Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
motormanne

Suzuki DT8, tändning, 2 takts olja, användarmanual?

Rekommendera Poster

Hej, har precis köpt mig en Suzuki DT8 -94 för en billig peng.  :D

Får inte igång den...

Ser mycket fin ut, inte mycket använd!

 

Har haft isär förgasaren och rensat, flottörhuset är fullt med bensin, så bensinfyllning verkar funka.

 

Har haft ur tändstiften och sett gnista, ingen kraftig, har en för dålig provbock för att rycka hårt i snöret när jag ska kolla gnistan.

 

Har provat att spruta i startgas i förgasaren, men motorn tänder inte.

 

Nu till frågorna:

 

Stryps tändningen om man inte har fyllt oljetanken med tvåtaktsolja? 

Sitter en röd LED lampa som blinkar då jag drar i snöret, oavsett om givaren till oljan är i övre läget eller undre läget. Har givaren lös utanför tanken.

 

Hur vet man att rätt tändspole sitter på rätt stift?

Går kanske inte att montera fel, har inte kollat själv...

 

Någon som har länk till en användarmanual??

Har hittat en massa bra sprängskisser och verkstadsmanual,men ingen användarmanual  :)

 

Har en tanke om att packboxarna i vevhuset är dåliga, men vill inte gärna byta om något annat är knas...  :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag är ingen expert ( tyvärr! ) men åren har gett mig erfarenheten att det antingen är bränsle eller tändning?

 

Göra rent förgasare är rätt knepigt om man inte är van, jag antar nu att du är van vid sådant. ( tänker som om att det kan finnas rester av föregående års soppa som stör flödet? ) Har du bytt bränslefilter? Brukar vara ett litet pappersfilter. TIPS är att sätta ett stort filter mot akterspegeln.

 

Olja? Fanns det separatbehållare redan 1994? Det var som tusan! Men jag tycker att elektronik för att förhindra tändning är väldigt avancerat… skulle inte tro det på en så gammal och liten snurra. Men däremot skulle jag kolla dödmansgreppet, vare sig du har en sladd eller att det bara sitter i handtaget så har i vart fall jag själv haft problem med det på tre st snurror. Det blir oxid på ledningar och så orkar inte spänningen hålla bra nivå fram till tändsystemet. Experter, fler förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis, ska absolut kolla dödmansgreppet! Har inte tänkt på det. Drar ur det helt och ser om gnistorna blir kraftigare.

 

Kollade på tändspolarna, översta har orange kabel, understa har grå kabel.

Är översta cylindern nr 1 så verkar det rätt kopplat?

 

Har även rensat förgasaren NOGA enligt nedanstående videoklippstips, 3 små hål inne i förgasarkanalen ska flöda ut bensin också, nytt för mig!

 

https://www.youtube.com/watch?v=hzwVvBCcFNo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, var packboxarna som var dåliga.  :P

 

Har molekylat ner motorn och den mittre packboxen var helt söndersmält. 

De andra var halvslitna, så de byts också ut!

Och lagrena med!

 

Hur delar man på vevaxeln för att byta mittre packboxen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, var packboxarna som var dåliga.  :P

 

Har molekylat ner motorn och den mittre packboxen var helt söndersmält. 

De andra var halvslitna, så de byts också ut!

Och lagrena med!

 

Hur delar man på vevaxeln för att byta mittre packboxen??

 

svårt klara själv. Du måste tillverka en gaffel och pressa isär veven. Skulle jag råda att lämna in till en verkstad som är van. ska riktas med !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...