fredriklindell 109 Postad 3 Juli , 2016 (redigerade) Har en 105% fock som inte når bak till stagen. Satte en ring runt fockskotet framför travaren, drog in mot mast genom block, ut igen till block vid reling, sen bakåt längs en linlöpare och avslut ett block med låsning fäst i mantågsstötta med soft schackel i höjd med främre sittbrunnsvinsch (nära där focktravaren och skotet hanteras). Likadant på båda sidor. Det var fasligt svårt att hitta ngn konsensusbeskrivning på nätet. Helst hade jag kontrollerat båda sidorna med en lina då jag har en ledig avlastare på rufftaket men jag kan inte komma på hur. Har MGs alla erfarna experter några bra tankar kring barberhaul? Det jag hittills hört från den jag fick tipset från är möjligen att ringarna slår mot skrovet om obelastade. Redigerad 3 Juli , 2016 av fredriklindell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 3 Juli , 2016 För mig är det du beskriver inhauler. Barberhaul sätter man längre ut för att dra skotet neråt och kontrollera twisten på öppna bogar. Inhauler drar in skotet för att minska skotvinkeln och få bättre höjd. Ja, det går att göra så att båda justeras med samma lina. Vi kör så på 40-fotaren jag kappseglar på ibland. Om du påminner mig här i tråden nån gång mellan den 14 och 23 juli när vi seglar VM kan jag ta en bild. Men kort beskrivet så går inaulern in till varsit block vid mastfoten för att brytas bakåt. Där kopplas/splitsas båda sidors lina till en enda lina som sen går bak till avlastare och winsch. Ringarna slår mot rufftaket när det slackar ja, men det går att lösa genom att dra en gummicord till t.ex. vanten för att hålla upp dom från däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Juli , 2016 (redigerade) Borde väl som slöseglare inte lägga mig i detta men men.Vad jag begriper syns JonasP:s lösning i bilden hos detta foruminlägg av Jackdaw?Gummicorden till vanten finns där i alla fall - fast det skiljer i sättet att förena linorna för respektive bog, verkar som att den tunna kontrollinan bara sitter fast i mastfoten och har nån löpande lågfriktions-ring runt sig??Handlar förvisso om en 27-fotare men ändå ifrågasätts belastningar i forumtråden, fast Jackdaw besvarar detta och får sina anhängare? Kanske en bra lösning för dig??[Ps "farbror google" tycks hålla med JonasP angående inhaul och barberhaul, litet sammanblandat men vid bildgoogling verkar "sailboat inhauler" ge bättre träffar.] Redigerad 3 Juli , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 3 Juli , 2016 Borde väl som slöseglare inte lägga mig i detta men men. Vad jag begriper syns JonasP:s lösning i bilden hos detta foruminlägg av Jackdaw? Gummicorden till vanten finns där i alla fall - fast det skiljer i sättet att förena linorna för respektive bog, verkar som att den tunna kontrollinan bara sitter fast i mastfoten och har nån löpande lågfriktions-ring runt sig?? Handlar förvisso om en 27-fotare men ändå ifrågasätts belastningar i forumtråden, fast Jackdaw besvarar detta och får sina anhängare? Kanske en bra lösning för dig?? [Ps "farbror google" tycks hålla med JonasP angående inhaul och barberhaul, litet sammanblandat men vid bildgoogling verkar "sailboat inhauler" ge bättre träffar.] Bildgoogla var smart. Det där var en liten infucker på Seascapen... På 40-fotaren är det 2:1 och justeras med fallwinschen under belastning. På X-35an tror jag det är 8:1 eller nåt sånt och det är rätt tungt att justera. I hårdvind går det knappt under belastning. Jag googlade "infucker", som de flesta kallar det. Massor med bilder på olika lösningar men jag har inte kollat noggrant själv. https://www.google.se/search?q=infucker&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiQ3aqGmtjNAhWjB5oKHZCCCfEQ_AUICSgC&biw=1366&bih=681 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 16 Juli , 2016 Borde väl som slöseglare inte lägga mig i detta men men. Vad jag begriper syns JonasP:s lösning i bilden hos detta foruminlägg av Jackdaw? Gummicorden till vanten finns där i alla fall - fast det skiljer i sättet att förena linorna för respektive bog, verkar som att den tunna kontrollinan bara sitter fast i mastfoten och har nån löpande lågfriktions-ring runt sig?? Handlar förvisso om en 27-fotare men ändå ifrågasätts belastningar i forumtråden, fast Jackdaw besvarar detta och får sina anhängare? Kanske en bra lösning för dig?? [Ps "farbror google" tycks hålla med JonasP angående inhaul och barberhaul, litet sammanblandat men vid bildgoogling verkar "sailboat inhauler" ge bättre träffar.] Bildgoogla var smart. Det där var en liten infucker på Seascapen...På 40-fotaren är det 2:1 och justeras med fallwinschen under belastning. På X-35an tror jag det är 8:1 eller nåt sånt och det är rätt tungt att justera. I hårdvind går det knappt under belastning. Jag googlade "infucker", som de flesta kallar det. Massor med bilder på olika lösningar men jag har inte kollat noggrant själv. https://www.google.se/search?q=infucker&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiQ3aqGmtjNAhWjB5oKHZCCCfEQ_AUICSgC&biw=1366&bih=681 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 18 Juli , 2016 "Inhauler" var onekligen ett bättre begrepp att söka på. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 18 Juli , 2016 Tala om trollen. Seglade söderut mot Kalmar idag. Bytte från 0,5 ms till uppemot 10 ms på några få minuter. Rullade in focken så att det bara var en bråkdel kvar. Då var inhaulern riktigt bra kändes det som, i kryssen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 18 Juli , 2016 I mycket vind släpper vi ut på infucker. Det är i mellanvind de gör nytta. Här du rullat i behöver du kanske barberhaul för att få fram skotpunkten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser