart ny inom båtlivet. Jag mötte honom på sjön, nästan läns och bommen mitt i båten och hårt skotat genua. Jag hade inte hjärta att komma med några råd, jag tänkte att med den minimala farten så var det ju i alla fall säkert. Under sommaren mötte jag honom då och då och kunde se att han blev bättre och bättre

Pratade med honom en gång, han hade köpt båt för att ha något att göra med barnen efter skilsmässan. Han hade aldrig haft båt tidigare men bytet båt/kärring var den bästa affär han gjort sa han!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...